Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

nee het lijkt mij dat en is speciaal ras, de kool pas ontwikkeld direkt na de winter waneer het warmer wordt.

je zou even dan de zaaiinfo over dalton f1 moeten zoeken, mischien kun je vinden tot wanee je kan planten en kun je mischien iets later planten, zelf volg ik liever pecies Frank zijn ervaring ermee.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
je zou even dan de zaaiinfo over dalton f1 moeten zoeken, mischien kun je vinden tot wanee je kan planten en kun je mischien iets later planten, zelf volg ik liever pecies Frank zijn ervaring ermee.

Zeg maar Frans hoor.

Voor die dalton F1 volg ik zelf natuurlijk ook de gebruiksaanwijzing en die zegt zaaien van half juni tot begin juli. Je aan een zaaiinstructie houden levert bijna altijd de beste resultaten op. En Jim ... wat spruiten betreft ben je nu al aan de late kant want die moeten nu eigenlijk al gezaaid zijn . Bij mij staan de plantjes al een dag of tien boven de grond. . Nog een tip over de spruiten. Er zijn verschillende rassen en de oogsttijd varieert ook nogal. Wil je over langere tijd spruiten kunnen oogsten dan moet je een paar rassen nemen die elkaar in oogsttijd overlappen. Zaadhandel vanderWal maakt het de hobbyist makkelijk door in één pakje zaden aan te bieden van vier verschillende hybriden. Die spruitkoolhybridenmix is samengesteld uit rassen afkomstig uit de professionele tuinbouw . Als je daar een aantal plantjes van zaait krijg je spruitkool met een overlappende oogsttijd vanaf september tot eind februari. Ik gebruik ze zelf al jaren en ben er heel tevreden over.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Een tunneltje gebruiken. Of een koude bak. Ik zou ook wel graag een druppelinstallatie willen (hoe noem je dat ook al weer? )

Good things come in small packages

Geplaatst:

Wat ga ik volgend jaar anders doen:

- geen bloemen meer binnen voorzaaien, die doe ik gewoon gelijk buiten en dan is het overleving van de sterkste.

- De peer en de pruimenboom verplaatsen: krijgen nu te weinig zon. Daarvoor moet ik nog wat tegels weghalen en schoffelen enzo. De meikers verplaats ik denk ik ook een klein stukje.

- Knoflook niet meer in rijen maar gewoon gemengd met de bloemen.

- Worteltjes denk ik ook niet meer in rij maar gemengd tussen de andere plantjes.

- Andere groenten uitproberen, zoals courgette en boontjes.

Geplaatst:

Ik heb al besloten niet zo veel rucola en raapsteeltjes per keer te zaaien. Een halve bak voldoet ook

En wat meer radijsjes om mee te beginnen. En niet te vergeten meer water te geven tijdens het voorzaaien, waar ik toch wel problemen mee had.

Geplaatst:

Geen pepers meer onder een groeilamp zetten

Door die groeilamp groeide ze wel goed maar werden ze ook erg aantrekkelijk voor bladluizen en varenrouwmuggen Van de 130 plantjes maar 10 over gehouden

Maarja, van iedere fout leer je dus nu weet ik ook dat je geen pepers onder een groeilamp moet zetten

Geplaatst:

Volgend jaar ga ik de tomaten toch wat later zaaien. Ik ben dit jaar duidelijk te vroeg geweest, en ik heb ze te vroeg buiten gezet. Ze doen het nog wel, maar niet zoals het hoort. Dit geld ook voor de paprika en pepers.

Zaaien in WC rolletjes vond ik ook niet prettig. Grond droogt bovendien te snel uit. Dus dat doen we niet meer.

Verder moet ik ook heel erg opletten met droogte v.w.b. het kruidenplankje. Heel veel kruiden in kleine potjes, maar die moeten vaak wel 2 x per dag water hebben met dit weer. Even niet opletten en alles hangt op apegapen

Stamppot raapstelen vond ik ook geen suc6. Dus miss. een keer een ander recept proberen.

Tot zo ver mijn prille ervaringen met de moestuin.

Geplaatst:

Stamppot met rauwe of gekookte raapsteeltjes? Ik vind zelf de meegekookte versie t lekkerst. Heb je niet van die harde steeltjes om op te kauwen. En zijn de raapsteeltjes milder van smaak. Heb je dan wel weer meer van nodig.

Geplaatst:

Scheelt wel of je jong blad gebruikt. Fijn gesneden merk je niets van steeltjes. Gisteren de grotere bladeren geoogst, hiervan voelen de steeltjes inderdaad hard aan en die ga ik niet rauw gebruiken. Die kun je wel op het laatste moment even op de aardappelen meekoken en de bladeren na het koken rauw toevoegen. Volgend jaar zaai ik ook minder tegelijk, moet nu gaan invriezen en dat was niet de bedoeling....

Geplaatst:
Gewoon binnen op de vensterbank? Zat je zeker even te slapen toen ze met zijn honderden aan kwamen stampen...

Nee op een tafel in een lege slaapkamer. En toen kwamen ze

Geplaatst:
Kan je raapsteeltjes invriezen? Hoe doe je dat? Krijg je dan niet een snotterig geheel?

Rauw gesneden invriezen, kan best. Net als boerenkool.

Geplaatst:
Kan je raapsteeltjes invriezen? Hoe doe je dat? Krijg je dan niet een snotterig geheel?

Rauw gesneden invriezen, kan best. Net als boerenkool.

Oh oké wist ik ook niet bedankt Helena!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Geplaatst:

Volgend jaar doe ik het niet meer;

- Planten voor 15 mei buiten zetten.

Dit jaar wel gedaan, wat had ik een stress toen ik hoorde dat het gevroren had. Gelukkig heb ik geen schade! Dus ik duim nog even. En volgend jaar ga ik het niet doen, gelukkig genoeg ruimte in de kas om alles op te slaan.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Ik zou zo graag een soort van administratie willen hebben. Zodat je nog weet wanneer je iets gezaaid en verpot hebt enzo. Ik heb nu prachtige tomaten en peperplanten staan waar ik best trots op ben, maar wanneer ik ze gezaaid heb? Geen idee. Maar ik ben bang dat die admin me nooit gaat lukken. Ik ben in geen enkele admin goed. Ik weet net deurwaarders te voorkomen .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...