Mariekeenfrance Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Hallo, boterbloemen zijn leuk. Maar niet als het een plaag aan het worden is. Bij ons loopt het bijna uit de hand. Twee keer per jaar verwijder ik de boterbloemen die terrein winnen in onze tuin. Wij hebben een hele grote tuin en overal komt het op, zelfs door het klimop heen. Heeft iemand een tip hoe je het best kan verwijderen/verkomen?groetjes. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Vaker wieden en dan vooral de wortels meenemen. Zijn pollen. Zo kan ze zich niet verder verspreiden met vele uitlopers. Minstens een half jaar afdekken en verstikken met karton of zwart plastic werkt ook. Zoekfunctie boven aan: "karton", "verstikken" helpt je verder. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Het is misschien wel even werk, maar ik zou alles handmatig eruit trekken. Even op de knieën met een emmer naast je nog voor het bloeit..als het in het gras staat, misschien uitsnijde met een mes ??ik neem aan dat je geen bestrijdingsmiddelen wilt gebruiken??Misschien duidt het op het feit dat er iets met je grond is, teveel kalk of tezure grond, als je dat aanpakt, blijven ze misschien wel wel . misschien weet iemand anders wel een ander middel.ik weet van mijn man die loonwerker is dat boterbloemen rotspul is om te bestrijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Bedankt voor het meedenken..... als het in het gras staat is het geen probleem, dan wordt het gewoon mee gemaaid en verdwijnt het vanzelf. En op mijn knieën plukken en uitsteken met wortel en al doe ik ook al een paar jaar, maar het lijk alsof er steeds meer staat En ta, de grond is wel zuur denk ik toen wij hier kwamen wonen was dit stuk tuin jarenlang verwaarloost. Viel mij wel op dat wanneer de bossen groot zijn je ze er makkelijker uit trekt na het wat los gewoeld te hebben. De uitlopers gaan over de grond. Verspreiden ze zich ook via zaad? weet iemand dat? Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eise Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Volgens mij wel. Komt hier in de tuin ook overal op en als er één plantje staat dan verspreid dat zich met uitlopers tot een heel tapijtje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Oeioeioeioeioei.....bij ons is het echt een probleem, de zachte winter heeft er natuurlijk ook toe bijgedragen.groetjes. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Zaad ook ja, en de uitlopers dus ook. Nu ben je al best laat met weghalen, want de uitlopers wortelen al voor de bloei.Er zijn vele soorten boterbloemen trouwens. Het soortje kan je een aanwijzing geven of je grond kalkrijk of zuur is. In de Bourgogne is de kans op érg kalkrijk juist wel groot hoor, maar plaatselijk kan dt anders zijn. Bij mij wortelen ze echt heel sterk en hecht. Ik moet ze echt ruim uitsnijden. Een heel karwei ja.In zaad laten komen, dan ben je eigenlijk te laat met een terug-dring actie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Hetzelfde probleem hier Marieke. We hebben ik weet niet hoeveel vierkante meters boterbloem. Trouwens mijn hele moestuin heb ik met de hand op de boterbloemen veroverd. Sommige plekken blijf ik afmaaien..voor andere plekken denk ik aan een oplossing van worteldoek met houtsnippers erop ( onder de bessen) Ik strooi veel as omdat ik eens gelezen heb dat ze daar niet van houden En ik heb erg genoten van de blommetjes de laatste weken...ik kan ze niet verslaan dus geniet er maar van Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted May 15, 2014 Author Share Posted May 15, 2014 Hallo, as zal ik ook eens gaan proberen. Jammer want ik heb veel tuin nu als siertuin, en juist daar groeit het. En ja, we zijn laat. Met de hele tuin zin een paar weekjes naar Nederland geweest ons kleinzoonte bekijken Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Proficiat! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Merci, ben al een paar keer flink aan de gang geweest. En de tuin krijgt weer een mooi gezicht. krijg er weer echt zin in. Boterbloemen verwijderen valt mee! Tussen door ook samen in de groenten tuin.... Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Ja gelukkig hebben ze geen penwortels..met een schepje kom je ver. Ik heb alleen echt veel te veel..ik zou niet weten hoe ik het weg moet krijgen, en denk daar dan ook maar niet aan.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Waar ze bij ons in het gras/wei staan maakt me niks uit. Maar mijn rozen/sier/kruidentuin wel. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 o, mooie tuin Marijke! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Dit is een stuk tuin aan de voorkant van ons huis. Bestaat uit twee vroegere tuintjes. Het ligt ongeveer drie meter lager dan het huis. Aan de achterkant hebben wij de groenten tuin en aan de linkerkant een wei die een keer per jaar wordt gemaaid door de plaatselijke geiten boer. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Ja, mooi! Over die boterbloem: Ik heb ze ook veel en vind het ook het lastigste onkruid omdat ze zich zo vasthechten.Gemerkt dat ze na regen soms gemakkelijker loslaten.Wat ik dus doe: Daar gebruik van maken om weer een rondje boterbloem te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts