Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe zaad winnen van pepers?

Featured Replies

Geplaatst:

Moet ik ze er gewoon uit halen en dan laten drogen op keukenpapier?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Geplaatst:

Inderdaad

Vorig jaar zo gedaan, paprika doormidden, zaad er uit, in de pompbak ermee, stop dicht doen, goed spoelen, op keukenpapier doen en dan heel heeel goed laten drogen.

Dit is het resultaat:

94611398960598.

Geplaatst:

Dan geeft het toch wel een extra dimensie Gaaf! Ga ik ook doen.

Geplaatst:

Het beste zou je de peper/paprika-zaden aan de watertest laten onder gaan. Gewoon in een glas met water doen en wat blijft drijven doe je weg. Dan de zaden minimaal 2 tot 3 dagen laten drogen en dan kan je ze gebruiken of in een gripzakje bewaren tot je ze nodig zou hebben.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Oké Stan dat ga ik doen, ze zijn voor volgend jaar.

Geplaatst:

Ik doe de watertest niet bij het bewaren maar vlak voor het uitzaaien. Ik zou niet graag zaden die opgezwollen zijn van het vocht helemaal laten drogen. Als je dan het water uit de bokaal giet en deze enkele dagen in een donkere maar niet koude berging laat staan komen de kiempjes al tevoorschijn, succes graad 98%

Maar iedereen zijn manier van werken.

Geplaatst:

Ehhh Geertlaurent, van 3 tellen in een glas water gaan de zaden niet zwellen hoor . En je kan het ook gewoon doen met je oude zaden. Je ziet hier door juist heel snel of de zaden kiemkracht kunnen hebben of als ze drijven dat ze loos zijn. En zaden die er op het oog goed uitzien kunnen alsnog dus loos zijn.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

En niet in je ogen wrijven nadat je de zaden eruit hebt gepeuterd met je blote vingers

Geplaatst:
Ehhh Geertlaurent, van 3 tellen in een glas water gaan de zaden niet zwellen hoor . En je kan het ook gewoon doen met je oude zaden. Je ziet hier door juist heel snel of de zaden kiemkracht kunnen hebben of als ze drijven dat ze loos zijn. En zaden die er op het oog goed uitzien kunnen alsnog dus loos zijn.
Ah ok, ik dacht dat je een nachtje laten staan bedoelde In dat geval ben ik het met je eens
Geplaatst:

En goed laten drogen! Voor iedere 10% daling in luchtvochtigheid verdubbelt de bewaarduur van zaad.

Geplaatst:

Trouwens, een peper laat je best rijpen aan de struik. Overrijp oogsten is beter voor zaad. Dan beginnen ze zo rimpelig en droger te worden.

Maar ik heb nu toevallig van rijpe paprika's zaad genomen en dat lukt ook prima tot nu toe. Mooie plantjes.

Geplaatst:
En goed laten drogen! Voor iedere 10% daling in luchtvochtigheid verdubbelt de bewaarduur van zaad.
je kan er van die 'gel bollekes' voor kopen. Lijkt wat op die zakjes die soms in nieuwe schoenen zitten. Dat haalt alle vocht weg maar zo lang kunnen bewaren is voor mij geen must. Dan koop je gewoon weer een nieuwe peper Ik weet niet of je ze zoals tomaten in de diepvries kan leggen? Want dan zouden die ook 10 jaar kunnen meegaan.
Geplaatst:

Als je ze eerst opschoont(kuist) en droogt wel. Niet van een peper die je zo in zou vriezen .

Geplaatst:

Je moet zaad oogsten van rijpe pods, dus als ze hun uiteindelijke kleur hebben. Je kan best een pod aan de plant laten staan om die pod te drogen. Maar let wel op, dat lukt slechts bij dunwandige pods. Jalapeno pepers zijn dikwandig en drogen alleen in een dehydrater of op een barbecue of in de oven. Dus bij dikwandige pepers of paprika's moet je de zaden oogsten door de verse rijpe vrucht open te snijden.

@ geedee. Als je zaad uit parika's peutert kan je best daarna in je ogen wrijven. Maar als je dat met hete pepers doet dan doe je dat maar 1 keer in je leven en daarna NOOIT meer. Als het je een keer overkomt dan moet je gewoon al jodelend afwachten totdat de brand voorbij gegaan is; met water deppen helpt niet want capsacine lost niet in water op. Neuspeuteren leer je zo ook af!

Geplaatst:
  • Auteur

Geplaatst:

Bewaren jullie zaad van alle pepers? Niet bang voor kruisingen met andere soorten in de tuin?

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:

Ik bewaar alle soorten maar isoleer de pods die ik wil gebruiken om idd geen kuisingen te gaan telen(soms juist wel maar dan is de kruising gewenst).

Geplaatst:
Bewaren jullie zaad van alle pepers? Niet bang voor kruisingen met andere soorten in de tuin?

Zolang er geen niet eetbare sierkalabassen staan heb ik daar geen bang van. Vind kruisingen best leuk, al zou een peper aubergine me nu niet echt gaan smaken

• 11 jaar later...
Geplaatst:

hoelang moet je de peperzaden bij een watertest in het water laten om zeker te zijn dat de drijvende zaden echt niet goed zijn?

Update: Antwoord al min of meer gevonden op een ander topic! Ik ga de zaden die blijven drijven maar gewoon meenemen bij de kiemimg.

aangepast door Gallox
toevoeging

Geplaatst:

@Gallox waar staat dat? Ik wou juist deze vraag ook stellen. Ik had de drijvende zaden al weggegooid bij de 2e keer nadat ik het gelezen had op internet. Maar ik heb nog meer pepertjes, ook al zijn ze groen.

Geplaatst:

Verse zaden moeten zinken, maar gedroogde zaden kunnen wel blijven drijven als ze kiemkrachtig zijn omdat er onder de schil water verdampt en lucht komt. De zaadhuid krimpt namelijk niet mee als het zaad droogt.

Bij bijvoorbeeld bonen wel, die krimpen in z'n geheel.

aangepast door acpronk

Geplaatst:

Zonde dat ik ze heb weggegooid. Ik had ook een aantal pepers direct in de vriezer gedaan, heel. Als ik die ga gebruiken, kan ik alsnog de zaden drigen toch?@acpronk?

Geplaatst:

Ingevroren zaden waarschijnlijk niet.

Ze kunnen we vorst hebben, want in het voorjaar zie ik soms wat spontane pepers of paprika's opkomen.

Alleen, in de vriezer gaat de temperatuur heel snel omlaag naar -18 en buiten de vriezer weer heel snel omhoog. Veel sneller dan in de natuur.

Dan krijg je het effect van het enthout wat mijn vrouw tijdens de verhuizing afgelopen voorjaar per ongeluk in de vriezer had gedaan. De bomen zelf kunnen wel vorst hebben, maar de temperatuurschommeling ging te snel waardoor de cellen zich niet aan konden passen en kapot gingen. Slechts een klein deel had het overleefd. Dus met zaden denk ik net zo.

Geplaatst:

Je kunt de zaden ook een beetje schoonmasseren in het water, dan zal een deel alsnog afzinken, want vet/vocht, restjes spoelen eraf. Ik gooide restanten dan altijd weg. Is dan ook duidelijk te zien dat ze niet best zijn. Ik vermoed dat ik ze vaak te heet spoelde...

Enkel verse zaden zo testen. Gedroogde zaden in water is enkel voor het herbevochtigen van zaden, dat de kieminhoud vocht krijgt. Kan heel lang duren...

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.