Tania Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 Een fout die ik nog steeds maak: Vergeten labeltjes te plaatsen. Ik weet nog steeds niet wat Dat Ene SlaPlantje Nou Is die in een van m'n potten staat. Ik zal't waarschijnlijk ook nooit weten, en hij zal voor eeuwig 'een of andere sla' blijven. Hij smaakt iig wel als gewone bladsla. Een van m'n grotere blunders was denk ik toen ik net begon met plantjes kweken. Ik dacht 't klein en fijn te houden met 'kleine' tomaatjes in een pot op te kweken. .... Wist ik veel dat Kleine Fijne Cherry tomaatjes monsterlijke planten van 2 meter worden. Quote
Marigold Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 Oh wat heerlijk dit allemaal nu durf ik ook wel. Mijn eerste seizoen...wat kan er NIET misgaan zou ik haast zeggen. Te slappe zaailingen door of maar van 1 kant licht, of te warme kas, of te veel water noem maar op.En dan na uitplanten alles moeten steunen met stokjes, oja en erg onhandig doen als je soms eentje moet binden aan het stokje en er iets 'knap' zegt door je gepruts Wanhopig na alle aanvallen van slakken en stormslagregens en dan maar al je broccolizaad in de volle grond werpen "want misschien doet er dan tenminste EENTJE het".....en dat alles dan opkomt.... En toch maar van die lekkere cherrytomaten besteld en er achterkomen dat tomaten behoorlijk vroeg gezaaid moeten worden en nee ik ga niet eens opbiechten wanneer ik ze pas gezaaid heb... Maar wie weet ik heb ze in het kasje gezaaid, misschien als ik ze daar laat staan... Maarrrr er gaan ook dingen ineens wonderlijk goed...doperwt gebloeid en staan nu peulen aan, de stambonen bloeien ook, de stokbonen klimmen, de courgettes worden ook wel wat en gelukkig, de pluksla en spinazie in balkonbakken komen prachtig op.En van de rest heb ik geleerd ook, zullen we maar zeggen.BeginnerMar Quote
geedee Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 Och.....ik ging dus voor t eerst meloenen kweken in de kas.... had me heel goed ingelezen....een kuil in de hoek gegraven in februari...daar mest in en hooi ....zo ontstaat een broeikuil..... de meloenen plantjes gezaaid binnen op de vensterbank....in maart/april.....hoera er kwamen er 3 op......vertroeteld....in de watten gelegd......uiteindelijk op hun plekje in de kas gezet..... Toen ze een 50 cm hoog waren, kwamen er de bloemen op...rare bloemen....leken niet echt op de voorbeelden... Voorzichtig eens een fotootje op t forum gezet....Tja....had al die tijd RUCOLA vertroetelt...... Oja..... ik dacht allaaaaaaaaanggg geen beginner meer te zijn Quote
Piroska Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 geweldig! Dat heb ik nu met een peper die dus waarschijnlijk gewoon een onkruid is Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
RobO Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 tsja, beginnersfouten, alle voorgenoemde wel...oja, ennuh sla breedwerpig uitzaaien ennuh: niet voorzaaien omdat ik de mee-etertjes op de tuin onderschat heb (in jaar 1 bijna geen kool, bonen, courgetteplantjes, geen wortels, weinig tuinbonen, doortunnelde aardappels, dahlia's die niet groter werden dan een flinke slakkenhap...) Quote
Almond Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Ik bedenk me er net nog één...Denken dat je gemeente niet mee doet aan de nationale compostdag en er drie dagen later achter komen dat je er wel gratis compost had kunnen afhalen . Volgend jaar bel ik ze dus om het te checken Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
kelenkel Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Geweldig om jullie fouten te lezen. Vooral de vertroetelde rucola was errug leuk Hier inderdaad ook geen labels.. nu 15 kolen maar welke plantjes zijn welke kolen (bloemkool, broccoli en spitskool geloof ik )Aardbeienplantjes staan te diep.. veel staat te dicht op elkaar..Ook de pompoen en courgette staan te dicht op elkaar... resultaat nu al 3m2 begroeide grond van 3 soorten courgette en pompoenen door elkaar Quote
mijke Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Fout van vriendlief was dat ie de komkommerplanten en de tomatenplanten te dicht op elkaar gezet heeft... nu ben ik elke dag die grijpgrage komkommerslingerdraadjes van de tomaat af aant pellen en weer braaf om de komkommerstokken aan het draaien Sowieso had ik zelf ook niet helemaal nagedacht over al die ranken die dat soort planten maken, de aardbeien worden inmiddels ook innig omhelsd door de erwten, en de asperge-erwt heeft al een halve raapsteelplant uit zn voegen getrokken Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Kibas Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Ik zaai keurig 2 zaadjes in een pot, om de zwakste er uit te kunnen halen, om sterke planten over te houden. En dan komen ze op....en dan vind ik het zonde om er eentje uit te halen. Dus staan er regelmatig 2 plantjes heel dicht op elkaar. Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Ik heb alle bovenstaande fouten ook vast wel gemaakt in de tientallen jaren dat ik tuinier. Eentje die ik nog niet zolang geleden heb gemaakt:Peultjes een paar keer oogsten, en verwonderd zijn over de slecht smaak dit jaar..en zo hard die peulen...en dan maar wachten op die erwtjes die af moeten rijpen..er komt maar geen erwtje in..Heb ik erwtjes al peultjes geoogst en peultjes tot erwtjes laten worden niet slim en niet lekker Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Balto Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Fout van vriendlief was dat ie de komkommerplanten en de tomatenplanten te dicht op elkaar gezet heeft... nu ben ik elke dag die grijpgrage komkommerslingerdraadjes van de tomaat af aant pellen en weer braaf om de komkommerstokken aan het draaien Sowieso had ik zelf ook niet helemaal nagedacht over al die ranken die dat soort planten maken, de aardbeien worden inmiddels ook innig omhelsd door de erwten, en de asperge-erwt heeft al een halve raapsteelplant uit zn voegen getrokken Goed dat je dat hier neer zet, nu weet ik dat ik mijn andere potten dus bij mijn komkommer weg moet halen Ik heb twee planten weggegooid omdat ik dacht dat ze de aardappelziekte hadden, wat niet zo bleek te zijn, erg zonde! Quote
jdw Geplaatst: 29 juni 2014 Geplaatst: 29 juni 2014 Ben nu voor het eerst in 20 jaar aan het bijhouden hoeveel ik van elke soort zaai en uiteindelijk plant. Om nu eindelijk eens te voorkomen dat ik in de tuin 20 oogstrijpe spitskolen, 5 doorschietende venkelknollen en och jee ook de bieten sperziebonen.. en en .... ik word gek! Quote
tambri Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 Dit gaat mijn eerste seizoen worden, lekker gespit, laten frezen, tegelpad gelegd en kunstig compostbak eruit gehaald en zelf een van hout gemaakt met twee vakken. Tot nu toe nog geen misser! Dit onderwerp zou altijd bovenaan moeten staan omdat nieuwe tuinders hier best veel van kunnen leren. Quote Volkstuin Vereniging Maasland
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.