Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beginnersfout


Valerie

Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd wat voor beginnersfouten jullie hebben gemaakt. Is mogelijk nog leerzaam voor anderen.

 

Ik dacht ik heb niet veel ruimte dus ik ga voor een lagere tomaatsoort zoals de tomatito de jalapa. Die zou zo een 75 cm hoog worden. Niet eraan gedacht dat het een struiktomaat is dus dat die ook minstens zo breed is

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier de fout dat ik - jawel! - van alles te weinig gezaaid heb! Ik las zo verschrikkelijk veel verhalen hier op het forum over mensen die veeeel te veel van veeeel te veel verschillende planten zaaien zodat hun huis ervan overloopt in het voorjaar en alles lang niet in de tuin past, dat ik mezelf heb ingehouden. Maar van 2 erwtenplantjes kun je natuurlijk niet zo veel, en als je maar 2 broccoli zaait waarvan 1 niet opkomt en de ander doodgaat hou je ook weinig over. Plus ik ben vrij laat begonnen met zaaien. Dit met name omdat Bit in alle topics mensen aanmaande niet al te vroeg te zaaien. Maarja het weer is ons goed gezind gebleven en waar andere mensen nu al dikke oogsten uit hun tuinen halen omdat ze de gok gewaagd hebben, hebben wij nog maar 5 erwtenpeultjes, een handje radijsjes en een paar raapsteelmaaltjes kunnen eten. Grrrrrr!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

ookal zou je vroeger hebben gezaaid, in het noorden lopen we gewoon minimaal 2 weken achter op het zuiden. dat los je ook niet op met vroeger zaaien. ik heb ook nog maar een paar peultjes.

 

ik heb teveel sla gezaaid

verder heb ik me overal netjes ingehouden en precies genoeg gezaaid. maar die sla is echt wat beter opgekomen dan ik had verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ookal zou je vroeger hebben gezaaid, in het noorden lopen we gewoon minimaal 2 weken achter op het zuiden. dat los je ook niet op met vroeger zaaien. ik heb ook nog maar een paar peultjes.

 

Ja ik vergelijk het dan met andere tuinders uut grunn idd, anders is het al helemaal jaloersmakend

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fout die ik dikwijls maak is het niet markeren wat ik zaai, vooral in bakjes.

Wat ik buiten zaai weet ik goed genoeg maar met vier of vijf verschillende bloemkool soorten tegelijk, dan moet ge het wel markeren hé. Zo ook met verschillende sla soorten die tegelijk gezaaid worden.

En dan vergeet ik wat ik waar gezaaid heb.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mijke. Ga je mij nu de schuld geven, dat jij nog niet zo veel oogst hebt ? Dan heb je 2 weken later je oogst, wat zal dat schelen ? Hebben de vroegzaaiers alles al op, heb jij straks je lekkere dingen.

Je hoeveelheid die je gezaaid hebt, is natuurlijk sowieso voor jezelf, maar het tijdstip is echt niets verkeerd aan hoor. Dit is een vrij uitzonderlijk vroeg jaar.

Het is maar hoe je het bekijkt hoor. Of je nu je sperzieboontjes al anderhalve metr hoog hebt staan, of dat ze net de grond in gaan: wat maakt dat uit ? Eigenlijk helemaal niks.

Jij hebt de zorgen niet gehad van het gesleep uit en in de kou / warmte / vorst / whatever. Wees blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou schuld? Nee het is natuurlijk gewoon mn eigen schuld. Jij doet gewoon verstandig en ik ben niet zo'n geduldig en verstandig type Dat probeerde ik alleen wel te zijn en het blijkt dat dit jaar door het weer de ongeduldige en onverstandige mensen toevallig geluk hebben. Had ik eigenlijk ook bij moeten zitten dus

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dan weer te laat verspeend en te arme zaaigrond gebruikt (cocosaarde van Aldi), daardoor hebben veel zaailingen een tijd stilgestaan in groei. Nu ze in potgrond of bemeste volle grond staan pakken ze hun groei gelukkig wel weer op.

 

Ook heb ik pech gehad met fruitvlieglarven die een boel vroege zaailingen binnen hebben omgeknaagd (voorstaan een pantykousje over het zaaibakje!). Hmm er is meer...

Veel te veel kool en (waarschijnlijk) te weinig verspreid dus dat wordt flink spitskool eten straks.

Aardbeien waarschijnlijk net iets te diep geplant (deels).

Aangeplante rabarber te weinig water gegeven in de droge periode. Slappe bedoening

In eerste instantie wat weinig bonen per stok. Nu nog bijgezaaid.

Hond in de buurt laten komen van mijn plantenlabels: nu paar mystery tomaten. Volgende keer een sticker op de pot, die kan ze er niet uit trekken.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja beginnersfoutjes ..... beginnersfoutjes ?? Bij mij is misschien meer sprake van de beroemde stuursheid, luiheid of het gewoon vertikken .... tegen beter weten in.

Wéér te laat stokken bij die hoge planten gezet. Weer te laat stokken bij die opeens snel groeiende tomaten gezet ( regen en wind bui : plat ) Steeds weer denken : misschien kan het ook nog wel zó. En elk jaar weet je dat het niet kan.

Onkruid : och.... laat nog maar even gaan. En daar staat het al weer in het zaad !

De rupsen : laat nog maar even gaan. De kolen beschermen tegen de duiven : laat nog maar even. En opeens heb ik dan nu geen bloemkolen meer ? Dat was vorig jaar ook toch ?

De aardbeien : ach ... het kan wel even zó. Nee Bit. Het kan dus niet zó : toch weer meer rot dan had gehoeven. ( ze zijn tóch wel lekker hoor, de niet-rotte dan )

De roest van de knoflook aanpakken ? Mwaa. .... misschien valt dit mee : niet dus. De roest is echt té erg nu.

De luizen ? hopen op wat meesjes en mede-insecten-eters .... en dat was goed gegokt tot nu toe. Geen luis meer te zien bijna. Het zoemt en fladdert dan ook wel dat het een lieve lust is in mijn tuin.

De kersen heb ik te laat onder netten gezet. Van 2 bomen zit er al geen kers meer in. Dat was al eens eerder zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog een strook wilde bloemen geruimd. Veel en veels te dik gezaaid! Dat een zo een zaadje zo groot kan worden blijft verbazing wekkend ze waren allemaal omgevallen en als ik ze nu nog bij elkaar wou binden werd t niks meer. Had vrijdag nog gedacht moet er een stukje gaas langs op zetten. Dus de compost maar in en er lage stamsla bonen neergezet!

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier al net zo Bit.

Te laks met diverse dingen doen.

Wat ook nu weer resulteerde in een boom met kersen maar zonder oogst uiteindelijk , ach het hoort wel een beetje bij de natuur vind ik....en de vogels laten als dank altijd netjes de pitten aan de steeltjes in de boom hangen .

Verder lagen er bij mij vorige week ook 2 tomatenplanten over de grond omdat ik die nog niet voorzien had van een stok.

Ach, ieder jaar neem ik me voor het nu eens op tijd te doen en ieder jaar komt er weer niks van.

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn fout is dat ik veeeeeeeeeeeeeeeeeel te veel van alles heb gezaaid. Met als gevolg dat ik nu met 40 tomatenplanten zit, 60 peperplanten, om over de tomatillo en ananaskers maar niet te spreken...

 

Ik kan die mooie babyplantjes ook niet weggooien, weggeven hebben we geprobeerd maar iedereen was echt voorzien. Volgend jaar doen we dat dus anders!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met stift op de plasticken plantenlabels geschreven... 2 weken later is alle tekst weg. Bonen te lang laten voorweken, niks kwam boven... Spinazie telkens gewoon blaadjes geplukt en die is nu helemaal doorgeschoten (moest waarschijnlijk anders).

 

 

Koolkragen vergeten en te laat begonnen met onkruid serieus te wieden op de paadjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn derde moestuinseizoen en ik maak nog steeds fouten. Dus of dat beginnersfouten zijn?

Ik zaai nog wel eens teveel, en kan heel slecht zaailingen weggooien. Dus als ik 12 soorten pompoen heb, zaai ik er van elk soort minstens twee, maar ja, als ze dan alemaal opkomen? Dus een halve tuin vol met pompoenplanten. Maar de natuur helpt me daar weer bij, want de meloenen, een paar pompoenen en een courgette hebben de overgang van pot naar tuin niet overleefd.

Waar ik ook iets fout doe is bedenken waar ik alles neer ga zetten en inschatten of er dan plek voor is. Zo heb ik nu drie bakken met spruiten, boerenkool en palmkool plantjes die ik echt niet kwijt kan. Die had ik na de aardappelen bedacht, maar ja, die zijn nog niet klaar om geoogst te worden!Dus dat word een week of drie pappen en nathouden! En hopen dat het overzetten straks goed gaat.

Ook hier te laat met netten ( aardbeien...)

En ik wil teveel...teveel voor de best wel flinke tuin die ik heb. Dus dat moet anders. Maar daar heb ik heel de winter voor om daar over na te denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vergeet de data waarop ik dingen gezaaid/geplant heb te noteren. Ik weet bijvoorbeeld wel dat voor bieten en aardappelen een "regel" is dat je die met 100 dagen kan oogsten, maar dan weet ik niet meer wanneer ik ze geplant/gezaaid heb

 

Verder vergeet ik regelmatig hoe groot sommige planten worden, zoals bijvoorbeeld rode kool planten, dus die hangen nu over de winterwortelplantjes heen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben altijd te laat met het kalken van diverse percelen, ook bemesten vaak te laat of te weinig frequent.

Ik heb ook altijd te veel zaailingen van tomaat, komkommer en paprika, ben altijd bang dat ik te weinig overhoud na het uitplanten omdat hier nogal eens iets word afgevreten door veenmollen.

Maar meestal kan ik die wel kwijt bij mijn tuinbuurtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja, te weinig water geven bij oa de rabarber heb ik inderdaad ook gedaan. En vergeten te markeren wat ik waar gezaaid heb. Vooral heel erg onhandig als je dingen zaait waarvan je niet weet hoe de zaailingen er uit zien, en niet tegen vriendlief zegt dat je uberhaupt gezaaid hebt. Volgens mij hebben we inmiddels echt al drie keer hetzelfde stuk ingezaaid (ik) en gewied (vriend)

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal aan mij liggen, maar ik vind het echt lastig om slazaailingen van uitgezaaide paardenbloemen te onderscheiden. Dus dan wacht ik voor de zekerheid maar af tot ze wat groter zijn. Je raad het al; voor je het weet heb je dan bloeiende paardenbloemen in plaats van sla.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken ook het verschil nog niet tussen onkruid en opkomend basilicum ( dat komt nog wel ) dus ook geen idee wat er tussen mijn tomaten groeit in m'n kas.

Mijn kleine kas te lang dicht gelaten bij de eerste hitte waardoor er verschillende planten ( onherstelbaar ) verbrand zijn, te weinig gezaaid ( augurk... De enige overlevende heeft het begeven in de kas-oven ) en broccoli ( 1 plant heeft het overleefd van de 2 ) of teveel gezaaid ( spaghettipompoen - staat overal in de tuin - en peervormig kerstomaat.... Geen idee waar ik die ga zetten ) waardoor ik genoodzaakt ben geweest om fruitbakjes in te zetten als "potten".

Vorig jaar tomaten te laat gezaaid waardoor er wel vruchten aan kwamen maar deze niet afrijpten -> plant integraal voor de mesthoop. Vorig jaar ook véél te véél chilipepers gezaaid ( ze liggen overal in gedroogde versie in de keukenkasten )

Mijn grootste fout dit jaar is de plaats van m'n kas: tussen m'n huis en de haag.

Op zich ok als het eens hard waait ( zoals vannacht ) maar m'n plantjes krijgen nét iets te weinig zon waardoor ze een tikje achterstaan met de groei.... Ook moest ik de achterkant eruit halen omdat ik anders niet meer aan m'n compostton geraakte, wat de temperatuur niet echt ten goede kwam in april-begin mei.

Volgend jaar komt ie op de plaats van m'n araucana-hok. ( Oost-west gericht, met noordkant tegen het huis, gedeeltelijk overkapt en volle zon aan de zuidkant )

Ook een lesje: tomatenplanten, pepers en bonen groeien niet erg goed op mijn dak: te weinig beschutting en ze zijn een tikje verbrand geraakt na een ( windstille ) regenbui.

Erwt, prei, aardappel, look en ui dan weer wel.

De aardappeltonnen gaan we volgend jaar van grotere afwateringsgaten voorzien, zo heb ik geen "zwemmende patatten" meer. ( ik moet ze na een felle regenbui wel eens "afgieten" )

Ook gaan we volgend jaar de bonen niet dieven/snoeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinbonen voor zaaien en de aarde te warm/ vochtig laten worden waardoor de kiem gelijk rotte voor hij zijn koppie boven de grond kon uitsteken

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaat bij mij ALTIJD wat mis met de labels. Eerst in de zaaibakjes, dan weet ik vaak al binnen 2 seconden niet meer welke tomaat ik nou had gezaaid in bakje 17 dus staat er op mijn lijstje bij bakje 17 een vraagteken. Dan gaan ze over in potjes, lukt meestal wel aardig want dan gaat er een label in de aarde mee, pot in de kas. Dan in de kas blijkt door de zon en het vocht veel watervaste stift toch te verbleken dus niet meer leesbaar.

 

Tot slot gaan de planten dan op en gegeven moment de tuin in en gaan er beesten met de labels aan de haal, ze waaien weg, of ze verbleken.

Bij de meeste planten is het niet zo erg, je merkt vanzelf wel of ergens spruitjes of bloemkolen aankomen, maar met meer dan 50 soorten tomaten en 30 soorten pepers wordt het toch wel heeeeeel erg puzzelen als ze vruchtdragen.

 

Nu maak ik een tekeningetje van de tuin met daarop de namen van de planten die erin staan, tot nog toe werkt dat aardig met de tomaten en peperplanten waar ik de naam nog van weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...