Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bladeren paprikaplant krullen

tds

Recommended Posts

Sinds een aantal dagen beginnen de bladeren van 1 paprikaplant te krullen.

De plant staat niet te nat/droog, de wortels zien er perfect uit.

De plant is niet verhuisd, verpot. Staat bij de andere paprika/peperplanten op de vensterbank.

Alle planten hebben 2 weken terug wat kaliumkorrels gekregen.

Het zijn alleszinds geen bladluizen.

De plant ziet er voorts gezond uit en heeft enkele kleine vruchten. (alleen de onderste bladeren worden een beetje geel)

Heeft iemand enig idee waarom de plant dit doet? voedseltekort? (de pot is wel goed beworteld)

paprika183011399823114.jpg

paprika279561399823122.jpg

paprika324821399823133.jpg

Denk toch een voedingsprobleem misschien...

Zit net ff de peperfora af te struinen, daar komt dit probleem vaker langs... maar ben net thuis... zoeken gaat niet zo vlot als ik wil... en moet eerst ff eten...

Kwam omlaag gekrulde blaadjes tegen met eventuele diagnose: Magnesium tekort... (Bitterzout toevoegen)...

Misschien is het een idee om de vraag op het chillipeperforum te stellen? Je hebt er namelijk mooie duidelijke foto's bij... Heb je vast snel een antwoord...

Alle planten hebben 2 weken terug wat kaliumkorrels gekregen.
En wat heb je nog meer gegeven aan voeding ? geen Stikstof en fosfor lees ik ? het lijkt er idd op dat je planten een te kort hebben(mij valt op dat bij een te kort in N.P.K. de bladeren naar boven om gaan krullen en de randen worden dan vaak ook wat harder). Het tekort kan zijn dat er een voedingsstof niet is of dat deze niet kan worden opgenomen door een overschot aan een andere voedingsstof.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Raar dan dat ik hier wat MTFD-plantjes heb die om hoog krullen en nu ze wat pure voeding krijgen gaat het weer beter ?(heb ik gewoon geluk gehad denk ik dan maar).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf WAT ze krijgen aan voeding, en wat er evt aan gebrek of juist niet was.

Als je TEVEEL kalium aan een paprika geeft, krijgt hij een magnesium-TEKORT, raar maar waar, het zit heel complex in elkaar.

Ik zoek even naar een site met info hierover, al staat dat krullen van het blad daar geloof ik net niet in vermeld, het is toch een fijne site.

hebbus!

http://www.chilliheaven.nl/page/peper-en-macronutrienten

Wat bedoel je met kaliumkorrels?

Is dat pure kalium(oxide)?

Als de onderste bladeren lichtjes vergelen, is het denk ik een stikstof of magnesiumtekort.

In m'n serre heb ik een Asti paprika die ook dergelijke bladeren (opkrullende)had, tot ik bemeste.

Ik zou pas extra kalium geven als de paprika in z'n uiteindelijke pot of in volle grond staat.

Zeker bij jonge planten kan veel kalium voor andere tekorten zorgen.

Kan je de kaliumkorrels er wat uithalen?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Even ter verduidelijking, de 'kaliumkorrel' is Patentkali van GrowSolutions.

Heb alle planten enkele korrels gegeven, rechstreeks, niet opgelost. Lost uiteindelijk toch wel op in water.

Als ik me niet vergis zit bij die patentkali ook Magnesium, alhoewel ik nergens op de zak de inhoud zie ....?

Ik heb ze geen NPK gegeven, omdat daar meestal wat teveel stikstof in zit en de plant juist heel hard doet groeien, en niet zorgt voor een betere vruchtvorming.

Binnenkort gaan ze in volle grond en zal het probleem wel opgelost zijn, maar het interesseert me om te weten wat er nu in feite aan de hand is ... .

Het is leuk dat je plant je vertelt wat er aan de hand is ... maar op dit moment weet ik niet goed wat ze wil zeggen

Sommige mensen zeggen teveel voeding, andere te weinig

Wanneer geef je nu in feite Kalium ... tijdens de vruchtvorming, in pot, of in volle grond?

Combineer je de Kaliumkorrels met NPK korrels (ik heb blauwe korrels (Compo blaucorn classic) of witte korrels (eerder voor gras te bemesten)) of niet?

De chemische mest gebruik ik in feite alleen bij de potten, maar kan vrij agressief zijn ...

Te veel Kalium zorgt voor een verminderde opname van Stikstof en Magnesium.

Het maakt niet uit hoeveel er aanwezig is in de bodem, de plant kan het niet opnemen of misschien wel opnemen maar niet gebruiken.

Een molecule chlorofyl (bladgroen) bevat 1 atoom Magnesium en 4 atomen Stikstof.

Je kan dus ook zeggen dat een overdosis Kalium de aanmaak van bladgroen vermindert.

Een zeewier-bladvoeding helpt. Dat stimuleert de bladgroenaanmaak.

Maar als je je planten in volle grond zet, zal dat vanzelf wel opgelost geraken.

Ik had een bladvoeding van zeewier gegeven op m'n paprika's in de serre en ik kreeg bij één plant tekenen van overbemesting, terwijl zeewier geen NPK bevat en ik niet had bemest.

Ik geef vinassekali aan m'n pepers en tomaten, dat zijn ook kaliumkorrels.

Ze krijgen het als ze enkele weken in hun uiteindelijke pot staan of meteen als ik ze in volle grond zet.

Vorig jaar hadden m'n pepers dei buiten in volle grond stonden en nauwelijks bemest werden, een betere opbrengst dan e pepers in de serre die ik bemeste met chili focus en bitterzout

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!