Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer is een appel rijp?


greetje

Aanbevolen berichten

Iemand ( ik geloof Appelvrouw ) had daar vorig jaar of het jaar daarvoor alweer een mooie omschrijving over. Had met draaien van de appel en steeltje te maken. Appel moest vanzelf loslaten. Draaien en schuin wegbuigen geloof ik. Moet je trekken is ie nog niet rijp.

Vrijwel geen appel is nog rijp. Er zijn wel héél vroege soortjes die in juli rijpen, maar ik weet zo even niet wélke. Heb m zelf niet.

 

Dan is er een heel ándere benadering. Een appel is rijp als je hem lekker vindt. Niet ter bewaring dan, maar ter consumptie. Ik zelf hang die benadering aan. Ik hou van zure frisse en geurige appels.

 

Je kan ook je soortje opzoeken en de rijpingsperiode aanhouden. Vroeg, midden en late. Kookappels, desertappels, bewaarappels etc.

 

Hoe het ook zij, de eigenaar bepaald sowieso.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, dat zal ook best. Maar dan snijd je de appel open. Je kan dan niet meer zeggen: ' hmm, deze is nog niet voldoende rijp ; Ik laat hem hangen' Gedaan is gedaan. Erger: open is ópeten. De appel zegt eigenlijk niet eens zoveel over de ándere appels die nog hangen. Je kan ze niet allemaal gaan opensnijden he ? Appels zijn trouwens nooit in een boom allemaal op het zelfde moment rijp.

 

Erg afhankelijk wat je hebt staan ook denk ik. Heb je een hoogstam ? Dan zal je eerder kiezen voor een moment van gemiddelde rijpheid.

Ik heb allemaal struik staan. Ik pik ze per stuk. Ik weet welke de eerste gaat worden en welke er het laatste af gaat. Wat zal ik hebben aan totaal aan appels ? 150 nu ? Dat is wat anders dan 1000, laat stasn 5000.

 

Die check met de pitten. Ja. Maar hoeveel ga je er dan checken voor je een gemiddeld moment kiest ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Bit aangeeft, als je hem doorsnijdt en de pitten zijn niet bruin wat dan? Lijkt me meer een test om na te kijken of je een zuur ras hebt of dat je een te vroeg geoogste appel aan het eten bent (voor je heel de boom sloopt wegens niet lekker).

 

Gevonden op Houtwal:

 

Hoe weet je of de appels plukrijp zijn?

## Er vallen vanzelf meerdere gezonde appels af

## De pitten zijn lichtbruin gekleurd (Hiervoor moet één appel eerst doorsnijden)

## Als je een mooie, grote appel vastneemt, komt die gemakkelijk los van de boom

## Er is een mooie blos aanwezig en de ondergrond gaat van groen naar groengeel

## Proef je van zo'n geplukte appel dan is het vruchtvlees al minder vast

## Zo'n geplukte appel smaakt al een beetje zoet.

## Opgelet! De door appelmade/ fruitmot aangetaste vruchten zijn ook vroeger rijp. De overige gezonde appels zijn later rijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je een appel naar omhoog tilt , en komt zo los van de boom dan is hij rijp.

 

ook een goede indicator is wanneer enkele mooie appels vanzelf afvallen , dan mag je er ook vanuit gaan dat ze rijp zijn.

 

voor bewaring pluk je ze beter iets vroeger , maar aangezien er geen appeltje vanaf kan om door te snijden , zullen er zeker geen genoeg zijn om te bewaren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf zou ik er ook eens aan snuffelen. Vaak ruik je ook een wat zoetig rijpheidsaroma. Moeilijk te omschrijven en geen hard criterium, maar toch even ter aanvulling.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een moestuinierder met ervaring gehoord:

Appel doorsnijden, zijn de pitjes volledig bruin dan is de appel rijp.

 

Nou... De boom zal eerst de pitten laten rijpen, dan pas de rest want die wil zijn zaden verspreid hebben!

 

De methode rustig draaien en komt de appel dan los werkt beter, maar dan zijn de appels "plukrijp", dat is nog niet "eetrijp"!

 

Wel is het dan zo dat als je meerdere appels zo los kunt krijgen, je ze vrij snel kan consumeren. Dat proces is dan weer te versnellen door de appel een weekje in de koeling te leggen, dan een - twee dagen op de fruitschaal en als het goed is zijn ze dan lekker zoet.

[*]

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke...

er is dus geen duidelijke leidraad in deze

zouden de appels ook eerder rijp zijn dit jaar vanwege het vroege bloesemdragen?

 

welke boom ik heb geen idee, ze zijn half augustus normal rijp, vallen dan bij bosjes ook

het is geen bewaarappel, wel goed in te vriezen

en ze kleuren ook niet echt rood

 

zelf lust en eet ik geen appels, dus even proeven wordt het hem niet

een van de redenen dat ik mijn vraag stelde is ook of je van onrijpe appels appelmoes kan maken ......

en dat kan inderdaad [voor de meelezers ]

en dat vinden we hier: onrijpe-valappeltjes-t2413.html

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik zou niet te fel afgaan op de rijpingstijden die normaal gelden, vooral dit jaar niet. Verschillende appels aan mijn James Grieve zijn al eetrijp, de Alkmene begint ook al trouwens. Dit is quasi een maand vroeger dan vorig jaar. Het heeft natuurlijk veel te maken met de uitzonderlijke omstandigheden dit jaar.

Wat ik ook gemerkt heb, is dat er meer appels dan bij vorige jaren aangetast zijn door monilia rot en fruitmade.

Al bij al lijkt het een goed jaar te worden, ook voor het andere fruit. De blauwe bessen oogst was gigantisch hoog, maar ook weer minstens twee weken vroeger dan in 2013. Op dit moment rijpt de Eliot en de Elisabeth al, normaal is dat pas eind augustus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei. Dat wordt dan spannend met mijn ene appel die over is gebleven . Misschien wacht ik wel tot hij er zomaar vanaf valt.

'One of the healthiest ways to gamble is with a spade and a packet of garden seeds.'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...