Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat doe ik volgend jaar anders?


helena

Aanbevolen berichten

Nog maar anderhalve maand aan het zaaien en planten en al veel leermomentjes gehad.

- Tomaat, paprika en lobelia's vroeger zaaien. Heb dit nu 6-7 wkn geleden gedaan en ze hebben nog slechts een blad of 4. Dat duurt me te lang wanneer ik de foto's zie van anderen op dit forum.

- Bij het verspenen gebruikte ik het potgrond-compost-vermiculiet mengsel. Nadeel is dat je niet zo makkelijk ziet of plantje dorst heeft.

- In het begin niet te vaak de zeemineralen geven, plantjes worden lui? Hoewel ze er wel goed uit zien.

- Minder zaaien. Heb de neiging wanneer er veel zaadjes in de verpakking zitten, ook maar veel te zaaien. Ga er voortaan van uit dat het meeste toch wel opkomt. Heb teveel tomaat, afrikaantjes, goudsbloemen, schildkruid, basilicum, selderij en peterselie. Ieder opgekomen zaadje vraagt en krijgt zijn aandacht met als gevolg dat er van alles klaarstaat om weggegeven te worden. Nu maar hopen dat iemand ze wil hebben ......

- Hoewel ze erg leuk zijn, minder aardewerk potjes gebruiken. Ze drogen toch echt veel sneller uit dan de plastieken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, veel van wat je zegt komt me heel bekend voor!

Zo heb ik et 1ste jaar dat ik ging tuinieren 12(!) courgette planten gezaaid en in de tuin gezet. We waren namelijk in de veronderstelling dat 1 courgette plant miss 2/3 courgettes zou geven....

Nou, ik weet nu wel 1000000 courgette gerechten, hoe et te conserveren, hoe je et op zuur zet en ga zo maar door en nu lust ik echt geen courgette meer! Gadverdamm!

 

Maar nu 3 jaar verder en nog steeds zijn er een hoop dingen waarvan ik denk: OK, dit doe ik volgend jaar NOOIT meer, haha!

Ik denk dat dit normaal is en zelfs de ervaren tuinder dit gevoel nog wel es heeft. Dat maakt tuinieren trouwens zo leuk vind ik. Je blijft altijd leren. (en je vrienden om je heen vinden het vaak ook leuk dat jij tuiniert omdat hun geregeld gratis eten krijgen zo! haha!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

- paprika en tomaat eerder zaaien

- maïs niet te vroeg voor willen zaaien. Gewoon wachten op vollegrond-zaaitijd.

- wortel en bietjes niet te vroeg in de vollegrond. Niets is opgekomen.

- eerder veldjes onkruidvrij maken en dan afdekken met iets (plastic, stro, etc) tot ik ze nodig heb. Mocht je dan ineens een lading plantjes krijgen of kunnen kopen (marktplaaaaaaats), dan is er ruimte!

-IETS minder basilicum zaaien

 

succes project dit jaar: bijna niets in de vensterbank op kweken en alles in de kas zaaien. Is top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

- weer de 2e week van januari radijs zaaien in bakken in de kas. Nu niet 1, maar 3 of 4 bakken. Ze staan nu al een tijd buiten, en bloeien al mooi! Ook heeft er geen 1 een radijs gevormd. (klinkt vreemd, die wil je toch? Maar ik wil blad, peultjes en straks het zaad )

 

Gebruik jij voor januari ook nog een soort die beter tegen kou kan?? of dezelfde als in de zomer??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me serieus af; hoe kan het dat tomaten die spontaan opkomen uit de compost en 2 weken geleden gezaaid zijn, zo super groeiden ( heb ze met moeite weggedaan ) en eens zo groot waren dan familieleden die 4 wkn eerder met veel zorg, aandacht en watervoorziening die binnen hebben gestaan. Volgend jaar zaai ik binnen en buiten ( wel op de een of andere manier beschermd ) op hetzelfde tijdstip. Ben benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn eerste groentetuin seizoen, dus kan nog niet veel bedenken wat ik anders zou doen. Ik zou alleen denk ik meer in de volle grond willen zaaien op de daarvoor bestemde tijd. Je krijgt zoveel potjes binnen! En ik denk dat ik zodra de meeste groente eruit/op is ik de hele tuin voor een poos ga afdekken met plastic, zodat een groot gedeelte van het onkruid doodgaat. En verder...ik vind alles leuk, en verrassend, en ik vind het heerlijk om er mee bezig te zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk gaat alles hier volgens plan!

maar dan wel een plan dat geen rekening houd met een warme lente!

alles zal hier pas half mei vol staan terwijl ik alles nu al in de volle grond had kunnen hebben...

 

één ding doe ik echt nóóit weer....60-80 verschillende soorten pepers voorzaaien.

liever tien soorten kiezen en ze de volle aandacht kunnen geven dan altijd achter lopen met 300 plantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder voor anderen kweken. Scheelt me de helft.

En de oogsttijden meer laten verschillen. En de rest van de fouten die ik nog ga maken, volgend jaar proberen te voorkomen. Ik schrijf ze maar op...

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk gaat alles hier volgens plan!

maar dan wel een plan dat geen rekening houd met een warme lente!

alles zal hier pas half mei vol staan terwijl ik alles nu al in de volle grond had kunnen hebben...

 

één ding doe ik echt nóóit weer....60-80 verschillende soorten pepers voorzaaien.

liever tien soorten kiezen en ze de volle aandacht kunnen geven dan altijd achter lopen met 300 plantjes.

 

 

Ik ben al voorzichtig begonnen met in de volle grond uitzetten: een paar sterke tomaten, pronkbonen, een patisson..... de verkenners voordat de rest van het leger straks volgt. Ook of ondanks de warmte slaat alles goed aan. Geeft de burger goede moed..

 

Ik heb wel diep ingezet. Dus het plantgat graven tot de vochtige grond bereikt was, en daar de wortels op gezet... en als afscheidskadootje even flink begieteren in fases... beetje, beetje, zodat de grond niet dichtslaat... steeds beetje openharken van de grond... Twee dagen later kwam ik terug: alles vrolijk en niet slap...

 

En... die week daarvoor was ik niet op de tuin geweest.... ondanks het warme weer hing er ook niks slap... OK.. er zat nog niet veel in de volle grond, maar bv. spinazie stond strak (ook bij de buurman, en die geeft nooit water)...

 

Type grond: zand

Link naar reactie
Delen op andere sites

-volgend jaar beter plannen, zodat we eerder en langer uit eigen tuin kunnen eten

-als ik weer eierdozen gebruik om in te zaaien... NIET de vochtige potgrond gebruiken (=schimmel )

-courgette is snel, hoeft niet zo vroeg gezaaid te worden

-eerder (binnen) zaaien betekent niet altijd eerder oogsten (worteltjes buiten zijn nog steeds inimini )

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Slaplantjes nog meer gespreid zaaien zodat er niet teveel op hetzelfde moment geoogst moeten worden

- Kolen meteen beschermen tegen vogels (de bosduiven hebben blijkbaar goed gekweekt vorig jaar en hebben een ware ravage aangericht in mijn pas geplante kolen )

- Mijn moestuinbedden wat versmallen om makkelijker overal bij te kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo medeforumleden seizoen is net begonnen he, en ik lees dingen die jullie nog makkelijk DIT jaar kunnen verbeteren of anders doen

het lijkt wel of we in de Herfst zitten ipv nog geeneens Mei.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...