Jump to content

Nieuw Zeelandse spinazie zaaien mislukt?

Jane Doe

Recommended Posts

Na 1 maand laat de Nieuw Zeelandse spinazie noch niets van zich zien, is het zaaien mislukt? Of moet ik nog even geduld hebben? Geen ervaring, vandaar mijn vraag. Weet ook niet hoe het er uit ziet, alleen waar wat hoog moet komen.

ik weet er ook nog niet zoveel van maar ik denk dat je nog niet moet panikeren misschien een beetje later door de droogte hier heb ik over 3 weken ook gezaaid en hij komt nu uit ik weet natuurlijk niet of je uw stukje spinazie in het begin vochtig gehouden hebt als ik hier gezaaid heb geef ik toch wel alle dagen water als het niet regent

Je kunt nog wel zaaien. Makkelijkste is 2 zaden in een bloempot van ca. 8 cm in potgrond. Als de plant aan de groei is, uitzetten en bodem vrij vochtig houden. Reken op 1m2 per plant!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

10000502-141711403463716.jpg

0p 30/5 gezaaid, op7/6 boven de grond. Hier op de foto 2cm. Ze staan nog in de kas. Heb ze gezaaid in driekwart potgrond en een kwart zand. Ik heb eerlijk gezegd nog geen enkele ervaring met dit gewas.

Lekker lauw. 20 graden plus.

Als je naar de zaden kijkt, zie je een harde schil. Het duurt wel even voordat die zachter en dus kiembaar wordt. Het kan helpen om die even in te kerven met een stanleymesje o.i.d. en/of de zaden een dag of 2 te weken voor het zaaien. Houd ze wat vochtig (niet kletsnat!) na het zaaien.

Het waren een paar warme dagen en nachten nadat ik gezaaid heb, misschien de reden van de snelle ontkieming? De kas is vrij klein dus de temperatuur loopt dan flink op... Heb de zaden niet voorgeweekt of iets dergelijks

Ik vind nu nog zaaien wel laat , het duurt heel lang voordat het een grote plant wordt dus ik weet niet of het dan op tijd lukt.

Als je Nieuw-Zeelandse spinazie trouwens eenmaal hebt, zaait het zichzelf wel uit dus heb je er elk jaar weer plezier van. Bij mij heeft één plant de winter zelfs overleefd buiten en die is nu alweer best groot.

Bij het zaaien hoef je geen deno of dergelijke dingen te doen je kunt het gewoon de volle grond zaaien nu, in februari 3 in een potje is beter, maar wellicht lukt nu ook nog.

Wilmer schreef:

Ik vind nu nog zaaien wel laat , het duurt heel lang voordat het een grote plant wordt dus ik weet niet of het dan op tijd lukt

Valt in mijn ervaring best wel mee. Normaal zaai ik eind mei/begin juni en plant ze ca. 5 weken later uit, dus als nateelt. Oogst begint dan in augustus en loopt door tot november of zelfs begin december. Dus met 3 a 4 weken later zaaien, blijft er een behoorlijk lange oogstperiode.

Wel zaak om ze losse voedzame grond (veel compost!) en voldoende vochtige bodem te geven. Als je start goed lukt en de uitgeplante zaailingen komen snel aan de groei, dan is het verder een makkelijke en probleemloze teelt.

Overigens heb ik de ervaring met makkelijk spontaan uitzaaien jammergenoeg niet.

Wilmer schreef:
Ik vind nu nog zaaien wel laat , het duurt heel lang voordat het een grote plant wordt dus ik weet niet of het dan op tijd lukt

Valt in mijn ervaring best wel mee. Normaal zaai ik eind mei/begin juni en plant ze ca. 5 weken later uit, dus als nateelt. Oogst begint dan in augustus en loopt door tot november of zelfs begin december. Dus met 3 a 4 weken later zaaien, blijft er een behoorlijk lange oogstperiode.

Wel zaak om ze losse voedzame grond (veel compost!) en voldoende vochtige bodem te geven. Als je start goed lukt en de uitgeplante zaailingen komen snel aan de groei, dan is het verder een makkelijke en probleemloze teelt.

Overigens heb ik de ervaring met makkelijk spontaan uitzaaien jammergenoeg niet.

Ik wist niet dat het ook als natteelt kon, weer wat geleerd.

Bij mij lagen overal zaadjes van vorig jaar, echt een soort tapijtje zoveel waren het er, dus nu komen er ook heel veel spontaan op, maar die plantjes zijn nog niet zo groot, van de plant die de winter heeft overleefd oogst ik alweer.

inderdaad waar er vorig seizoen een plant stond en je verwijdert ze na de winter dan komen er spontaan in het volgende seizoen nieuwe plantjes uit

de okselzaaddoosjes vallen af bij het verwijderen en na enige tijd dan komen er kleine spinazieplantjes uit

Mijn ervaring met slechte kiemers is dat het vaak beter lukt in volle grond onder vliesdoek dan in potjes waarvan je de vochtigheid niet zo makkelijk kan controleren (zolang er niets opgekomen is, is de grond daarin rap te nat, of ook te droog).