roobaaro Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Ik heb sinds 1,5 week een cherry-tomatenplant (gekocht bij tuincentrum) Ik heb 4 vragen:1: Hoelang duurt het voordat de plant groter wordt?2: Hoe groot kan de plant worden?3: Ik heb jaren in verschillende tomaten kassen gewerkt, bij vleestomaten moesten de tomaten los van elkaar geplukt worden en later de trossen, bij de snack tomaten moesten de trossen eraan blijven omdat daaraan nieuwe tomaten groeiden. Hoe zit dit met een cherry-tomatenplant? Moet ik de trossen houden zitten of moet ik deze knippen?4: Bij het plukken kwam het kroontje mee, Als bovenstaande vraag beantwoord wordt met "de trossen laten hangen" is het dan een probleem dat de kroontjes eraf zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 1; De plant wordt met de dag groter!2: Ik had er vorig jaar 1 die 1 m hoog werd, maar er zal naar gelang het ras best verschil in zitten.3: Trossen laten zitten en gewoon de tomaatjes plukken die rijp zijn.Met of zonder kroontje plukken maakt niets uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Oké bedankt voor de antwoorden:) De plant is nog even groot als 1,5 week geleden, enig idee hoe dit komt? wellicht omdat hij alles heeft gegeven om de tomaten rood te krijgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Kan zijn dat het een met hormonen bespoten plant is, waardoor hij klein blijft en snel vruchten geeft en dus zo snel verkoopbaar is. Op een gegeven moment zijn die stoffen uitgewerkt en groeit de plant gewoon door. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Super bedankt voor het snelle antwoord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 Hoe vaak mag ik de plant voeding geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Een antwoord op die vraag is toch wel sterk afhankelijk van de vraag hoe de tomaten bij jou staan; in de volle grond ? ; in een pot ? En zo ja; in wat voor potmaat en in wat voor grond.Dan de vraag natuurlijk : met wat voor mest wil je gaan mesten ? Wat heb je ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 Ze staan in potgrond. pot maat weet ik zo uit mijn hoofd niet, ze hebben wel flinke ruimte om aan alle kanten uit te groeien. Ik wil ze eventueel extra voeden met vloeibare voeding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Ja kan hoor. Maar ik weet niet wat voor vloeibare voeding je hebt he ? NPK verhouding ? ( Staat op het flesje ) Hoe heet het flesje, en die NPK verhouding is best belangrijk om te beoordelen of het geschikt is voor je tomaten. Gewoon "algemene plantenvoeding" , kan op zich wel , ze doen het er wel mee, maar beter is bv speciaal een voeding met ietsje meer kalium, voor de vruchtbouw. Er is ook speciale tomaten mest te koop, wel duur, maar die is sowieso wel oké. Op de flesjes staat meestal wel de dosering en de frequentie van geven. In kleinere pot : wekelijks een sterk verdunde oplossing met het water mee bv. Mesten kan je met veel en er is veel onzin te koop die alleen maar duur is. Bij de Action is goedkope vloeibare mest te koop. Velen die dat gebruiken , maar ja, is ook de helft aan waarde dan de iets duurdere, dus ben je nóg duur uit.Het is maar een voorbeeld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 groene fles , NPK 8+8+8 , voor planten en groente. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Ja. Een héél algemene dus. Kán je wel gebruiken hoor , is gewoon een doorsnede kunstmest. Op zich ( wil je het helemaal goed doen, zeg maar ) houden vruchtgewassen als tomaten , maar ook nog heel veel andere groentes en vruchtgewassen van een iets hoger kaliumgehalte, als ze eenmaal in bloei komen. Dit is dan voor de aanmaak van de vrucht, wat heel veel energie van de plant vraagt. bv : NPK : 5-3-8 of 6-4-12 ofzoiets. Meer Kalium dus. Maar dat is ook eigenlijk moestuinfanaten-geneuzel. Je planten gaan het gewoon doen hoor, met die 8-8-8. Is dat op, koop je een betere Edit : Ja , de dosering. Ik zou sterk verdunt ( bijna 2x zo veel verdunt als aangegeven op het flesje ) 1x per week toevoegen aan je watergeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 oke super bedankt.Op de fles staat 10ML per liter.ik hou dan wel 5 ML aan per liter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Mijn plant wordt nog steeds niet groter, iemand enig idee waarom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 zie vorige post: misschien bespoten met antigroeihormoon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Er zijn ook balkontomaten die heel klein blijven, misschien is het zo eentje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 zie vorige post: misschien bespoten met antigroeihormoon? Zou dat na 1 maand van aanschaf niet uitgewerkt moeten zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Er zijn ook balkontomaten die heel klein blijven, misschien is het zo eentje? de stokken die er al bijzaten bij aanschaf waren al meer dan 30 cm lang, ik ging er daarom vanuit dat hij verder zou groeien. Hij groeit ook niet in de breedte wat volgens mij een balkontomaat wel doet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Als hij niet gedieft en getopt is zou je wel denken dat een balkontomaat ook nog groeit. De stokken die erbij zitten zeggen niet zoveel denk ik. Ik moest in ieder geval aan zoiets als de foto in het volgende topic denken. maat-pot-tiny-tom-tiny-tim-balkontomaat-t9148.html Heb je misschien ook een foto? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 http://webshop.groenrijk.nl/product/7084/tomatenplant-p15-14gf07 Deze heb ik, alleen is de mijne op dit moment amper 60% van de grootte zoals hij daar op de foto staat (verhoudingsgewijs als ik naar de stokken kijk). Ook lijken er geen nieuwe vruchten aan de geplukte tomaten te komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Hij maakt sowieso geen vruchten op de plek waar de vorige tomaten zaten. Normaal gesproken komen er op een andere plek nieuwe bloemtrossen. Zitten er nog tomaten aan? Misschien steekt hij al zijn energie daarin ipv. groeien? Je hebt er verder niets meegedaan? Niet gedieft ofzo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Oké, heb wel eens cherry tomatenplanten gehad die wel nieuwe vruchten aanmaakte. Ik kan dus ook de oude trossen weg knippen of houden hangen?Nee, hij is niet getopt, ik heb wel 2 dieven weggehaald aan de onderkant omdat deze nutteloze takken voor de tomaten gingen hangen waardoor ze geen zon kregen. Er zitten nog 3 tomaten aan met een normale grote, voor de rest nog 3 hele kleine die nog moeten gaan groeien. Ik heb vandaag een heel klein beetje kalium aan de plant gegeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Oh ik heb nog nooit meegemaakt dat er op dezelfde plek weer tomaten kwamen. Zoveel verstand heb ik ook niet van tomaten hoor, dus misschien nog maar even laten zitten. Ik heb wel eens iets te enthousiast gedieft en daardoor ook de top eruit gehaald. Toen deed de plant ook niets meer. Je hebt ook zelftoppers maar als er nog dieven aanzitten groeien ze sowieso daar weer verder. Sorry mijn ideeën zijn ook op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Geeft niet. Heb zelf in verschillende kassen gewerkt. Trostomaten verwijder je de tros automatisch, bij vlees werden de tomaten los geplukt en later de trossen geknipt en bij snacktomaten de tomaten en de trossen niet, kwamen nieuwe tomaten aan. ( overigens alleen als je het kroontje aan de tros liet) Cherry-tomaten geen ervaring mee vandaar mijn hulp vraag. Te veel dieven kan schadelijk zijn ja, vooral als je hem niet plat snijd (dus klein stompje laat staan) je houd dan een wond over. Ik zit erg te twijfelen of ik de trossen zal knippen, ik denk dat ik het aankijk of er nieuwe tomaten komen of niet. Toch bedankt voor het meedenken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 23, 2014 Author Share Posted June 23, 2014 1: De plant groeit nog steeds niet, lijkt zelfs te krimpen.2: De 5 tomaten die er nog aan zitten blijven groen en kleuren niet3: Er komen geen nieuwe tomaten meer aan.4: Het kan toch nooit normaal zijn dat een plant van 8,00 maar 40 tomaatjes geeft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roobaaro Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 niemand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts