Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Iedereen,

als jonge tuinierder wil ik alles graag zelf en zo ecologisch mogelijk doen. Zo ook het onderhoud van mijn moestuin.

Maar... dit jaar wilt het niet lukken.

Mijn groentjes en planten worden geplaagd door allerlei ziekten en beestjes. En alhoewel ik vele sites heb doorgespit, kan

ik nooit met zekerheid zeggen dat het dat beestje is op die plant, en dat moet je met dat bestrijden.

Daarom hoop ik op jullie hulp

Mijn kolen staat vol witte stippen. Eerst dacht ik aan hagelschade, maar het blijken na verloop van tijd gaatjes te worden en nu hebben

alle kolen het ineens. Spint?

IMG0066179461400521669.JPG

Al mijn stokrozen (5) zijn in het bezit van deze gele vlekken. Eentje staat er al van vorig jaar en heeft het echt erg, de nieuwere planten die er sinds 3 weken staan (op een afstand van 5 meter van de eerste) vertonen nu ook al kleine vlekjes. Ik dacht eerst aan een soort schimmel, maar een knoflookaftreksel helpt niet...

IMG0064191621400521759.JPGIMG0063177081400521873.JPG

In de serre worden mijn tomatenplantjes opgegeten en blijft er een doorzichtig slijm achter. Ook de komkommerplant blijkt er last van te hebben.IMG0062144381400521899.JPG

IMG0060192031400521989.JPG

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen, momenteel is tuinieren nog leuk. Maar alles onder uw neus opgegeten zien worden, werkt demotiverend!

Groeten en alvast bedankt!

Geert

Geplaatst:

De stokrozen hebben roest. Heel gebruikelijk bij stokrozen en malva-achtigen.

Ene jaar meer, ander jaar wat minder of later. Maar stokrozen hebben het eigenlijk wel heel vaak.

De slijmsporen zijn gewoon slakken. Ook gebruikelijk.

Dat op de kolen herken ik niet

Geplaatst:

Roest! Amai, serieuze roest dan! We proberen het met look op te lossen. Op hoop van zegen

Iemand anders een idee over die spikkeltjes op men kolen?

groeten,

geert

Geplaatst:

De spikkels op je kolen zijn vrijwel zeker aardvlooien.

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

~Douglas Adams~

Geplaatst:
Roest! Amai, serieuze roest dan! We proberen het met look op te lossen. Op hoop van zegen

groeten,

geert

Ja, stokrozen zijn daar gevoelig aan, dat is me ook al opgevallen. Maar ik weet niet hoe je dat zou kunnen voorkomen.

Geplaatst:

groeten,

geert

Ja, stokrozen zijn daar gevoelig aan, dat is me ook al opgevallen. Maar ik weet niet hoe je dat zou kunnen voorkomen.

Eigenlijk gewoon niet te voorkomen. Standplaats en mate van vocht en weersgesteldheid hebben invloed op de mate van aantasting, maar echt voorkomen of een remedie: lastig. Is ook vaak niet echt nodig.

Geplaatst:

Slakken vanavond om 11 uur met de zaklamp van je komkommer afplukken en je plant evt afschermen met "verzin maar wat jou het best uitkomt" zodat ie flink kan herstellen.

Geplaatst:

Beste iedereen,

ik ben zo gelukkig dat ik eindelijk weet wie of wat er aan mijn kolen vreet! Eindelijk kan ik er iets aan doen!

Ik ga direct eens kijken of ik de aardvloo zie rondspringen

Update: na 6 dagen elke dag spuiten met een knoflookaftreksel (verdund 1:2) heb ik de indruk dat de roest aan het

minderen is. Ik hou dit nog even vol en hou jullie op de hoogte!

Momenteel heb ik rond men tomaten en komkommers koffiedik gestrooid. Makkelijk als je een senseodrinker bent

Gewoon de gebruikte padjes in een cirkeltje rond de planten leggen, en de slakken komen er niet meer aan.

Thanks!

Geplaatst:

Heel herkenbaar verhaal! De stokrozen zijn hier ook erg aangetast. Het lijkt dit jaar erger dan voorgaande jaren.

Daarnaast kan ik merken dat het een erg zachte winter is geweest. Mijn bonen en stokrozen, net als heel veel andere planten in de siertuin zijn erg aangevreten door de slakken.

Alleen al bij het snoeien van de salvia's haalde ik uit een vak van 4x4 meter meer dan 100 slakken! vanavond, mocht het een poosje droog zijn dan gaan we weer op jacht.

Ook de slakkenvallen ga ik maken en zeker in m'n moestuin plaatsen.

Geplaatst:

Ik heb inmiddels al kilo's slakken verwijderd uit mijn tuin, vooral naaktslakken. Bijna elke avond een glazen pot of meer, al weken lang. In het begin waren het honderden kleintjes per keer, nu is de gemiddelde maat een stuk groter. Gelukkig staat mijn tuin vol dovenetel, en daar zitten ze hier het liefst op. Voor mijn moestuin moeten ze het gazon oversteken, dat remt wat af, maar in de border is het al een tijdje oorlog. Veel bloemen zaaisels waar ik dagelijks de slakken rond weghaalde hebben het toch niet gered, jonge peulen om geknaagd, dropplant kon niet uitlopen omdat het nieuwe groen verdween voor het verscheen. Ze hingen ook met tientallen in mijn uitlopende vlieren en in mijn fruitbomen.

Vraag me af hoe het er nu bij zou staan als ik die kilo's niet had verwijderd.

Het lijkt erop dat massa's eieren de winter hebben overleefd, of dat de slakken zelf massaal vroeg eieren hebben gelegd, ik weet het niet zeker. Ik hoop in ieder geval dat het komende winter wel gaat vriezen , want dit jaar mag je de slakken gerust een plaag noemen.

Geplaatst:

Ik zou me er niet al te druk over maken, veel planten groeien er wel over heen.

En als het echt een plaag is, kun je overwegen aaltjes te kopen.

Geplaatst:

Wat hou ik van mijn kippetjes. Sinds een paar weken laat ik ze een uurtje per dag in mijn border rondscharrelen, en dat pikt dat het een lieve lust is. Na een tijdje ben je gegarandeerd slakkenvrij.

Geplaatst:

In bier laten verzuipen of aan de kipjes voederen

Ik heb voornamelijk last van huisjesslakken.... De naaktversie durft volgens mij mijn tuin niet meer in.... ( tamtam is rondgegaan: die tuin loopt vol kippen GEVAAR!! )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...