Jump to content

Wortelvlieg resistent zaad

citroen

Recommended Posts

Bestaat er nu echt wortelvlieg resistent wortel zaad ?

wie heeft er ervaring mee ?

waar is het verkrijgbaar ,en wat is de naam ervan ?

Volgens.... zou het maar op enkele plaatsen verkrijgbaar zijn , en niet goedkoop

Wat is hier nu allemaal van waar ?

Uien naast wortelen heb ik al geprobeerd , dat heeft niets opgebracht

Hier ook jaren last gehad van de wortelvlieg, dit jaar niet meer!

Is het toeval of niet: dit jaar heb ik dun gezaaid en niet meer uitgedund.

Het is vooral als je uitdunt dat de wortelgeur sterk verspreid wordt en de wortelvlieg ze ruikt.

Ivm dat wortelzaad: ik heb het al zien liggen in een tuincentrum, het was idd heel duur.

Ik vraag me bovendien af hoe het werkt. Als het dmv chemicaliën is kan je al zo goed

wortels kopen.

Als ik eigen en andermans (van forum, maar ook elders en uit literatuur) ervaringen optel, dan is het "Resistafly"-zaad van geen enkele toegevoegde waarde.

Ook de werking van combinatie wortel en ui(achtigen) is tegen wortelvlieg niet echt werkzaam (ook al blijft het fabeltje steeds weer opduiken). De wortelvlieg hou je er niet mee weg. Omgekeerd misschien wel enige werking tegen ui-vliegje. (Maar daar heb ik zelf nog nooit last van gehad...afkloppen).

@ Pietl. Bij vroege, zomerworteltjes is er in de praktijk nog weinig probleem met wortelvlieg. Vooral de vanaf mei gezaaide wortelen, en dan zeker de winterwortelen die een langere groeiperiode hebben, hebben er last van. Waarschijnlijk is jouw oogst van nu daarom niet aangetast.

Wat zeker afdoende helpt tegen wortelvlieg is insectengaas gebruiken over het wortelbed als afdekking. (Kun je los erover leggen, aan randen wat stenen, zodat het meegroeit met het loof.)

Bovendien zeker geen (verse) stalmest gebruiken op het bed.

Hier op het forum ook de tip dat wortelvliegen laag aan de grond leven. Als je "op hoogte" kunt telen (er wordt gesproken over vanaf 80 cm boven de grond), dan zou dat ook schelen.

Nieuw is ook dat ik van het merk Ecostyle erg dure potjes met gesteentemeel zag, speciaal tegen de wortelvlieg. Dat moet je geregeld in de zaairij strooien en zou ook helpen. (?) Ik ga dat ook eens proberen, maar met een veel grotere verpakking gesteentemeel, dat ik sowieso gebruik, en dat veel goedkoper is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Jarenlang last gehad van de wortelvlieg.

Vorig jaar met goed resultaat Flyaway gezaaid (te koop in Aveve). Het zal inderdaad wel geen waterdichte garantie zijn maar ik heb ze dit jaar toch opnieuw gezaaid.