Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

hoeveel tomaten in de serre?


joke81

Aanbevolen berichten

heb dus een klein serretje, maar k weet niet juist hoeveel planten er mogen staan, hebben ze veel plaats nodig?

ik had gedacht, 8 aan elke kant, 2 rijen van 4 planten?

dus 16 stuks?

is dat te veel?

kijk eens naar de foto (je moet wel over de sla en kervel kijken, die moet er nog uit

voor elke twee planten zet ik zo'n tageetje of zoiets tegen witte vlieg

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is iets verkeerd met de foto's, raar want heb al altijd kunnen foto's op forum zetten

de serre is iets van 3 op4 denk ik

(er staan foto's van serre in mijn moestuin rubriek)

aan het plafond van de serre bevestig ik haakjes waar ik dan met ijzerdraad de tomaatspiralen aan bevestig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joke,

 

Dat is afhankelijk van de soort tomaat die je hebt. Struik-tomaten nemen meer ruimte in. In mijn kas op het volkstuincomplex (niet zo heel groot 1,95 breed x 2,50) passen 9 struiktomaten (randy F1), die nemen dus behoorlijk wat ruimte in.

 

Er van uitgaande dat je stam-tomaten hebt dan is de afstand ongeveer 45 cm tussen te planten. Waar je rekening mee moet houden is dat het van belang is dat er lucht tussen de tomatenplanten door kan, zodat ze snel opdrogen na een vochtige nacht (of na het water geven). Dit ivm schimmels. Dus als je een dubbele rij plant mag die afstand best nog wel iets groter tussen de rijen. Hou er ook rekening mee dat je de planten moet kunnen verzorgen: water geven, dieven, bladsnoei, trillen en natuurlijk oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dus een gangpad int midden, met dus aan weerszijden 2rijen, een rij direct bereikbaar, en een rij, erachter

denk wel dat dat lukt zo?

tzijn allemaal klimtomaten die langs tomatenspiralen zouden klimmen, bevestigd aant dak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik mijn serre oppervlakte verreken naar jouw oppervlakte dan staan er 20 planten.

Dus 16 is niks teveel.

 

Alleen werk ik met 2 gangen, aan de zijkanten telkens 1 rij, daarnaast een gang en in de midden 2 rijen planten geschrankt, zodanig dat de afstand evenveel blijft.

Zo kan ik makkelijk aan alle planten werken.

 

Dus als ik jouw oppervlakte zou beplanten geeft dat 2 buitenste rijen van 6 planten, en in de midden 2 rijen van 4 planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...