Valerie Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 De Europese Unie heeft een akkoord bereikt over de toelating van de teelt van genetisch gemanipuleerde organismen (ggo's), maar individuele lidstaten die hier niet voor te vinden zijn, kunnen de teelt van ggo-gewassen op hun grondgebied verbieden. Het akkoord moet op 12 juni nog geformaliseerd worden, maar de permanente vertegenwoordigers van de 28 lidstaten hebben een doorbraak geforceerd in het dossier dat al jaren muurvast zat.Aanvankelijk lagen Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk dwars omdat ze meenden dat het voorgestelde kader te voordelig was voor de internationale zaadfabrikanten, maar ze draaiden uiteindelijk bij. België, dat het voorstel ook niet zag zitten, onthield zich. Zonder de toelatingsprocedure opnieuw naar het nationale niveau terug te brengen, laat het nieuwe kader toe aan elke lidstaat de teelt van ggo-gewassen te verbieden over het volledige of gedeeltelijke grondgebied. Ze kunnen dat niet doen om milieu- of gezondheidsredenen, maar wel op basis van de openbare orde, ruimtelijke ordening of de strijd tegen de uitzaaiing. De lidstaten die tegenstander zijn van ggo-gewassen kunnen ook de transit van ggo's niet verbieden, zo verduidelijkte een Europese bron. De zaadfabrikanten wachten al 14 jaar op de opening van de Europese Unie voor de teelt van ggo-gewassen. Vandaag worden ze geconfronteerd met erg verschillende procedures in de verschillende EU-landen. Dat leidde tot zeer moeilijke en lange procedures, die dan telkens voor politieke heibel zorgden. Vier ggo's hebben een teelttoelating gekregen, maar slechts één wordt vandaag nog geteeld: de MON810-maïs van het Amerikaanse Monsanto. De teelt van twee andere gemodificeerde maïs-varianten (BT176 et T25) en de Amflora-aardappel is intussen stopgezet. Zeven andere teeltaanvragen wachten nog op een antwoord, waaronder de TC1507-maïs van Pioneer, een filiaal van de Amerikaanse groep DuPont. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/140528-ggo-europa Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Een mooie link naar een filmpje http://www.universiteitvannederland.nl/ ... goed-idee/ waarbij ggo/gmo niet als iets engs in het licht kwam maar, juist heel positief en gaf de spreker ook aan dat hoe het nu is ingezet zeker niet goed is. Dus alles heeft 2 kanten maar, ik wil het zeker niet in mijn voeding dus ? hoe lang heb ik nog keuze(n). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavadu Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Beste Stan, GGO's zijn wel degelijk iets eng! Niet zozeer omwille van het genetisch manipuleren. Dat is iets wat de mens al eeuwenlang doet door middel middel van gewasveredeling. Zowat alle planten die wij in onze moestuin plaatsen, zijn het gevolg van van genetische manipulatie door middel van selectie.Wat die GGO's anders maakt is ten eerste dat er patenten op zijn. Stel je voor dat iemand het patent bezit op Roma tomaten, Ronde van Nice courgetten, Nantes wortelen, ... Ik heb daar ooit eens een zeer interessante documentaire over gezien maar ik weet niet meer hoe ze heet. Om kort te gaan, er zullen inderdaad wel voordelen aan GGO's zijn maar die voordelen zijn er vooral voor de bedrijven die ze produceren. 2) Vaak zijn ze gekoppeld aan het gebruik van insecticiden die er speciaal voor ontwikkeld zijn en die, wonder boven wonder, door dezelfde firma verkocht worden. Tekstje van de geneticus Lewontin: http://www.nybooks.com/articles/archives/2001/jun/21/genes-in-the-food/?pagination=false Men mag dan wel de mond vol hebben over het oplossen van de honger in de wereld. Centraal bij GGO's staat de instrumentalisering van de natuur, dwz de natuur wordt gewoon een middel om winst te generen. De volgende documentaire zal hier wel al eens gepost zijn en gaat niet over GGO's maar is wel illustratief voor de wijze waarop wij mensen al wat leeft als een middel beschouwen om winst te maken: http://www.youtube.com/watch?v=pVkieJ_Wj64 Ik zal eens zoeken of ik die hoger genoemde documentaire kan terugvinden maar ik beloof niks. Wel interessant in deze context is volgende documentaire over hoe "het bedrijf" de voorbije eeuwen is veranderd: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 @Bavadu,ik ben niet voor ggo/gmo hoor ! lees het topic over Monsanto maar. Enkel als je iets roept moet je wel naar beide kanten kijken en niet enkel roepen TEGEN. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Er zijn landen die grenzen stellen aan patenten. Zo kan India op grond van de openbare gezondheid patenten voor nieuwe (en dure) medicijnen weigeren in het voordeel van goedkopere generische geneesmiddelen. Die ze dan zelf produceren. Misschien moet die wetgeving ook aangepast wat GGO's betreft. Dat men in het kader van de volksgezondheid geen octrooien (en dus monopolies) op voedingsgewassen aanvaardt? Een beetje weerwerk mag men dergelijke firma's wel geven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavadu Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 @Bavadu,ik ben niet voor ggo/gmo hoor ! lees het topic over Monsanto maar. Enkel als je iets roept moet je wel naar beide kanten kijken en niet enkel roepen TEGEN. Stan, ik heb die wel zien staan hoor.Dus alles heeft 2 kanten maar, ik wil het zeker niet in mijn voeding dus ? hoe lang heb ik nog keuze(n). Ik zag het gewoon als een gelegenheid om een aantal links te posten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavadu Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Dat men in het kader van de volksgezondheid geen octrooien (en dus monopolies) op voedingsgewassen aanvaardt? Een beetje weerwerk mag men dergelijke firma's wel geven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bozo Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Weg met die rommel!http://www.wanttoknow.nl/overige/deze-zomer-weer-lekker-roundup-gebruiken/Ik wil het absoluut niet in mijn voeding hebben maar diegenen die voor ggo's zijn wens ik smakelijk eten.Zolang ze mijn voeding maar gentechvrij laten!http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/steeds-meer-boeren-mijden-gmo-om/Fantastisch spul joh! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts