Jump to content

Boterbloemen, hoe verwijderen/voorkomen?

Mariekeenfrance

Recommended Posts

Hallo, boterbloemen zijn leuk. Maar niet als het een plaag aan het worden is. Bij ons loopt het bijna uit de hand. Twee keer per jaar verwijder ik de boterbloemen die terrein winnen in onze tuin. Wij hebben een hele grote tuin en overal komt het op, zelfs door het klimop heen. Heeft iemand een tip hoe je het best kan verwijderen/verkomen?

groetjes.

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Vaker wieden en dan vooral de wortels meenemen. Zijn pollen. Zo kan ze zich niet verder verspreiden met vele uitlopers.

Minstens een half jaar afdekken en verstikken met karton of zwart plastic werkt ook. Zoekfunctie boven aan: "karton", "verstikken" helpt je verder.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het is misschien wel even werk, maar ik zou alles handmatig eruit trekken. Even op de knieën met een emmer naast je nog voor het bloeit..als het in het gras staat, misschien uitsnijde met een mes ??ik neem aan dat je geen bestrijdingsmiddelen wilt gebruiken??Misschien duidt het op het feit dat er iets met je grond is, teveel kalk of tezure grond, als je dat aanpakt, blijven ze misschien wel wel . misschien weet iemand anders wel een ander middel.ik weet van mijn man die loonwerker is dat boterbloemen rotspul is om te bestrijden.

Bedankt voor het meedenken..... als het in het gras staat is het geen probleem, dan wordt het gewoon mee gemaaid en verdwijnt het vanzelf. En op mijn knieën plukken en uitsteken met wortel en al doe ik ook al een paar jaar, maar het lijk alsof er steeds meer staat

En ta, de grond is wel zuur denk ik toen wij hier kwamen wonen was dit stuk tuin jarenlang verwaarloost. Viel mij wel op dat wanneer de bossen groot zijn je ze er makkelijker uit trekt na het wat los gewoeld te hebben. De uitlopers gaan over de grond. Verspreiden ze zich ook via zaad? weet iemand dat?

Zaad ook ja, en de uitlopers dus ook. Nu ben je al best laat met weghalen, want de uitlopers wortelen al voor de bloei.

Er zijn vele soorten boterbloemen trouwens. Het soortje kan je een aanwijzing geven of je grond kalkrijk of zuur is. In de Bourgogne is de kans op érg kalkrijk juist wel groot hoor, maar plaatselijk kan dt anders zijn.

Bij mij wortelen ze echt heel sterk en hecht. Ik moet ze echt ruim uitsnijden. Een heel karwei ja.

In zaad laten komen, dan ben je eigenlijk te laat met een terug-dring actie.

Hetzelfde probleem hier Marieke. We hebben ik weet niet hoeveel vierkante meters boterbloem. Trouwens mijn hele moestuin heb ik met de hand op de boterbloemen veroverd. Sommige plekken blijf ik afmaaien..voor andere plekken denk ik aan een oplossing van worteldoek met houtsnippers erop ( onder de bessen) Ik strooi veel as omdat ik eens gelezen heb dat ze daar niet van houden En ik heb erg genoten van de blommetjes de laatste weken...ik kan ze niet verslaan dus geniet er maar van

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Hallo, as zal ik ook eens gaan proberen. Jammer want ik heb veel tuin nu als siertuin, en juist daar groeit het. En ja, we zijn laat. Met de hele tuin zin een paar weekjes naar Nederland geweest ons kleinzoonte bekijken

Merci, ben al een paar keer flink aan de gang geweest. En de tuin krijgt weer een mooi gezicht. krijg er weer echt zin in. Boterbloemen verwijderen valt mee! Tussen door ook samen in de groenten tuin....

Dit is een stuk tuin aan de voorkant van ons huis. Bestaat uit twee vroegere tuintjes. Het ligt ongeveer drie meter lager dan het huis. Aan de achterkant hebben wij de groenten tuin en aan de linkerkant een wei die een keer per jaar wordt gemaaid door de plaatselijke geiten boer.

Ja, mooi!

Over die boterbloem: Ik heb ze ook veel en vind het ook het lastigste onkruid omdat ze zich zo vasthechten.

Gemerkt dat ze na regen soms gemakkelijker loslaten.

Wat ik dus doe: Daar gebruik van maken om weer een rondje boterbloem te doen.