Dennis29 Geplaatst: 14 april 2012 Geplaatst: 14 april 2012 Dus wel de verhoudingen van het stroop recept aanhouden? Quote
Sovreze Geplaatst: 14 april 2012 Geplaatst: 14 april 2012 Het zal niet afhangen van een paar grammetjes of c.liters hier of daar.Het huis 'stinkt' momenteel naar paardenbloemen kookwater, mijn man wordt er wakker van hahahaha Quote
Dennis29 Geplaatst: 14 april 2012 Geplaatst: 14 april 2012 Ik heb de siroop gemaakt met 1 liter paardebloemen aftreksel en 1 kilo suiker. De suiker bij het aftreksel gedaan en opgewarmd tot de suiker was gesmolten en het goed warm was maar niet kookte en toen in flessen gedaan. Het is gewoon vloeibaar gebleven en smaakt prima, alleen de volgende keer een stuk gember erdoor voor wat extra smaak. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Ik heb vanmorgen weer 2 liter gemaakt (gistermiddag geplukt, vanmorgen gekookt). En er staan nog veel meer paardenbloemen! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eva1986 Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Als je er zolang tussen laat zitten, tussen plukken en koken, sluiten de bloemen dan niet? En zoja, komt dan de smaak wel voldoende vrij? (of stel ik nu een domme vraag? ) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Jorieke123 Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Hm, ik was wat wazig in mijn vorige post Ik heb gistermiddag geplukt, en dat toen ook al gekookt en gezeefd. En vanmorgen heb ik er suiker bij gedaan en er stroop van gekookt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
pieppiep Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 hoelang kook je eigenlijk de bloemetjes voor je er de suiker doorheen doet Quote
eva1986 Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Ik heb het ongeveer 45 minuten laten koken, en dan nog een half uurtje ofzo later trekken. Dan zeven, goed uitwringen (zodat je alleen nog vocht over hebt) dan suiker erbij. Ongeveer 2,2 keer zoveel gram suiker als je milliliters vocht over hebt. Dat in laten koken tot het de juiste dikte heeft. Het wordt iets dikker als het afkoelt, dus als je een schoteltje bij de hand houdt, kun je de dikte testen! Succes! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
pieppiep Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 dank voor het snelle antwoord, het staat intussen al weer een 45 minuten te koken, kan zo dus aan de slag Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Ik kook het veel minder lang. Een minuut of 10 a 15 denk ik. Dan laat ik het nog wel even trekken, en daarna zeef ik het. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Thessa Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 @Geedee: Ik heb 500 bloemen geplukt, en daar wat meer dan 1 liter water aan toegevoegd en toen gekookt. Ik heb onderstaand recept dan ook 3 maal genomen. Dus 1350 liter water, 3 kg suiker, etc.  Ingrediënten * VOOR 1 LITER* 1 kg witte kandijsuiker (ik heb normale kristalsuiker gebruikt)* 450 ml water (paardebloem water in dit geval.. lekker een tijdje laten koken, dan zeven)* 3 el citroensap (ik heb 1 sinaasappel, en 1,5 citroen genomen. De schillen heb ik meegekookt met de paardebloemen) Bereiden Breng in een pan de kandij met het (paardebloem)water aan de kook. Voeg zodra de massa kookt het citroensap toe en laat de stroop op een zacht pitje ca. 10 minuten zachtjes doorkoken. De suikerstroop zou nu ingekookt moeten zijn tot 1 liter. Haal de suikerstroop van het vuur en laat hem afkoelen. (waarom dat zou moeten...? Je wilt de boel toch heet in potten gooien? Nou ja... beetje gezond inmaak-verstand is wel nodig.) Giet over in een schone pot met deksel.  huu ik snap er niets van...heb je nou op 500 bloemen (is 500 gram ?) een liter of 1350 ml gebruikt ?ik heb 750 gram paardenbloem knoppen moet daar dan 2025 ml water bij ?dit koken en dan 1.5 kg suiker ?hoop op snel andwoord ze zitten al gewassen en al in de pan te wachten op verwerking kan het denken jullie in de kleine melkflesjes of is het daar te dik voor ? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Jorieke123 Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Haha verwarrend he? Komt een beetje door de afsplitsing van de topics (met die van de jam).Het basisrecept zegt zo'n 400 bloemen met 1 liter water. Ik had 500+ bloemen, dus heb ik wat meer water gedaan. Beetje op de gok zeg maar En dan maak je met dat water, het recept van de stroop. Dus die 450 ml op 1 kg suiker. Wordt dan: 1350 (+/-) ml paardenbloemwater met 3 kg suiker. In mijn geval... In die kleine melkflesjes moet lukken hoor. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Ik vroeg me af, al die suiker.....proef je dan ook nog paardebloem? Quote
Thessa Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 dank ! ik ga het zo op de kachel zetten dit was de oogst ben meteen aan het viooltjes drogen geslagen voor de thee Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Jorieke123 Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 @Jootje: Ja hoor! Of nou ja... alleen de lekkere, niet bittere kant van de paardenbloem. Kom maar proeven op de moestuindag  Mooie foto's Thessa! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Thessa Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 mijn hemel wat een geur......walgelijk ik hoop dat het het waard is morgen het resultaat..... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Thessa Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 rara wie kan er rekenen ?ik niet meer denk ik.....ik heb op 750 gram paardenbloem 2 liter water gebruikt plus een sinaasappel van 200 gramnu komt het.....ik heb 2200 ml vocht over na dat er 970 gram "afval"er uit is......dat kan toch niet even zo;750 + 2000= 2750 + 200 = 2950-970=1980.......en geen 2200ml.......zal ik me zo vergist hebben en maar 1200ml hebben afgegoten ?? kan toch niet anders???ik dacht al anders bijna 5 kg suiker nodig.....klopt niet ...als het 1200 ml is maar 2600 gram suiker nodig toch ?lijkt me veel logiser dan is er 780 ml verdampt....echt ik raak de weg lijkt wel kwijt.....voor de zekerheid maar even weg gezet.....wacht op andwoord Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
geedee Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 (aangepast) Hoe kom je aan 970 afval???? 15 april 2012 aangepast door Gast Quote
eva1986 Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Er zal nog wel aardig wat vocht in de bloemen, of nou ja, het afval zitten... Dat kan wel! (ik heb het uitgewrongen omdat ik het nog zo zwaar vond...)Â Maar je hebt dus 2200 ml over? Meet het nog eens na, voor de zekerheid, want het is inderdaad frappant... Heb je de paardenbloemen gewogen? Bij mij was het ongeveer 1 gram per bloem, na het schoonmaken (= steeltjes eraf)... Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Thessa Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 nou.... dat nameten is wat moeilijk.....ik heb er al 2 kg suiker door gedaan....en begon toen ernstig te twijvellen.....ik heb geen idee hoe ik dit nu kan controleren....en het afval is erg nat nog i.d vandaar het zo zwaar is....ik ga denk ik maar uit van 1200 ml .....wel zo veilig......enne....durf gewoon niet te proeven i.v.m de stank..... jullie horen wel hoe het is afgelopen.... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
eva1986 Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Pak een schoteltje en een eetlepel... Neem wat uit de pan (indien het al kookt/gekookt heeft) en smeer het uit over het schoteltje... (dan is het meteen koud) als het inderdaad 2200 ml vocht was, zal het niet stroperig zijn, maar gewoon waterig! Als het toch 1200 ml was, zal het afgekoeld wat stroperig zijn (in ieder geval dikker als gewoon water!)!!! Ik hoop dat je er zo nog iets van kunt maken... (en vergeet niet te proeven..., als het niet naar honing smaakt... en waterig blijft, zou ik er nog water bijdoen ) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Thessa Geplaatst: 16 april 2012 Geplaatst: 16 april 2012 ehhhee.....water suiker dacht ik het staat nu boven het vuur ben heel benieuwd Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Thessa Geplaatst: 16 april 2012 Geplaatst: 16 april 2012 ha ha het kookt nu al 20 min en is echt nog dun......ik heb een schoteltje in de vriezer gedaan om het na 30 min te kunnen checken.....is het met stroop net zo dat het afgekoeld pas op stijft ? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
eva1986 Geplaatst: 16 april 2012 Geplaatst: 16 april 2012 Echt opstijven doet het niet, tenminste bij mij niet! Daarbij gebruik je natuurlijk "gewone" suiker. Maar het wordt wel echt stroperig, en afgekoeld is het een stuk dikker dan warm. Mijn eerste stroop is redelijk gelukt (qua stroperigheid) maar op een hete pannenkoek met spek en kaas liep het er zo weer vanaf! Wel lekker! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Jorieke123 Geplaatst: 16 april 2012 Geplaatst: 16 april 2012 Het krijgt een beetje de dikte van honing. Of van die schenkstroop. Niet die dikke vaste appelstroop bijv. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.