BosBes Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Sinds kort heb ik weer een klein moestuintje. 8m2 in mijn achtertuin, ik ben er zoooo blij mee en ben vol enthousiasme begonnen. Alleen de grond is arm. We hebben er 9 zakken compost, een aanhanger zwarte tuinaarde en een aanhanger zand door de klei gemengd. We wonen op kleigrond. De worteltjes die ik in april zaaide zijn nu ca 3 cm Ik heb nu 2x 10 liter verse koei'n poep verdund 1:2 en tussen de planten gegoten. Ik heb in rijen gezaaid gelet op goede en slechte buren. Moet ik ook not iets anders doen nu? Hopen dat dit voldoende is? Ik vind het zo'n teleurstelling worden. Het ene bekertje erwtjes dat ik heb kunnen oogsten was lekker hoor, maar zo weinig. Komende winter ga ik iig de boel kaal trekken en mesten. Ik heb de keus uit paarden mest, konijnenkeutels, koei'n vlaai en kippenpoep. Geef ik daar best een mengeling van? Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Bij mij komt er geen paardenmest meer binnen, basta. Als ge nu uw koeienmest kunt gaan halen om na de winter in te werken zou goed zijn denk ik, deels verteerd tegen dan. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BosBes Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Gewoon in een kuip wegzetten en dan verteerd het vanzelf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Als er gaten in de bodem zijn dan komen er zo compostwormpjes in en alles verteerd. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 En afdekken in die kuip! (Voor het milieu en om het proces te verbeteren). Anders spoelt alles er-uit. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willie Wortel Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Bij mij komt er geen paardenmest meer binnen, basta. Ik heb weinig ervaring hiermee, wat is jou bezwaar tegen paardenmest Willy. Ik heb het het eerste jaar gebruikt en er zat op de aardappelen heel veel wat op roest leek ( bruin bobbelig).Deed verder niks aan de aardappel af hoor, ze waren goed te eten en wel stevig ( dus niet verrot). Afgelopen najaar heb ik de geitenstal met stro en al er door gewerkt en ik heb de indruk dat de aardappelen blanker zijn, in beide gevallen Premiere ( maar de meesten zitten nog in de grond).Volgend seizoen wil ik er koeienmest met stro doorwerken, ik kan dat in de buurt gratis afhalen, dus ideaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 In de herfst ga ik op heel m'n moestuin en in m'n serre paardenmest leggen.Ik ken iemand waar ik het gratis kan afhalen.Daar zitten denk ik veel wormen in.Toen ik paardenmest op m'n maisbed had gelegd, kwamen daar enkele eksters wormpjes uit pikken. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Mijn gedacht veel te veel ammoniak in die vuiligheid, neen, moet er niet meer van hebben, zelfs niet voor op de composthoop, heb er genoeg van. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 De paardenmest die ik gebruik ligt al een tijdje op de weide op een hoop.De ammoniak is daar uitgespoeld.(dat vloeit allemaal de bodem in )De mest heeft ook niet meer die typische mestgeur. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Goud voor de moestuinier die paardenmest ( gaat dit topic over koeienmest ? ), zéker als je op klei zit.Hebben jullie te veel ? Mag allemaal naar mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Even twijfelde ik of ik wel de paardenmest moet gaan gebruiken. Maar bit bedankt voor je laatste post die mij weer heeft overtuigd Ga ik mooi compost/verteerde stalmest van maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts