Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een wortel is aan komen waaien in m'n tuin, hij stond al volop in bloei, en ik heb hem er vandaag uitgehaald.

Maar... hij is paars

Kent iemand deze? Ben wel benieuwd.

Hij zal ook wel gewoon eetbaar zijn?

image72211403106489.jpg

image98551403106491.jpg

Geplaatst:

Mijn moeder had ook paarse wortels, die bleken in vogel voer te hebben gezeten gek genoeg

Zelf had ik ze uit wortelmix (zaten ook witte wortels in), in principe zijn paarse wortels gewoon eetbaar hoor

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst:

Ah, dank,

Oranje van binnen was hij niet, dus ws toch een andere soort.

En inderdaad, de buitenkant viel wel mee, maar binnenin was het helemaal taai/hard.

Wel leuk, zo'n paarse!

Wat grappig, uit vogelvoer, weet je ook welk?

Hij stond hier wel onder de boom waar ik de vogels heb gevoerd.

Geplaatst:

Je ziet ze soms ook te koop als regenboogmix, dan heb je witte, gele, paarse en oranje wortels. Oranje is niet de oorspronkelijke kleur van wortels, deze is ooit in de 17e eeuw geloof ik, door Nederlandse telers gecreërd ter ere van het huis van Oranje Nassau. De andere kleuren zijn oudere rassen.

Ik vind ze van smaak eigenlijk lekkerder dan de gewone oranje, maar misschien is dat ook wel inbeelding hoor

Geplaatst:

Al voor het derde jaar achtereen hebben wij weer 4 kleurenmix wortels gezaaid. Het staat niet alleen heel leuk, ik vind ook dat iedere wortel weer net iets anders smaakt. Ik hoop dat ze dit jaar opnieuw wortelvlieg vrij zijn. ( staan wel naast de rode uien).

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Geplaatst:

Perfect normaal. Zo'n rainbowmix rijtje is erg leuk om te rooien samen met de kids. Dan kan je ze kleuren laten raden voor het uittrekken. Vond ze.vorig jaar best lekker waren geen vol paarse bij.

stond in bloei zeg je, heb je wat zaad kunnen oogsten of was dat nog echt.veel te vroeg?

Geplaatst:

Inderdaad dat verhaal over de kleur oranje kende ik nog niet. Hier in de Lorraine vinden ze al die andere kleuren wortels "konijnenvoer"..van oudsher kweekte men hier al witte en paarse wortels voor de konijnen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De huidige oranje wortel is het resultaat van kruisingen. De eerste wortels kwamen uit Iran en werden door de V.O.C. in de 17e eeuw naar Nederland overgebracht. De wortel werd in Nederland gekruist totdat deze de oranjekleur van het Huis Oranje-Nassau had. De wortel dankt dus zijn huidige kleur aan de 'Oranjes', Nederlanders. De oranje wortel werd pas in de 17e eeuw over de rest van Europa verspreid.

Carrotsofmanycolors92371403159216.jpg

Geplaatst:

Deze oranje wortel had 'vroeger' een gele kern, wie weet dat nog? Later werd de kern ook oranje net als de rest van de wortel. Zou het nog mogelijk zijn deze gele kern weer terug te kweken?

Geplaatst:

Je zou een mix van enkele rode, gele en oranje wortels gelijktijdig in bloei kunnen laten komen en de zaadjes oogsten. Maar ja.of dat lukt is 1 of je nadien daar weer geschikt.zaad van kan oogsten is nog wat anders.

Geplaatst:

Ik heb nog wat verder gelezen en kom het vaakst tegen dat de paarse de oorspronkelijke kleur zou zijn, en dat de witte en gele (voor de oranje) mutaties daarvan waren.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb zojuist een aantal pakketjes zaad van diep paarse wortels besteld in Engeland .Ik had deze wortels eens gekocht bij Deen supermarkt en ook na het koken bleven ze prachtig paars, zo mooi in een Thaise ( rode) curry! Dus die wilde ik ook kweken. T was een lange speurtocht want de meeste paarse wortels hebben een oranje kern. Komend seizoen ga ik 'ns kijken of ik er ook zaad uit kan trekken. Nu nog geduldig de winter afwachten.......

Schermafbeelding-2014-11-20-om-1293391416483540.25

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Geplaatst:

Ik heb pas volledig paarse wortels gekregen van de buurvrouw en ik moet eerlijk zeggen: bah..niet lekker. De paarse wortels met oranje binnenkant vind ik wel weer lekker. Ze had ook gele wortels, die waren het lekkerst.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@ Bit: de gele en licht oranje wortels zijn inderdaad zalig lekker (veel beter dan de oranje ) al zal ook daar wel de variëteit in meespelen. Mijn paarse wortels waren niet door en door paars. Maar ik vind bijvoorbeeld rode wortels met een oranje 'ring' binnenin wel erg mooi ogen als je die zo in schijfjes presenteert op een bord. Van de paarse had ik er zeer weinig in de wortel mix zitten, geen idee dus of die specifiek anders/minder lekker smaakten.

Betasweet

andere namen zijn: Paarse wortel, Zwarte wortel, Oerwortel

De wortel zoals we hem maar al te goed kennen is niet altijd zo mooi rood/oranje geweest. Oorspronkelijk was de wortel zoals hij meer dan 2000 jaar geleden in het Midden Oosten door ons ontdekt zwart van kleur. En nog steeds vindt men in het Midden en Verre Oosten donkere wortelrassen.

In Europa is in de 17e eeuw de zwarte wortel door Nederlanders gekruist met gele wortels en zo is de rood/oranje wortel ontstaan.

Het feit dat we nu weer een paarse wortel kennen is te danken aan een Amerikaanse professor die de oranje wortel weer gekruist heeft met een zwarte wortel uit het Verre Oosten Dit lijkt eenvoudig, maar hier ligt vele tientallen jaren werk aan ten grondslag.

De nieuwe wortel, die hij Betasweet noemde, heeft de goede eigenschappen van zowel de huidige als de oerwortel in zich. Hij is sappiger en zoeter van smaak en bevat 40% meer caroteen dan de huidige wortel. Dit caroteen zit met name in de paarse kleurstof anthocyan.

Een verrassend element van de Betasweet is dat hij er heel decoratief uitziet, met zijn mooie paarse buitenkant en fel oranje hart.

wortel_oer3.jpg

De wortel hierboven ziet er nog iets anders uit (dit is een zwarte wortel) dan de klassieke paarse.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...