Jump to content

Moestuin beginnen in juli?

Carina

Recommended Posts

Hallo,

Ik weet niet of ik mijn vraag op de goede plek stel, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Op dit forum heb ik al veel gezocht naar een antwoord, maar ik heb nog niet echt iets kunnen vinden...

Op het complex in de buurt is namelijk nog een plaatsje vrij, en na lang twijfelen heb ik besloten dat ik het toch echt wel graag wil, zo'n eigen tuintje...

Maar nu mijn vraag, is het wel handig om dat nu nog op te starten? Of kan ik beter wachten tot volgend jaar?

Ik wil graag wat stuiken met fruit neerzetten, en sperziebonen lijkt me ook leuk. (In ons rijtjeshuis-achtertuintje staan al peultjes en pronkboon, voor andere boontjes is echt geen plek meer...)

Graag hoor ik jullie idee! (En mocht er al een bericht over geplaatst zijn, wat ik niet gevonden heb dan hoor ik het ook graag!)

Alvast bedankt!

Bedankt voor je antwoord Loes!

Ik ben er vanmorgen even langs gefietst, en er ligt zo'n zwart zeil op. Ik neem dus aan dat ik niet veel werk heb om de grond klaar te maken? Of ben ik dan iets te optimistisch?!

Ik zal die link die je stuurde in de gaten houden, super handig!

Heb de beheerder van het complex gemaild, hoop dat ik snel antwoord krijg.

Ik word langzaam veel te vrolijk van het idee dat ik misschien dit jaar nog wel een tuintje begin.

@Carina ik zou even vragen waarom en hoe lang ligt het plastix op het land.

Als het ligt tegen onkruid is het goed.

Dan even schoffelen en met de hark los trekken.

Bonen zetten is nu tijd om te zetten.Alles wat in potten zit kan zo in de grond met water.

Pompoenen kan heel goed dan verdroog de grond ook niet.

Prei plantjes/boeren kool/spruit plantjes kan je kopen en nog poten.

Rode bietjes/sla /andijvie kan je nog zaaien.

SUC6

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Euhmmm als dat plastic er nog maar net op ligt, dan kun je er nog niet zoveel mee hoor. Dan zit de grond eronder nog steeds vol met onkruid en hun wortels.

Dat hoeft op zich ook geen reden te zijn om niet aan de tuin te beginnen, maar dan is het wel meer werk om hem gebruiksklaar te krijgen, óf je moet nog wat langer geduld hebben dan vergaat alles vanzelf onder dat plastic.

Wat een snelle reacties, super!

Ik wacht nu ff een mailtje af, van de beheerder. (Er stond geen telefoonnummer op de site helaas, dus maar wachten op mail.)

Zal ik meteen vragen over dat plastic, ik hoop dat t er al n tijdje ligt...

Nogmaals, bedankt voor de reacties!

Mail terug van de beheerder!

De grond onder het zeil is aardig schoon, volgens die man. Dus dat zal wel goed zitten...

Zo nog een belletje doen en dan heb ik een tuintje van 10 bij 10!

Thea, wat bedoelde je met karton, ik bedoel, wat kan ik daar mee doen?

Aardbeienbedje lijkt me een goed idee! Lekker.

Net bij de welkoop nog snel zaad voor stokslaboontjes gekocht, ik heb er zin in!

@Carina. Bij de aanvang van een moestuin zijn er natuurlijk tal van vragen. Bijvoorbeeld met betrekking tot de optie die Thea aanrijkt : karton.

Tal van topics gaan daar ook over.

In de afdeling ' bodem en bemesting' vind je die topics, of je gebruikt natuurlijk de zoekfunctie rechtsboven. Maar kijk eens rond op het forum. Vele topics, vele vragen die iedereen heeft in jouw geval, die ook reeds gesteld zijn of beantwoord.

Ga eens op de tuin kijken, maak eens een paar fotos, laat eens wat zien.

Stel gerust je vragen hoor ! ; in desbetreffende topics.

Misschien is het grondje wat je aantreft wel zó pats boem gebruiksklaar ?

• 2 weeks later...

En nu een ruim een week verder is dit mijn tuintje geworden!

Ik kon zo beginnen, geen gedoe met karton oid!

Er staat nu sla, hoge en lage boontjes, 2 aardbeienplantjes (had ik toevallig nog) en 3 verschillende courgettes.

Ik heb nu 1/3 in gebruik, over de rest ligt nog plastic, ideaal voor mij nu... Hoewel ik nog wel even moet bedenken waar ik de boerenkool, veldsla, Chinese kool en spinazie straks wil. Misschien snoep ik nog wel een stukje van het plastic af;)

Nogmaals, bedankt voor al jullie reacties!:)image67391404733988.jpg