maggy Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 hallo iedereen ik heb gisteren ontdekt dat mn zijdehoentje serieus ziek is er lag witte stoelgang in het hok en ze eet niet meer en fel vermagerdvia een boer heb ik een algemeen antibiotica gekregen om in het drinkwater te doen dit heb ik gisteren dan ook gedaandaar de zijdehoen zelf niet drinkt heb ik het in haar bekje gespoten met een spuitje deze morgend gaan kijken en ze leeft nog (oef)nu zag ik dat haar stoelgang wit was gemengd met een normaal kleur het was wel diaree maar er zat al bruin groenachtig bij zou dit een goed teken zijn wat denken jullie er nog even aan toe voegen het antibioticum is baycoxhoe lang moet ik de eieren die gelegd worden niet gebruiken want alle kippen krijgen het binnen via het drinkwater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 2 weekjes voor de eitjes lijkt mij genoeg, vanaf het einden van de AB-kuur. Het belangrijkst voor je kippie is vitaminerijk voedsel, schoon water en een rustig plekje waar ze op kan knappen, want kippen onderling kunnen de (tijdelijke) underdog hard aanpakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanet01 Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Symptomen klinken inderdaad als een coccidiose infectie en daar werkt baycox prima tegen. 5 a 6 dagen blijven volhouden ( volgens onze da op de bijsluiter staat 2 dagen)alle kipjes behandelen en zieke zijdehoentje oraal ingeven als ze zelf nog niet drinkt. Het ziet er naar uit maar geneest snel (groen/ bruin is inderdaad teken van herstel) Ik zou alleen de eitjes van de overige kippen niet eten en even uitzoeken wat de wachttijd is. heb het even opgezocht maar er is geen officiele wachtijd omdat het een niet geregistreerd middel is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted July 7, 2014 Author Share Posted July 7, 2014 van morgen leek ons cochinnetje ook niet zo gezond maar haar heb ik nog zien eten en nu ben ik juist tuis vlug naar de kippies gaan kijken en het cochinneke was goed aan de drinkbak aan het drinken en ons zijdehoentje zat al niet meer op dezelfde plaats dus ze had alweer een beetje rondgelopen heb bij haar nog wel drinken met ab in haar mondje gespoten maar ik zie verbetering als voeder geven wij samengestelde granenmix van aveve moet je daarbovenop nog vitaminnen bijgeven zoja waar koop je die ook bij aveve of in dergelijke winkels of heeft de apotheker dit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Gelukkig maar, beterschap voor je kip(pen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Niet snel denken dat het weer goed is hoor. Kippen zijn prooidieren, als die laten zien dat er iets mis is met ze, zijn ze vaak al vrij ver heen.Betekent niet meteen reddeloos verloren, maar wel tijd om snel actie te ondernemen. Je zou mest van de hen kunnen laten checken op een coccidiose besmetting bij je dierenarts.Zij hebben dan ook de juiste medicatie. Coccidiose is vooral bij warm en vochtig weer iets om voor uit te kijken, vooral bij jonge dieren. Wormen besmetting zou het ook kunnen zijn.Niet alle wormen zie je met het blote oog, wederom is dat met mestonderzoek uit te sluiten. Ik zou vitamine in het water geven ( zelf geef ik farmovit ) en een mestonderzoek laten doen.Gewoon wat recente mest van het kipje in een potje of plastic zakje doen en naar dierenarts brengen.Dan ben je al een stuk wijzer.Zomaar baycox geven terwijl je niet zeker bent wat er aan de hand is zou ik niet doen.Eerst zekerheid. Succes! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Ik zou ook het meest zwakke kipje een tijdje afscheiden van de rest Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Hoe gaat het nu? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 het zijdehoentje is er bijna door ze loopt al veel meer terug rond eten heb ik wel nog niet gezienmaar ons cochinneke is juist gestorven maar deze had niets van ziekte haar stoelgang was gisteren nog goed maar zij heeft de laatste tijd veel zitten broeden ik denk dat zij daardoor verzwakt is geweest ze zat nu weer 10 dagen op haar nestje verleden maand heeft ze nog een dag of 17 als ik goed geteld heb gebroed en dan van de nest af er waren een paar eitjes bevrucht toen maar tijdens de broedsheid eten ze zo weinig ze liep wel even rond om op het gras wat te pikken en dan terug de nest op ik denk dat zij daardoor verzwakt was ik heb pas van eergisteren gezien dat zij niet meer gezond was ph ik ga hier denk ik geen kip meer laten broeden als ik nog tekenen zie steek ik ze met hun kont in een emmer met koud water naar het schijnt helpt dit om het broedgedrag weg te krijgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 En eieren op tijd rapen denk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 j idd de eieren haal ik wel elke dag weg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Zijn de kammen en lellen ook bleek?Controleer eens op bloedluis. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted July 9, 2014 Author Share Posted July 9, 2014 neen aan de andere kippen zie ik niks geen bleke kammen of lellen het is alleen het zijdehoentje dat nu ziek is en die hebben dat niet he ze is verbeterd maar eten heb ik ze nog niet zien doen we geven nog altijd 2 keer per dag de medicatie met een pikuurtje in haar bekje als ze eens wou eten dan komt het helemaal in orde haar stoelgang heb ik ook niet meer gezien maar ik zie toch geen witte nemeer liggen in de rennog maar even afwachten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted July 9, 2014 Author Share Posted July 9, 2014 een vraagje daar het zijdehoentje nog niet wil eten vraag ik me af of ik zelf niets vloeibaar kan maken en via een spuitjein haar mondje kan spuiten een paar keer per dag wat zou ik eventueel kunnen doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Dwangvoeren kan, maar is een uiterste redmiddel. Een kip die zich niet ziek voelt eet gewoon. Eet ze ook niet iets anders? Beetje kaas of een aardbei ofzo?Kijk eens op het kippenforum.nl daar staan veel topics omtrent dwangvoeren etc.Succes. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 of wat meelwormpjes voeren?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Ik zou niet dwangvoeren zo vroeg al.Je moet geen schrik hebben dat je kip zal sterven van even niet te eten.Je doet er vaak meer kwaad als goed mee. Het belangrijkste is de oorzaak van de ziekte te bestrijden ipv de symptomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted July 9, 2014 Author Share Posted July 9, 2014 ga morgen toch een proberen of ze iets uit mn hand wil oppikken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted July 9, 2014 Share Posted July 9, 2014 Neem de kip even apart en kijk eens of ze een beetje kaas (kleine stukjes en zacht) en een aardbei lust.Bij mijn zieke kipjes gaat dat er meestal wel in. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted July 10, 2014 Author Share Posted July 10, 2014 van daag heb ik geprobeerd met kleine stukjes kaas en aardbei maar tevergeefsik heb de andere terug buiten laten lopen en zij is wel stilletjes aan mee buiten gelopen heb het even in het oog gehouden of ze in het gras pikt maar ook niks stoelgang was nog wit en vloeibaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Ik adviseer dan toch om een dierenarts te bezoeken met de kip.Ook wat ontlasting meenemen. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted July 10, 2014 Author Share Posted July 10, 2014 ik kom vanmiddag tuis ben even naar het zijdehoentje gaan kijken en ja ja ze zat aan de voederbak graantjes te pikkennog even afwachten wat de stoelgang nu zegt als ze terug eet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Komende tijd even geen groenvoer geven.Gewoon het normale graanvoer en vers water dagelijks. Kan zijn dat het maag/darmstelsel verstoord is geweest.Kan verschillende oorzaken hebben. Fijn dat ze nu weer eet, drinkt ze ook? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted July 10, 2014 Author Share Posted July 10, 2014 ja ja ze drinkt ook terug ai geen groenvoer dat is vanaf morgen dan ik heb vandaag een opgeschoten kropsla gesmeten en daar heb ik ze nu juist veel van zien etenja eigenlijk had ik dit moeten weten maar ik had niet verwacht dat ze daar aan zou eten ze is de hele dag buiten op het gras gebleven en zoals gewoonte is ze als laatste binnengegaan wat zijn dat toch een associale soort vind ik nooit samen met de andere kippen zitten zij zit nooit op de stok te slapen maar eronder op de grond of ze zit in een nestjemaar ben toch blij dat ze terug veel beter is genezen ga ik nog niet schrijven eerst morgen stoelgang nog afwachten aloewel als ze losloopt ga ik het niet meer zien denk ik ik denk dat het ergste door is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pietl Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Veel zijdehoenen slapen niet op stok omdat ze moeilijker kunnen vliegen dan andere kippendoor hun speciale veerstructuur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts