Chrones Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Hoi allemaal, Heb nog een druif Bianca over... tja ik wil die achter doen.... maar eigenlijk geen ruimte..nu wil ik TOCH gaan proberen... Wat vinden jullie als ik een pergola van hardhout maakt zoals ik hierin getekend heb en die met de druif laat begroeien? Of zouden jullie hem gewoon aan de schutting binden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Ik zou m van de schutting richting vogelhuisjes maken....creëer je leuk diepte in je tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 Oh dat is een leuk idee! Hoe hoog mag ik dat doen ivm de buren bijvoorbeeld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Aan de erfgrens mag je normaal 2 meter hoog gaan....in je eigen tuin mag dat hoger....maar dan kom je er lastiger aan....druivenstruiken zijn soms eigenwijs en moet je soms een duwtje in de juiste richting geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 8, 2014 Author Share Posted June 8, 2014 Ik weet het nog niet goed. ik vind scheef wel leuk maar geen idee hoe ik die draagconstructie kan maken is 4 meter breed de bestrating alleen al en als je schuin gaat is het nog langer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Zomaar wat ideetjes: Je kunt natuurlijk een paal halverwege zetten, maar dat lijkt me niet zo mooi. Je zou het ook in tweeën kunnen doen. Het eerste deel (zoals op de foto) langs de schutting.Dan een tweede deel dat schuin oversteekt van de schutting naar het vogelhuisje.Op die manier is de overspanning kleiner. Overigens lijkt me een overspanning van meer dan 4 m in theorie wel mogelijk, er worden wel groetere overspanning gemaakt in hout. Maar misschien moet je dan enige "professionele" hulp inroepen, voor materiaalkeuze en ontwerp. Ik ben benieuwd hoe het wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 (edited) Of van achter de parasol recht op het bijgebouwtje aan ( dát is toch geen 4 meter????) en daar dan een bloembak , als een gat in je terras daar niet gewenst is,met die druif erin van rechts naar links laten gaan. Edited June 9, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 een overspanning van 4 meter moet wel lukken als je die zwaar genoeg neemt, geen vierkante of ronde balkjes gebruiken maar eerder een "plankmodel" en dan op de lange zijde monteren. Op die manier is de kans van doorbuigen heel klein ( zie principe van dakspanten, daar doen ze dat ook en komen er dakpannen bovenop dus qua gewicht kan dat wel tellen ). Je gaat ze wel telkens dubbel ( met 30 cm tussenruimte of zo ) moeten uitvoeren en ook met bv. elke meter een dwarsbalk ertussen om ze te verbinden met elkaar om het zijwaarts buigen tegen te gaan.Vanuit het bovenaanzicht/onderaanzicht ziet het er dan een beetje uit als een ( smalle ) ladder met te weinig treden tussen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Ik zie helemaal geen overspanning van 4 meter ? Of ik begrijp de uitleg / opties / tekening verkeerd. Afstand schutting schuurtje is max 2 m denk ik ( 1.70-1.80 ? Een pergola langs / boven de schuttin daar kan wel 4 m zijn, bedoel je dat ? Dan met 3 staanders realiseren lijkt mij. Druif wordt een heel gewicht hoor. En héél zware constructie wordt ook wel duur denk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Nee Bit....dat was een idee van een aantal berichten geleden....om diepte te maken in de tuin....daar borduren we een beetje op door....er is ook (nog) geen pergola van 4 meter over de tuin te zien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 diagonaal is alleen wel onhandig met een parasol. zoals je de pergola nu hebt getekend krijg je ook al een diepte effect door de boog met druif daarachter nog de schutting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 Zo wow Let ik even niet op, zoveel berichten! bedankt allemaal voor het meedenken, top!! Ik ga hem 2 meter hoog maken, zoals getekend in de eerste foto. ik heb wel wat ideeën hoe ik de lengte ga overbruggen. Ik bedoelde 4 meter bij de schutting links is +/- 4 meter dat hele stuk en dan naar het schuurtje toe is volgens mij 2,2m Ik ga dit weekend even puzzelen en dan zal ik foto's plaatsen van het resultaat! Mocht de druif net iets verplaatst moeten worden, ze zijn aangeplant in april, kan dat nog of beter laten zitten en later verplaatsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 richting de schuur gaat hem niet worden, dat lukt niet omdat het echt hoger is..... en ik dus dan omhoog moet gaan. Heb nu dit: Maar de palen trekken krom omdat ik de draden probeer te spannen... Iemand een idee? Ik heb nog 2 palen over.... wat zou ik met die andere 2 gaan doen? Ik had opties als kleine latjes maken en een soort trapje maken om hem aan de schutting vast te doen... alleen de palen staan niet recht tegenover de palen van de schutting dus dat is lastig.... dan moet ik ze aan de lat vastmaken van de schutting en dat lijkt mij niet zo stevig? Morgen wil ik weer verder.... alle ideeën zijn welkom! Wie denkt mee? een afdeklat lang? om zo de palen uit elkaar te houden zou een optie kunnen zijn... maar liefste wil ik het simpel houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 Ok mijn vrouw komt met een oplossing.. de palen, haal ze weer uit de grond.....Maak ze vast aan de schutting paal....(wel een lat ertussen zodat die afstand heeft)Hoeft die ook de grond niet in.... En dan kan je de lat alsnog naar de schuur maken .. als jullie nog ideeën hebben hoor ik het wel! Morgen weer aan de slag..jammer dat het donker is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 richting de schuur gaat hem niet worden, dat lukt niet omdat het echt hoger is..... en ik dus dan omhoog moet gaan. Dat hóeft niet natuurlijk; je kunt de palen aan beide zijden gelijke hoogte houden. Het schuurtje is een gebouw dat gewoon hoger is dan je latwerk tbv de druif. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 Ohja... ik kan het gewoon horizontaal houden de latten? doe dan wel twee stuks, aan weerskanten... Is het inderdaad een beter idee om de palen gewoon aan de schutting te maken? Eerst een lat ertussen (blokjes) om afstand te houden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Tot nu toe dit: Is van hardhout samen met spankabels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Ik ga volgend weekend de oversteek naar de schuur maken, til me rot in mijn eentje met die hardhouten palen haha... hoeveel lijnen zal ik gaan trekken? is 2 voldoende of zouden jullie er 3 of 4 doen? heb er 40cm afstand tussen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 even een technisch vraagje... kan ik de lat van de schutting naar de schuur gewoon in de schuur vastboren of gaat dit niet sterk genoeg zijn en moet ik een paal op de schuur vastboren als draagbalkje en daarop de lat boren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 ligt eraan watvoor lat. aan de hand van de tekening had ik eigenlijk verwacht dat je een dubbele balken constructie zou maken ipv draadjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 zelfde lat als de palen... was in eerste instantie ook de bedoeling maar dat was het niet, was niet mooi. Ik dacht nu aan zoiets: Misschien een dubbele onder elkaar of latjes bovenop deze lat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Ehhh, je hebt een columnade(enkele rij) en geen pergola(dubbele rij maar, bijna iedereen zegt pergola hoor dus ). De columnade gaat vaak tegen het hek met dwarsliggers(ruiters) en die zou ik voor het beeld gaan gebruiken naar je schuur. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 Hoi Stan Ik denk dat dat inderdaad ook leuk is! Dan 1 lat met van die latjes erop, ruiters zoals jij het noemt Mag ik zelf gaan zagen en doen.. want alles moet wel even perfect hetzelfde hout zijn haha Weet niet of het allemaal dit weekend lukt, maar ik hou jullie op de hoogte wat wordt mijn volgende project? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted June 20, 2014 Author Share Posted June 20, 2014 Volgend weekend verder.. (ben ook met scriptie bezig voor afstuderen ondertussen haha) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Een "driehoekje" (dat klein schuine balkje dat de horizontale met de verticale paal verbindt) zorgt voor een stevigere constructie: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts