Jump to content

Knoflook telen zonder teentjes

Look

Recommended Posts

Wij zijn een groot liefhebber van de bolletjes knoflook zonder teentjes. Ze zijn handig in gebruik en de smaak is iets milder dan de normale knoflook. Maar ik heb geen idee hoe ik deze moet telen of vermenigvuldigen. Heeft iemand hier ervaring mee?

image55571403978643.jpg

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

In mei heb ik een paar van die bollen die bij nou op de foto staan in de grond gestopt, tussen de gewone knoflook tenen. De enigen die mooi opgekomen zijn zijn die dikke bollen

Er zitten prachtige bollen aan....

Komende september wil ik zowel de knoflookbollen 'uit één bol' als drie andere soorten gaan poten om te kijken of er dan een beter resultaat is.

Ik heb even gezocht en het volgende gevonden (je moet zelf nog even verder zoeken, ik heb nu geen tijd meer):

Lidl's solo or pearl garlic is the real thing: a version of allium sativum.This variety grows as a single clove because of the planting practices and the warm climate in Yunnan, a mountainous region of southern China.

Elders gelezen: The Single Clove Garlic is also called Solo Garlic, One Clove per Head Garlic or Pearl Garlic. Dus al je hier op zoekt, zou je misschien kunnen vinden hoe je het moet telen.

Hier vind je info, maar deze gaat uit van zaad en zaad schijnt lang niet altijd goed te gaan, maar misschien voor dit soort wel, zou je verder moeten uitzoeken: http://www.prettygarlic.com/news/view.php?id=28

Hier vind je een dicussie over hoe te telen, het schijnt niet al te koud te mogen worden in de winter, anders gaan de bollen delen, maar men is er niet zeker over. Men verwijst ook naar een ander forum, dus daar zou je naar kunnen zoeken: http://forums.gardenweb.com/forums/load/allium/msg091101129235.html

Bij Vreeken als volgt aangeduid (maar deze heeft volgens vreeken 1 tot een paar tenen, dus misschien is het een ander soort): Allium sativum var sativum ssp artichoke subvar turban