Jump to content

Vol met.... bijen?

Chrones

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen met identificeren.

Zijn dit middelstewespen of zijn het echt bijen?

De blauwe regen hier trekt vol bekijks (geen bloemen, puur blad) en ze vliegen op en aan.

rumgrq.png

24c5q88.png

f4n0a1.png

Nee dat doen ze ook niet allemaal even veel, vooral de hele kleintjes zijn er goed in, die hangen eindeloos stil voor ze neerstrijken op je been bijvoorbeeld. Deze grote kan het ook hoor, ga er maar eens voor zitten, maar doet het minder.

ik heb een jaar lang alle zweefvliegen in een bepaald gebied in Nederland moeten vangen en determineren, pff was een flink karwij, maar je ontdekt dan dat er zeer veel verschil tussen de soorten is. Koester hem maar, het zijn fijne beestjes!

edit, je kan het zien aan de ogen of het een zweefvlieg betreft, op de eerst foto zie je duidelijk de grote vliegenogen, dit hebben bijen en wespen niet.

Mooie foto! Deze zweefvliegen zitten ook in hele trossen op mijn bloeiende valeriaan. Moet eerlijk zeggen dat ik daardoor ook telkens heb aangenomen dat het bijen waren

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

@ Sugar. Dat laatste zal het zijn. Of ze gebruiken die bladeren als uitvalsbasis voor het zoeken naar luizen ( kijken rond dan en warmen op, wat Piroska zegt ). Die bladeren van de blauwe regen zijn zelf al te oud om luizen te bevatten, die zitten niet in/onder/op die bladeren, maar wellicht wel op de jongere scheuten van die plant verderop, of op een andere plant nabij ?

Hier zie ik vaak dat vlinders tijdens het jagen steeds naar 1 blad van een boom gaan, Daar gaan zitten en van daar hun territorium bewaken. Bij het verschijnen van een andere vlinder gaan ze in de aanval en jagen die weg. De bloemen in een bepaald stukje tuin zijn dan geheel en alleen voor hém ( of haar )

Doe sluipwespen ook zoiets ?

... Doe sluipwespen ook zoiets ?
Sluipwespen weet ik niet.

Sommige grote libellen doen wel zoiets. Die hebben een route langs een handvol min of meer vaste punten. Op die punten blijven ze even rondkijken of gaan ze zitten.

Dit is vermoedelijk de Eristalis tenax(Blinde bij) herkenbaar aan haarlijnen over de facetogen. Op dit moment zijn ze massaal uitgevlogen en op zoek naar nectar.

Dit beestje is nou een mooi voorbeeld van mimicry. Een gevaarlijk insect nadoen om zelf veilig te blijven.

De larve leeft overigens niet van luizen want hij leeft in het water en komt alleen op het droge om te verpoppen. De larve heet overigens rattenstaartlarve, vernoemt naar het staartvormige aanhangsel waarmee hij kan ademen.

Groet,

Geert-Jan

Met deze foto's is het onmogelijk om te determineren, het is een bijvlieg, geslacht Eristalis. Maar 't kan even goed een Boszweefvlieg, Puntbijvlieg of een Onvoorspelbare bijvlieg zijn.

Maar je hebt gelijk op het vlak van de voortplanting, Eristalis-larven leven niet van bladluizen

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com