Geplaatst: 20 oktober20 Okt Zojuist, Tanja65 zei:En allergisch voor zoveel fruit.Wat lijkt me dat vreselijk! Maar misschien kun je het met 1 soort doen waar je niet allergisch voor bent? Ik zag ook een pot voorbij komen met alleen maar aardbeien bijvoorbeeld. Van Henkg dacht ik. En het is heeeel lang houdbaar, je kunt er zo lang mee doen als je wilt 😉…
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Ja, dat is balen inderdaad. Maar er valt prima mee te leven. Tenminste, zolang ik geen bosvuchten eet. Want dan vertel ik het inderdaad niet na. De rest kan met mate. De enige vruchten die ik echt veilig kan eten zijn citrusvruchten en druiven. Maar of je daar een rumtopf mee kunt maken? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 oktober22 Okt Tadaa! In the pocket, superblij mee!Na thuiskomst direct even naar de slijter om de hoek. Dat is een hele bijzondere winkel. Volledig oude inrichting nog. Hij bestaat sinds 1820 en is een begrip in de wijde omtrek. Werkelijk alles hebben ze daar, dus ook zo’n 30 soorten rum. Zelfs van eigen vat.Ik gaf aan wat ik er mee wilde doen en direct werd de fles van de foto op de toonbank gezet, 54%. Of ik ook al het recept had? Laatje open en ik kreeg onderstaande folder erbij. Onmiskenbaar jaren 70, het origineel 😃. Zeker 50 jaar oud. Als dat geen totaalbeleving is 😊.
Geplaatst: 22 oktober22 Okt Super leuk dit @Dahli 😍Ga ik ff aan onze zoon laten zien die naast een café ook een slijterij heeft…Het gaat altijd over bier en whiskey soorten maar eens horen of hij hier ook aan denkt…🤔😉😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 22 oktober22 Okt Aha, die blauwe pot komt mij bekend voor. Vanaf mijn 21e zo'n rumtopf in huis gehad. Deksel gebroken. Ergens in huis moet ik er nog zo een hebben maar dan in het bruin. Goede reden om schoonmaak te gaan houden. Ik heb ooit begrepen om het met heel vers te doen. Wie weet op een dag.
Geplaatst: 23 oktober23 Okt Na de pot extreem goed te hebben gewassen (2x met afwasmiddel en 2x in gloeiend hete soda gezet), was hij klaar voor gebruik. De verse ananas gaf bijna 650 gram aan blokjes. Met iets minder dan de voorgeschreven helft aan gewicht rietsuiker in de pot gezet. Uurtje laten staan zodat de suiker goed was opgelost en daarna een halve liter rum er op. Het begin is gemaakt! Ik vond nog verse Hollandse aardbeien, die komen er morgen bovenop.
Geplaatst: 24 oktober24 Okt Ik ga jullie echt niet iedere dag spammen met de volgende laag, maar omdat ik blij ben met het feit dat ik toch nog verse aardbeien had gevonden, toch nog even een update.Omdat de aardbeien en nu ook de ananas toch gaan drijven, moest ik iets verzinnen om ze onder te houden. Alhoewel de pot onderin best breed is, is de bovenkant te smal om er een schotel in te krijgen om de boel onder te houden. Een zakje met knikkers geprobeerd, maar die zakten teveel. Daarom nu een manchet van bakpapier gemaakt waar je de lucht goed onder weg kan drukken. Zo moet het wel gaan denk ik.De komende tijd gaat de pot verder gevuld worden met in ieder geval mango, honingmeloen, bramen (de enige diepvries), peer en witte druiven. En ik denk wat schijven limoen. Over een kaneelstokje twijfel ik nog. De volgende foto zal van een gevuld glas zijn, zo rond kerst 😊. 24 oktober24 Okt aangepast door Dahli
Geplaatst: 24 oktober24 Okt Ik gebruik het manchet wel vaker bij warme gerechten, als je heel langzaam bereidt en wil dat het niet droog kookt. En wat warm kan, kan koud ook dacht ik 😊. We gaan het zien of het lukt, er komt natuurlijk wel iets zuurstof bij de vruchten. Ik hoop eigenlijk dat ze zwaarder worden door de vloeistof en toch uit zichzelf gaan zakken binnenkort 🤞.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.