weknow Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Van iemand op de MTFD een witte patisson gekregen (stond op de rest-tafel)Ik weet dat het familie is van de courgette. Maar kan nergens vinden hoe groot de plant wordt. Voor courgettes reken ik op ruim een meter afstand. Is dat voor Pattisons ook goed of moeten ze ruimer? Wie heeft ervaring ermee? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Mijn mooie gele Patisson van vorig jaar (Lidl, Sunburst) werd een grote plant die ook nog eens ging kruipen over de grond. Dus zeker een vierkante meter met dan ook nog uitloop van zeker een vierkante meter... of langer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Zoals courgette, wij hadden ze ook met stokken omhoog laten groeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Mijn mooie gele Patisson van vorig jaar (Lidl, Sunburst) werd een grote plant die ook nog eens ging kruipen over de grond. Dus zeker een vierkante meter met dan ook nog uitloop van zeker een vierkante meter... of langer... Ik had ook een gele vorig jaar en die werd zeker anderhalve meter doorsnee en ongeveer een meter hoog; heel veel pattisons aan gehad. De witte en de groene bleven bij ietsje kleiner dan de gele trouwens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Een paar jaar geleden heb ik patissons gehad. Ik dacht dat het zoals courgette beheersbaar zou blijven, maar ze werden enorm en gingen ook nog eens kruipen en uitbreiden, net zoals Erny beschrijft. Je moet er gewoon de ruimte voor hebben/nemen, en anders niet doen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Ik had hem vorig jaar ook en ze breidde zich bij mij enorm uit, zeker twee meter ver. Ik had er ook heel veel opbrengst van, wel een stuk of 20 pattisons. Ze zijn ook lang houdbaar, er liggen er nog vijf hier die er in elk geval van buiten goed uitzien en die dus al zeker sinds september liggen. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moest dus ik heb ze niet zoveel gegeten en ik doe dit jaar liever pompoen want dat vind ik lekkerder. Ik vond het proeven als een courgette met een veel te harde schil en heel onhandige vorm, leuk voor een keer in de oven vanwege de bijzondere vorm. Voor gebruik als courgette heb ik ze geschild en dan in blokjes gesneden en dat is nog een heel gedoe vergeleken met een courgette. Het proeft trouwens wel veel zoeter. Misschien heb ik ze ook te groot laten worden of niet goed bereid? Misschien geef ik ze volgend jaar nog een kans. De gele lijkt me wel leuker, de witte heeft als nadeel dat hij snel vlekjes krijgt en er vies uitziet en dan dus niet meer als mooi ovengerecht kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Yep, ik had hem vorig jaar. Ik dacht inderdaad ook dat het een plant ter grootte van een courgette zou worden, maar werd veeeeeeel groter! Hij nam gewoon zeker 3 m2 in beslag en ik ben hem dan ook volop met de snoeischaar te lijf gegaan om het wat in te perken. Voor mijn kleine tuin werd dit een veel te grote plant. Ook vond ik de vruchten niet lekker (wel mooi) en dus komt hij hier niet terug in de tuin. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Ik vond ze wel lekker smaken, maar je moet ze wel jong eten/ Ik zet dit jaar 1 plant in een bak op het platte dak, kan hij groeien zoals hij wil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts