Jump to content

Verschil in druiven qua groei?

Chrones

Recommended Posts

Hoi allemaal

Jullie zullen wel weer denken, heb je hem weer! Inderdaad, ben ik weer

Ik heb twee soorten druiven staan, de Bianca en de Boskoop Glory.

Nu groeit de boskoop glory echt minimaal, staat nu 5 maanden in de tuin geloof ik en hij is misschien 10cm gegroeid.

Bianca is echt al vrij hoog gegroeid intussen en 2 keer zo groot.

Is dit een eigenschap van de Boskoop Glory? Weet iemand dat?

Ik lees trouwens best wel negatieve reacties over de boskoop, is het echt zo ?

Ik heb zelf de ervaring dat sommige druivenrassen wat minder kieskeurig zijn in hun grondsoort dan anderen, dus daar kan het aan liggen. Óf de één had wat sterkere wortels dan de andere. Je weet het niet. Ik zou er bij een jonge plant niet te veel achter zoeken. Of hij moet er echt slecht bij staan, maar iets minder snelle groei is niet persee heel slecht. Boskoop Glory is een slechte druif... ach, ja, er zijn mensen die hem te gewoon vinden. Ik vind het persoonlijk een ideale druif voor beginners; als hij soortecht is dan wel.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Mwaa. Meningen over verdeeld. ( Ik reageer op post 1, niet op Frank ) De Boskoops Glorie is een erg oudgediende he ? Niet zo lekker meestal, goede groeier, maar ook inmiddels wel wat té ziektegevoelig.

Goede groeier hoor, jawel. Wil wél zon.

Zelf zou ik nooit meer een Boskoops Glorie nemen nee. Er zijn zó veel beter en vooral lekkerdere.

Het is meer dat je er in alle tuincentra mee doodgegooid wordt, dat dat ding zo'n verkoophit lijkt/is

Op een of andere manier zijn ze bij de telers niet zo creatief. Of de consument is zo conservatief.

Vast 1 van de 2. Of beiden.

Groeiverschil lijkt mij perfect normaal, ieder ras heeft zo zijn eigen kenmerken en ontwikkeling. Hier groeien uitgeplante stekken (van hetzelfde ras) ook niet altijd even hard. Heefr meestal met de zon/standplaats te maken en met de wortelonwikkeling van het plantje in kwestie.

bedankt heren

Bianca en boskoop is beide soortecht hoop ik dan.. Boskoop worden die dan zo 'nep' verkocht?

heb ze zelf beide bij tuinen van appeltern gekocht.

Iig ze gaan de pergola in mijn tuin bedekken.

Ik had het wel gehoord over de boskoop maar eigenlijk staat hij daar omdat deze beide rassen volgens de tuinen minder zon nodig zijn dan de andere druiven.

We hebben het hier over ochtendzon plekken tot een uur of 1-2, daarna gaan ze in de schaduw (voeten) maar bovenkant blijft altijd in de zon de hele dag (dus vanaf 1 meter-1,5 meter) vandaar de keuze voor deze twee.

Wanneer kun je trouwens de eerste druiven verwachten? Over 2-3 jaar?

Ik wil volgens dit principe snoeien

muurenkas.jpg

maar mijn schoonouders snoeien eigenlijk bijna niet... en die doen het puur op gevoel.. en die komen om in de druiven

Worden niet met verkeerde bedoelingen niet-soortecht verkocht hoor. Maar er is nogal makkelijk aan etiketten met 'Boskoop Glory' te komen; dus als er een hoeveelheid blauwe druiven met etiket geleverd moeten worden werd/wordt er nog wel eens een 'Boskoop Glory' aangehangen; terwijl het wel heel overduidelijk was dat het hem niet was. Een goed voorbeeld zijn van die grote oude druivenstronken die overduidelijk uit Italie komen. Dat is dus geen Boskoop Glory. Er zijn wel mensen die beweren dat er met die bekende rassen héél veel gesjoemeld wordt, maar daar zie ik het nut niet van in, want Boskoop Glory laat zich makkelijk vermeerderen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Ik heb in het voorjaar van 2012 een Boskoop tegen mijn gevel geplant (zo'n 13 in een dozijn stokje van een tuincentrum), op oost-zuidoost (directe zon tot zo'n 14:00, daarna nog een warme muur). De volgende foto's zijn van eind augustus 2013:

DSCN092130081403824098.JPG

DSCN092290811403824116.JPG

Zoals je ziet op deze plek geen gebrek aan groeikracht; in 1,5 jaar tijd al 4 meter de lucht in.

En in het jaar na aanplant ook al aardig wat druiven.

Inmiddels weer een jaar verder, hij is nu alweer een stuk groter.

Droge kale zandgrond hier naast huis, dus heb bij aanplant een groot gat gegraven en met oude paardenmest/potgrond/compost gevuld. En ieder voorjaar opnieuw oude mest er bovenop. Op deze manier houdt de grond tenminste nog een beetje vocht vast.