Jump to content

Vragen over cherry-tomatenplant

roobaaro

Recommended Posts

Ik heb sinds 1,5 week een cherry-tomatenplant (gekocht bij tuincentrum)

Ik heb 4 vragen:

1: Hoelang duurt het voordat de plant groter wordt?

2: Hoe groot kan de plant worden?

3: Ik heb jaren in verschillende tomaten kassen gewerkt, bij vleestomaten moesten de tomaten los van elkaar geplukt worden en later de trossen, bij de snack tomaten moesten de trossen eraan blijven omdat daaraan nieuwe tomaten groeiden. Hoe zit dit met een cherry-tomatenplant? Moet ik de trossen houden zitten of moet ik deze knippen?

4: Bij het plukken kwam het kroontje mee, Als bovenstaande vraag beantwoord wordt met "de trossen laten hangen" is het dan een probleem dat de kroontjes eraf zijn?

1; De plant wordt met de dag groter!

2: Ik had er vorig jaar 1 die 1 m hoog werd, maar er zal naar gelang het ras best verschil in zitten.

3: Trossen laten zitten en gewoon de tomaatjes plukken die rijp zijn.

Met of zonder kroontje plukken maakt niets uit.

Een antwoord op die vraag is toch wel sterk afhankelijk van de vraag hoe de tomaten bij jou staan; in de volle grond ? ; in een pot ? En zo ja; in wat voor potmaat en in wat voor grond.

Dan de vraag natuurlijk : met wat voor mest wil je gaan mesten ? Wat heb je ?

Ja kan hoor. Maar ik weet niet wat voor vloeibare voeding je hebt he ? NPK verhouding ? ( Staat op het flesje ) Hoe heet het flesje, en die NPK verhouding is best belangrijk om te beoordelen of het geschikt is voor je tomaten. Gewoon "algemene plantenvoeding" , kan op zich wel , ze doen het er wel mee, maar beter is bv speciaal een voeding met ietsje meer kalium, voor de vruchtbouw. Er is ook speciale tomaten mest te koop, wel duur, maar die is sowieso wel oké.

Op de flesjes staat meestal wel de dosering en de frequentie van geven.

In kleinere pot : wekelijks een sterk verdunde oplossing met het water mee bv.

Mesten kan je met veel en er is veel onzin te koop die alleen maar duur is. Bij de Action is goedkope vloeibare mest te koop. Velen die dat gebruiken , maar ja, is ook de helft aan waarde dan de iets duurdere, dus ben je nóg duur uit.

Het is maar een voorbeeld.

Ja. Een héél algemene dus. Kán je wel gebruiken hoor , is gewoon een doorsnede kunstmest.

Op zich ( wil je het helemaal goed doen, zeg maar ) houden vruchtgewassen als tomaten , maar ook nog heel veel andere groentes en vruchtgewassen van een iets hoger kaliumgehalte, als ze eenmaal in bloei komen. Dit is dan voor de aanmaak van de vrucht, wat heel veel energie van de plant vraagt.

bv : NPK : 5-3-8 of 6-4-12 ofzoiets. Meer Kalium dus.

Maar dat is ook eigenlijk moestuinfanaten-geneuzel. Je planten gaan het gewoon doen hoor, met die 8-8-8. Is dat op, koop je een betere

Edit : Ja , de dosering. Ik zou sterk verdunt ( bijna 2x zo veel verdunt als aangegeven op het flesje ) 1x per week toevoegen aan je watergeven.

• 2 weeks later...
Er zijn ook balkontomaten die heel klein blijven, misschien is het zo eentje?

de stokken die er al bijzaten bij aanschaf waren al meer dan 30 cm lang, ik ging er daarom vanuit dat hij verder zou groeien.

Hij groeit ook niet in de breedte wat volgens mij een balkontomaat wel doet?

Hij maakt sowieso geen vruchten op de plek waar de vorige tomaten zaten. Normaal gesproken komen er op een andere plek nieuwe bloemtrossen. Zitten er nog tomaten aan? Misschien steekt hij al zijn energie daarin ipv. groeien? Je hebt er verder niets meegedaan? Niet gedieft ofzo?

Oké, heb wel eens cherry tomatenplanten gehad die wel nieuwe vruchten aanmaakte. Ik kan dus ook de oude trossen weg knippen of houden hangen?

Nee, hij is niet getopt, ik heb wel 2 dieven weggehaald aan de onderkant omdat deze nutteloze takken voor de tomaten gingen hangen waardoor ze geen zon kregen.

Er zitten nog 3 tomaten aan met een normale grote, voor de rest nog 3 hele kleine die nog moeten gaan groeien. Ik heb vandaag een heel klein beetje kalium aan de plant gegeven.

Oh ik heb nog nooit meegemaakt dat er op dezelfde plek weer tomaten kwamen. Zoveel verstand heb ik ook niet van tomaten hoor, dus misschien nog maar even laten zitten. Ik heb wel eens iets te enthousiast gedieft en daardoor ook de top eruit gehaald. Toen deed de plant ook niets meer. Je hebt ook zelftoppers maar als er nog dieven aanzitten groeien ze sowieso daar weer verder. Sorry mijn ideeën zijn ook op.

Geeft niet. Heb zelf in verschillende kassen gewerkt. Trostomaten verwijder je de tros automatisch, bij vlees werden de tomaten los geplukt en later de trossen geknipt en bij snacktomaten de tomaten en de trossen niet, kwamen nieuwe tomaten aan. ( overigens alleen als je het kroontje aan de tros liet)

Cherry-tomaten geen ervaring mee vandaar mijn hulp vraag.

Te veel dieven kan schadelijk zijn ja, vooral als je hem niet plat snijd (dus klein stompje laat staan) je houd dan een wond over.

Ik zit erg te twijfelen of ik de trossen zal knippen, ik denk dat ik het aankijk of er nieuwe tomaten komen of niet.

Toch bedankt voor het meedenken

• 2 weeks later...

1: De plant groeit nog steeds niet, lijkt zelfs te krimpen.

2: De 5 tomaten die er nog aan zitten blijven groen en kleuren niet

3: Er komen geen nieuwe tomaten meer aan.

4: Het kan toch nooit normaal zijn dat een plant van 8,00 maar 40 tomaatjes geeft?