Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou zeg tuttebollen , jij niet natuurlijk Jorieke jij begrijpt me tenminste .

Even forum verder lezen kijken of ik een blunder van Helly kan vinden ( vast wel)

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Nou Hans, waar blijft ie?

Ik heb vandaag toch maar een eko plantje tijm gekocht, scheelt weer zaaien en omhoog kijken

Good things come in small packages

Geplaatst:
Nou zeg tuttebollen , jij niet natuurlijk Jorieke jij begrijpt me tenminste .

Even forum verder lezen kijken of ik een blunder van Helly kan vinden ( vast wel)

Van mij niets anders dan blunders hier!

Geplaatst:

Gaat nog even duren Helly, jonge wat is er veel gepost vandaag,

blunders heb ik ook hoor ik zag vandaag met in de vollegrond zetten dat ik mijn reuzenbonen verkeerd om gezaaid had, met een boog zijn

ze gelukkig toch mooi boven gekomen

Geplaatst:
Gaat nog even duren Helly, jonge wat is er veel gepost vandaag,

blunders heb ik ook hoor ik zag vandaag met in de vollegrond zetten dat ik mijn reuzenbonen verkeerd om gezaaid had, met een boog zijn

ze gelukkig toch mooi boven gekomen

Ohhh daarom komen de mijne in een boog op ik heb ze dus verkeerd gezaaid

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Geplaatst:

Whahahaha toch nog blunders te vinden, en nog wel op een rijtje. Het wordt je op een blaadje geserveerd Hans

En nu ff een serieuze vraag. Kan je bij boontjes dan niet zien hoe je ze moet planten? Is er geen boven of onderkant zoals bij de grotere pitachtige zaden?

Geplaatst:

ik ben dus niet de enigste ik zou ook niet meer weten op welke manier ik ze in potje geduwd heb dus dikke kans dat het volgend jaar weer

gebeurd

Geplaatst:

En nu ff een serieuze vraag. Kan je bij boontjes dan niet zien hoe je ze moet planten? Is er geen boven of onderkant zoals bij de grotere pitachtige zaden?

Daar durf ik eigenlijk geen antwoord meer op te geven ik dacht het littekentje op de boon naar boven,

maar bij de reuzenboon was een boon bijna twee centimeter echt joekels en toen heb ik denk ik iets vreemds gedaan met zaaien.

maargoed veel maakt het niet uit want ze komen toch boven de grond.

Geplaatst:

gezaaid: de laatste wortelen (paarse), sojabonen, stampeultjes, stamboterboon, yinyangboontjes uitgeplant, net als de tomaten (3 marmande, 4 kerstom), broccoli in versch stadia.

en nu maar groeien!!! kijk er meerdere keren per dag goed naar, zodat dat wat sneller gaat )

Geplaatst:
Vanochtend geholpen om een veldje pompoenen te zetten... 50 a 60 planten schat ik... Dat gaat mega worden... Niet mijn eigen tuin, maar daar waar ik vrijwilligerswerk doe.

Klinkt goed een hele akker met pompoenen Ik doe vrijwilligerswerk op een wijkboerderij waar ook een groente akkertje bij zit. Dat was ook wel even omschakelen van de moestuin waar je met 15 tuinboonplantjes al geen tuinboon meer kan zien op het laatst.... Op de wijkboerderij mocht ik er zo even +/- 450 zaaien. En zo is dat dus voor elk gewas, 2 are aardappels bijvoorbeeld, ontelbaar veel capucijners, peulen, doperwten, bieten, wortels. Wel leuk om het eens op die manier te doen. Uiteindelijk worden alle groentes weer verkocht aan mensen uit de wijk.

Geplaatst:
Vanochtend geholpen om een veldje pompoenen te zetten... 50 a 60 planten schat ik... Dat gaat mega worden... Niet mijn eigen tuin, maar daar waar ik vrijwilligerswerk doe.

Klinkt goed een hele akker met pompoenen Ik doe vrijwilligerswerk op een wijkboerderij waar ook een groente akkertje bij zit. Dat was ook wel even omschakelen van de moestuin waar je met 15 tuinboonplantjes al geen tuinboon meer kan zien op het laatst.... Op de wijkboerderij mocht ik er zo even +/- 450 zaaien. En zo is dat dus voor elk gewas, 2 are aardappels bijvoorbeeld, ontelbaar veel capucijners, peulen, doperwten, bieten, wortels. Wel leuk om het eens op die manier te doen. Uiteindelijk worden alle groentes weer verkocht aan mensen uit de wijk.

Waar ik bezig ben is het voornamelijk ter educatie. Illustratie van hoe mensen vroeger leefden. Kinderen kunnen ook ter plekke groentesoep maken enzo... dus een deel wordt direct gebruikt. Een deel is handig als voer voor de aanwezige dieren, of handig als ander onderdeel van de educatie, bv. planten om natuurlijke verf te maken. De vrijwilligers mogen ook meenemen wat ze willen, en het overschot wordt aan het einde van het seizoen ludiek verkocht op een markt. Er hoeft geen productie norm gehaald te worden. Wel gaat alles ambachtelijk en biologisch. En een tomaat zal je ook niet vinden: die was er nog niet in de Middeleeuwen...

Geplaatst:

Dat klinkt erg leuk allemaal en vooral goed dat er nadruk gelegd wordt op educatie. Verf maken van planten klinkt erg interessant. Ik vind stiekem ook dat op de wijkboerderij waar ik werk de kinderen meer over de groentes zouden moeten leren en daar meer mee zouden moeten doen, maar de focus ligt voor een groot deel op de dieren (dat vinden ze ook vele malen interessanter natuurlijk). Verder wordt er ook geen gif gebruikt hoor en ook geen productienormen etc. Wat ik er mooi aan vind is de lokale productie, dus dat er verder geen vervoer aan te pas komt (behalve de fiets en benenwagen) om voedsel op mensen hun bord te krijgen. Iets waar we meer naartoe moeten vind ik.

Geplaatst:

Aardbeimunt, ananasmunt, banaanmunt, citroenmunt, spearmint

Bronzen venkel

Vaste rucola

Een 'gewone' tomaat (weet niet wat het precies is, want gekregen)

Twee cherrytomaatjes (ook gekregen)

Courgette op definitieve plek gezet

Basilicum ook

Ik wou dat mijn paprika en peper sneller doorgroeiden, dan kunnen ze in hun definitieve pot. Nu lijkt het niks te worden...

Geplaatst:

Hier gaat t ook niet hard met de paprika's. Ik heb ze tegelijk gezaaid met de tomaten en die zijn al tig keer groter dan de paprika's. Ik vraag me elke keer af wanneer ze gaan beginnen aan hun groeispurt. Het zit er nog niet in...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...