lianne1991 Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Hallo! Ik heb in het begin toen mijn tomaten net stonden niet gedieft,Doe het nu wel vaak alleen mijn tomatenplant had zoveel zijtakken dat het echt een oerwoud werd.Daarom de hoofdtak en zijtakken bijgeknipt en zijtakjen gesnoeid. Alle takken met trotsheid laten zitten zodat de takken met trotsheid meer aandacht krijgen. Nu wel wat grote wonden.Ook blaadjes aan het eind van de takken gesnoeid. Zie foto's heb ik het zo goed gedaan en kan dit nog wat worden of pak ik het volledig verkeerd aan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Kun je een reden aangeven waarom je ook zo veel blad weggenomen hebt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lianne1991 Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Ja ze waren bruin, er zaten wat plekken op en het was zo groot en er groeiden geen trossen aan.. ik zag door de bomen het bos niet meer dus heb alleen de takken met trossen en wat kleine takken behouden.Is dat goed? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Nou ja, een plant heeft wel blad nodig om te leven en te groeien. Tomaten blijven inderdaad geen kleine planten nee. Tenzij je een compact struikmodelletje hebt. Ik kan me voorstellen dat ze in een vierkante meter bak de boel overnemen Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Ik denk dat het handig is als je je eens goed over het dieven gaat inlezen. Als je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt kom je heel wat topics daarover tegen. Op je eerste foto zit namelijk duidelijk nog een dief in het midden. Dus het is zaak dat je die dingen gaat leren herkennen... En laatst had iemand een goeie link gegeven naar heel duidelijke uitleg over dieven.... kan 'm even niet zo snel terugvinden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lianne1991 Posted May 30, 2014 Author Share Posted May 30, 2014 Oke, dankjewel, ik ga me inlezen.Hij nam inderdaad de vierkante meter bak over.Heeft hij nu nog wel een kans of heb ik teveel weggehaald?Want er komen wel allemaal tomaten aan, maar ik heb dus teveel gesnoeid? Of komt dit nog goed? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavadu Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Komt nog wel goed.Maar laat hem nu inderdaad ook wat blad houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Wellicht doelde Erny op de volgende link: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/over-tomaten-dieven/Hierin staat dat er verschillende soorten tomaten zijn waarbij je meerdere dieven kun laten zitten, maar niet bij grote tomaten (vleestomaten, trostomaten, 'gewone' ronde tomaten). Ik neem aan dat je gewone 'grote' tomaten hebt staan. Dat betekent vanaf het begin van de groei: alle dieven verwijderen.Blad verwijder je bij een tomatenplant van onderaf, zodra het nut heeft. Dat is normaal gesproken zodra er een tros tomaten hangt die meer zon kan gebruiken; dan verwijder je alle bladeren onder die tros, mogelijk ook 1 boven de tros, zodat deze vrij hangt. Bij een normale plant heb je op dat moment boven die tros nog minstens 5-6 volgroeide bladeren over. Als dit er minder dreigen te worden, geen blad verwijderen! In een vierkante meter tuin kan ik me voorstellen dat je al iets eerder begint met verwijderen van de onderste bladeren, omdat deze wat te breed worden voor de buur-groenten. Zolang je maar niet teveel weghaalt, er moet voldoende blad overblijven.Je verwijdert in principe geen blad bovenin een plant (tenzij het ziek is). Dit is ook wel een mooi stukje inleesvoer, met veel voorbeeld dievenplaatjes:http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/ Nog even ter vergelijking, in de professionele teelt heb je aan het eind van het seizoen een meters lange kale plant, met alleen bovenin blad. Wel voldoende blad uiteraard: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts