Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardvlooien?


Arja

Aanbevolen berichten

Ik genoot vandaag enorm van de eerste krop sla en de eerste aardbei uit mijn moestuin. Maar toen ik daarna door mijn tuin liep en naar mijn paksoi keek, werd ik een beetje verdrietig. En nu ik zit te zoeken wat die vreterij in de geperforeerde bladeren kan zijn, voel ik zelfs enige angst. Het lijkt na enig zoeken hier op het forum en elders op aardvlooien, en die lijken me nogal lastig te bestrijden. De paksoi heb ik als miniplantjes van een tuincentrum. Zouden daar al larven in gezeten hebben? Moet ik me zorgen maken om de andere planten die er omheen staan? Buren zijn broccoli snijbiet doperwten pompoen sla andijvie en de hele uienfamilie. 

 

Wat te doen, in ieder geval die paksoi maar gewoon eruit trekken en weggooien? Misschien ook wat aarde wegscheppen waar ze in stonden ivm mogelijk nageslacht? En verder goed opletten dat er niemand anders aangevallen wordt? Tips en ervaringen welkom. 

 

 

20200525_195234.jpg

20200525_195403.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardvlooien maken inderdaad kleine gaatje, meestal in het vroege voorjaar bij mij als er nog weinig op de tuin staat.

De planten , en zeker kool groeien dar wel doorheen.

Vangen werd vroeger gedan met een lijmplank net boven de grond. De vlooien springen dn op en blijven plakken.

 

Dat heb ik echter nooit gedaan, ik nam mijn verlies. Ze hebben een voorkeur voor jonge koolachtigen, bij uien komen ze niet, die hebben weer andere liefhebbers.

 

Mooie foto trouwens.

 

Wat wel helpt is gieten, ze houden niet van vochtige grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaan die beestjes zich niet vreselijk verspreiden over mijn andere planten?

 

Over het eten van bladeren met gaten erin maak ik me niet zo druk hoor. Maar het hele hart van alle plantjes is deels weggevreten, en wat er nog zit ziet zwart van de beestjes en de poepjes. Ik denk eigenlijk erover om ze weg te kiepen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardvlooien inderdaad. Die houden van koolsoorten. Heb er elk jaar last van. Nu wat meer, omdat ik meer kool heb geplant.

Grond vochtig houden of onder gaas telen. Gele plakplaten tussen de planten helpen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Ik heb ze ook, toch leuk zo'n eerste jaar, alleen op de paksoi zitten ze. Wat ik niet helemaal snap is dat hier de tips van het gieten, de stortbuien laten zich al weken minimaal om de dag zien. :)  Heb nu achteraf een net gespannen, hopelijk verdwijnen ze vanzelf en groeit de paksoi er door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd gaten in mijn paksoi, rucola etc van aardvlooien. Niet echt supermarktmateriaal daardoor, maar het boeit me niet zo. Het komt geloof ik idd door droogte, maar met die hoosbuien van de afgelopen maand heb ik er ook last van en de grond is verre van droog. Dus wellicht hebben de aardvlooien zich geëvolueerd en komen ze nu standaard met snorkeltjes.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/20/2021 at 9:27 AM, MSDG said:

Wat ik niet helemaal snap is dat hier de tips van het gieten, de stortbuien laten zich al weken minimaal om de dag zien. :)

Komt denk ik doordat je reageert op een topic van een jaar geleden. Het was toen vroeg ik het jaar al erg droog, en we waren allemaal aan het gieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...