Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jubeltopic

Featured Replies

Geplaatst:

Ik was vandaag ook bij mijn moeder (bijna iedere donderdag). Ook weer heerlijk genoten van de ruimte bij haar. Eind augustus/begin september nog alle pruimenbomen bij haar gesnoeid.

Geplaatst:

Mooi dat dat je dat bij je moeder kan meemaken. @Janie

aangepast door Petrasmoestuin

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Voor de 3e maal gewonnen bij de foto inzending "foto van de week". Staat in de nieuwsbrief van Gartenzeit waar ik op geabonneerd ben.

Sonnenaufgang 2025.jpg

Geplaatst:

Vandaag 20 kg bio bieten opgehaald via een No Waste Army actie😄. Ter plekke hebben we ook nog 8 kilo bio uien meegenomen.

Voor ons de eerste keer, hartstikke tof.

Nu gauw aan het pressure cannen, fermenteren, inmaken, drogen en invriezen gaan😁!

Geplaatst:

Hoe werkt dat Amarinde, is dat via een site of een oproep?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw In eerste instantie kwam ik de actie tegen in het nieuws. Via de website kan je meehelpen voedselverspilling tegen te gaan door je te abonneren op een no waste army box, te doneren aan de voedselbank of je kan tegen een klein bedrag een aantal kilo ophalen bij de boer op een afhaaldag. Op dit moment is er een actie om bijna een miljoen kilo groente te 'redden'. De producten zijn te klein, te groot of te lelijk voor de supermarkten en worden daardoor niet afgenomen.

Hier kan je de komende ophaaldagen terug vinden. Volgende week gaan we nog bio kolen en bio aardappelen halen.

Het is voor ons goedkoper dan bij de supermarkt, voedsel wordt niet verspild en de boer krijgt er tenminste nog wat geld voor terug. Ik vind het een heel tof initiatief😄

Geplaatst:

Goed initiatief @Amarinde

Geplaatst:

Echt heel erg leuk. Jammer dat het allemaal zo ver weg is..alleen Groesbeek is in de buurt. Ha ik weet die pompoenvelden daar te liggen mooie plek toch😍. En die wortelen dan! Wat vreselijk dat die boer gaat zaaien na groen licht en dan wordt het niet afgenomen. Of ligt het niet zo scherp?

Ik ga er niet heen maar doe wel een donatie voor de voedselbank.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja als ik in de buurt zou wonen zou ik ook heel veel afhalen en hier in de buurt bevoorraden. Ik had laatst ook geschreven over de zoete aardappel: te klein of te groot wat de supermarkt niet afneemt en die je voor weinig geld kon aanschaffen.

Geplaatst:

@appelvrouw je kunt je ook abonneren op hun box, die komt een keer per kwartaal. Die heb ik zelf ook. In die doos zitten verse en verwerkte producten van wat ze redden. Super leuk als je negen van de tien keer niet in de buurt woont of geen kilo's tegelijk wil redden. Maar wel bij wil dragen aan dit top initiatief!

Geplaatst:

Had iets gelezen over kolen in almere van dezelfde jongens. Dus als mensen aan de zuurkool willen
Was een oproepje dat iedereen bij haar kon komen halen

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Dit is toch een leuk verhaal! Een aalscholver met een vishaak in de snavel die om hulp roept door met zijn snavel tegen het glas aan te tikken bij een kliniek in Bremen bij de spoedeisende hulp. Ik zal de google vertaling er gelijk onder zetten.

https://www.n-tv.de/panorama/Verletzter-Kormoran-sucht-Hilfe-in-Bremer-Klinik-id30365772.html

Een merkwaardige melding voor de brandweer van Bremen: een aalscholver in nood liet van zich horen bij de ingang van een ziekenhuis. Een vishaak zat vast in de snavel van de vogel.

Een aalscholver met een vishaak in zijn snavel verscheen op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis: de wilde vogel pikte met zijn snavel tegen het glas van de ingangsdeur, meldde de brandweer. Ze werden 's middags gealarmeerd door medewerkers van de spoedeisende hulp van het Klinikum Links der Weser in Bremen.

Brandweerlieden gingen vervolgens naar het ziekenhuis. "In een uitstekende samenwerking tussen de professionele brandweer en het medisch personeel van de spoedeisende hulp werd de vishaak verwijderd en de wond zo goed mogelijk behandeld," vervolgde het rapport. De vogel werd vervolgens weer vrijgelaten in de natuur in het park van het ziekenhuis.

Een aalscholver is een grote, glanzend zwarte watervogel met een lange nek, een wigvormige kop en een kenmerkende scherpe snavel met een haakpunt. De vogels zijn normaal gesproken schuw, merkte de brandweer op. En verder: "Een vishaak in de snavel van een vogel is extreem gevaarlijk voor het dier - infecties, pijn en zelfs verhongering zijn mogelijk."

Aalscholver.webp

Geplaatst:

Vorige week woensdag gingen we Nasi eten, hadden satésaus van Remia opgewarmt en ik doe dat zonder denken mixen door de Nasi.
Meteen in de eerste hap vertrok mijn gezicht, één of andere zure smaak. Ik vraag aan mijn vriendin vind jij het lekker? Zei ja? Ik echt? Ja..
Ik neem nog een paar hapjes en en zeg, nou nee.. het smaakt me totaal niet.. Dus ik ga op onderzoek uit. Neem een hapje gewone rijst wat met groente uit de pan die nog in de keuken stond en dat smaakte goed. Dus ik ga ruiken aan de satésaus waarvan nog een deel in de verpakking zat. Niet moeten doen, want had meteen kokhalzingen boven de gootsteen. 🤢 Verpakking was nieuw opengemaakt nog houdbaar tot okt 2026.
Dus een klachten mailtje gestuurd naar Remia meteen die avond.
Volgende dag kreeg ik een mailtje dat ze onderzoek gingen doen.

Vandaag onverwachts een pakketje afgeleverd gekregen, met excuusbrief, met de opmerking dat in de productielijn er zuurstof in het product is gekomen tijdens het sealen.
20260217_164013.jpg

Vind het zo netjes afgehandeld.

Dankjewel Remia.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Net een kolibrievlinder gezien!

Geplaatst:

Tof! Zulke leuke vlinders, en anders dan andere pijlstaarten wel in staat (en op wat voor een geweldige manier!) om na het verpoppen nog nectar te eten. Erg leuk!

Hier een kippenhok bij de buren aan het afbreken, heb me heerlijk kunnen uitleven, en dat na een heerlijke dag wandelen op het stuifzand in een t-shirt! Voelt goed.

En een mooi actiemomentje meegemaakt...

DSCN6478.JPG

(Ben een liefhebber van vliegspul, en de piloot gunde me een zeer lage flyby. Helemaal blij!)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.