Femmmmmm Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 Hallo! Ik ben nog een beetje nieuw in het moestuinen. Ik heb inmiddels een redelijk grote paprika plant (zie foto). Nu heb ik ergens vernomen dat er max. 5 paprika's aan een plantje kunnen om de plant niet over te belasten. De mijne maakt alsmaar bij en er zitten nu zo'n 10 kleine paprikaatjes aan, maar ik vind de eersten nog niet groot genoeg (iets minder groot dan de helft van mijn hand) om te plukken. Ook zijn een paar klein paprika's een beetje aan het 'rimpelen' (zachter dan anderen en een lossig vel). Zou ik er een paar af moeten halen? Quote
weknow Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 Er zijn zo te zien al rijpe vruchtjes, fem. Tijd om de rijpe te oogsten...en dan zijn ze meteen gedund. Je hebt zo te zien een dwergplant, met veel kleinere vruchten. Zo lang de plant gezond en stevig blijft, laat hem maar gaan en eet de rijpe lekker op. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 Ze zijn toch mooi rood en rijp? Waar zou je dan nog op wachten... Beginnen met eten dus... Edit... Weknow was me nét voor... Quote
Femmmmmm Geplaatst: 12 juni 2014 Auteur Geplaatst: 12 juni 2014 Haha oke bedankt voor de snelle antwoorden!Ja wel rijp, maar het lijkt alsof ze nog niet groot genoeg zijn maar misschien moet ik gewoon niet zoveel willen Quote
Jenneke Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 Welke soort heb je, het kan namelijk zomaar zo zijn dat het mini of babysoort is en die worden niet groter. Maar ze zijn wel erg lekker Quote
Femmmmmm Geplaatst: 12 juni 2014 Auteur Geplaatst: 12 juni 2014 Plukpaprika voor zover ik weet, echte soort, geen idee! Misschien verklaart dat het al Quote
Jenneke Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Net als de pluktomaat zal de plukpaprika wel een mini-variant zijn. Wordt ook wel eens snoeppaprika of baby-paprika genoemd. Ze zullen dus nooit grotere paprika's produceren. Quote
Erny Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 En op deze foto lijkt het alsof die onderste paprika's al beginnen te rimpelen... die zijn dus nu bijna overrijp... Quote
Femmmmmm Geplaatst: 14 juni 2014 Auteur Geplaatst: 14 juni 2014 Net als de pluktomaat zal de plukpaprika wel een mini-variant zijn. Wordt ook wel eens snoeppaprika of baby-paprika genoemd. Ze zullen dus nooit grotere paprika's produceren. Ja die heb er inmiddels ook afgehaald! Ze waren nog goed gelukkig Heerlijk gevulde paprikaatjes gegeten gister! Quote
dennislp Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 Over het 'wachten tot ze groter zijn': ik weet het niet zeker, maar volgens mij worden ze alleen groter zolang ze nog groen zijn Zodra ze beginnen met rood kleuren dan rijpen ze, kwa groei gebeurd er dan nog héél erg weinig. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 dennis bedankt dat wist ik nog niet. Quote
geertlaurent Geplaatst: 28 juni 2014 Geplaatst: 28 juni 2014 Mmm klinkt super! Hier zijn de grote paprikas nog niet rijp. Voor volgend jaar heb ik ook kleine snoep paprikas voorzien Heb je goed gedaan Quote
Victorus Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Een paprikaplant raakt niet overbelast. Er is een engelstalig begrip dat fruit load heet. Dat is het maximaal aantal vruchten dat een plant kan aanmaken. Het is de kunst om die fruit load te bereiken, dan heb je het maximaal mogelijke uit de plant gehaald. Door de paprika's te plukken stimuleer je de vorming van nieuwe vruchten. Laat de vruchten dus niet te lang aan de plant zitten. Als het erg droog is moet je de plant af en toe met een vernevelaar bespuiten; dat stimuleert ook de vorming van nieuwe vruchten. Quote
Femmmmmm Geplaatst: 13 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2014 Bedankt voor de info! Dat is heel goed om te weten! Sinds ik de paprikaatjes eraf heb gehaald zijn er inmiddels weer 5 aangegroeid en die nu lekker aan het rijpen. Weet iemand of de plant het overleeft in de winter als ik deze binnen zet voor het raam? Quote
SuusP Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 Je kunt het proberen als je een heel lichte plek in een koele ruimte hebt. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Enjoy! Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 Deze zomer heb ikaan de meeste paprikaplanten toch wel een stuk of acht negen vruchten tot nu toe. In de kas, dat dan weer wel. Er wordt veel van gegeten tijdens onze afwezigheid! De mooiste paprika's vond ik tot nu toe de 'zwarte' van een gekochte plant v.e. tuincentrum. Quote
Barancio Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Ik had vorige jaar ook zulk minipaprikaplantje gekocht. Dit jaar de zaadjes uit een vruchtje van vorig jaar opnieuw uitgezaaid, en dat lukte aardig. Ik heb hier met mijn noordgericht tuintje wel nog niet zo'n mooie rode vruchten, enkel groene, en ze zijn hier ook kleiner … Chapeau! Mij ook al afgevraagd of men die mooie plantjes kan laten overwinteren. Ik heb op mijn terras (onder glazen afdak) een lange houten zitbank, tegen een zijmuur van het huis, en beschut voor de wind. Ik ga ze daar op een rijtje zetten. Vraag zo'n plant eigenlijk veel drinken in de winter? Quote
Bit Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Misschien wil je die vraag stellen in dit topic ? : paprika-en-peper-overwinteren-t131.html Dit topic gaat over iets anders. thnx. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.