Jump to content

Aan de lengte van loof inschatten wortelen oogsten?

tib888

Recommended Posts

Hey tib888,

Je kunt de grond rond de worteltjes wat vrijmaken, en als je ziet dat de worteltjes een grootte hebben van een 50cent stuk zijn het al redelijke worteltjes en kun je ze al oogsten.

Veel succes!

Groetjes, Malus.

-Vele handen maken licht werk.-

Zomerwortelen zijn niet om te bewaren.

Ik zou zeggen: Oogst ze naar behoefte. Eet nu wat je nu al wilt eten. De rest laat je staan, zolang ze er mooi bij staan, en gebruik je gaandeweg. Ze zullen nog wel wat groeien en dikken. Jonge, heel verse, zomerworteltjes zijn zowel rauw als heel even gekookt/gestoomd of gewokt een lekkernij.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Neen: Ze moeten lekker zijn!

Als ze dat zijn, hoef je niet meer te wachten met eten/oogsten.

En wat is het gevaar met in bloei schietende wortelen?

Ik ben vaak doordeweeks van huis, kan ik die signalen al vroegtijdig zien en er op inspelen of kan dit binnen een paar dagen gebeurd zijn?

Vriendelijke groeten,

Holland

Normaal zijn wortelen 2-jarig. Gaan ze pas in het voorjaar van het jaar nadat ze geteeld zijn bloeien.

Er kunnen er wel eens een of twee doorschieten (ook afhankelijk van kwaliteit zaad, want te vroege bloeiers moeten worden weg-geselecteerd bij de zaadwinning zodat die eigenschap genetisch niet wordt doorgegeven!)), maar bloeien in het 1e jaar is een reactie op verkeerde groeiomstandigheden. Er is iets waardoor de plant "denkt"..."Oei...dit overleef ik niet. Laat ik me zelf maar proberen te behouden door me voort te planten". = bloeien. Een groeistop door bijvoorbeeld in verkeerde periode zaaien, droogte of een andere stress in de ontwikkeling is dan de oorzaak.

Wortels met een zaadstengel of een bloemscherm zijn niet giftig, maar niet meer echt lekker. Ze worden hard, vezelig/houterig en smaken niet meer lekker. Je kunt ze wel aan de dieren voeren. Neem beter geen zaad van een in het eerste jaar doorgeschoten wortel.

Als ze dreigen te gaan bloeien en ze zijn nu oogstbaar, dan is er waarschijnlijk een slechte factor in je manier van telen geweest en kun je ze beter nu uit de grond halen en opeten, in de hoop dat ze nog smakelijk zijn.

Hmmm Bedankt voor uw uitgebreide antwoord.

En het zag er allemaal zo mooi uit Ik laat ze nu nog staan en ga donderdag overwegen wat ik ga doen. Als ik ze donderdag rooi heb ik wel worteltjes van gemiddeld 8 centimeter of zoiets en vandaag de eerste al gegeten en smaakte prima.

Vriendelijke groeten,

Holland

Als er alleen maar een zeer beperkt aantal wortelen aan het doorschieten is zou ik enkel die oogsten. Laat de rest maar staan maar let op dat je dewortelvlieg niet wakker maakt.

Denk niet dat je aan loofgrote wortelgrote kan inschatten. Kan best door het topje wat los te krabben en te kijken hoe dik ie is.

• 2 weeks later...

Update van mijn kant: Van de week op een akkerbouw bedrijf geweest, daar onder andere even de wortels bekeken met paar mensen. Voorlopige conclusie: mijn wortels ontwikkelen geen bloemen maar nieuw loof! Dat vermoeden had ik ook ondertussen al , maar het is nu dus bevestigd! Weer een waardevol leer moment!

Vriendelijke groeten,

Holland