Nicole2165 Geplaatst: 18 juli 2014 Geplaatst: 18 juli 2014 Hoi ik ben beginnende tuinierder Nu zie ik op mijn komkommer plant dat er witten vlekken op zitten en de onderste blad geel worden Heeft iemand tips wat ik er aan kan doen? Heb ook foto's er bij geplaatse eerste is het witten tweede is gele blad Quote
RvO Geplaatst: 18 juli 2014 Geplaatst: 18 juli 2014 Dit lijkt wel veel op de witte lekken in een ander draadje: virus-schimmel-t14915-10.html Quote
sanderdutchy Geplaatst: 18 februari 2015 Geplaatst: 18 februari 2015 De witte plekken, is dat meeldauw? Quote
hansi Geplaatst: 19 februari 2015 Geplaatst: 19 februari 2015 Lijkt inderdaad op echte meeldauw, valse meeldauw zit op de onderkant van het blad. m.v.g.Hans. Quote
sanderdutchy Geplaatst: 23 februari 2015 Geplaatst: 23 februari 2015 De vraag nu is wat men er aan kan doen:In mijn ogen zijn daar twee mogelijkheden:1. De planten bespuiten met chemische middelen. 2. Een aantal kennissen van mij gebruiken een UV-lamp om schimmels te bestrijden in hun hobbytuin. Door kort met de lamp over de planten te gaan, doodt het de schimmels, maar houdt de plant gezond. Zij gaven ook aan dat het voordeel t.o.v. chemische middelen is: het laat geen troep achter op de plant. Quote
sanderdutchy Geplaatst: 23 februari 2015 Geplaatst: 23 februari 2015 Wel heerlijk verse komkommers uit de eigen tuin!! Quote
Lola Geplaatst: 23 februari 2015 Geplaatst: 23 februari 2015 Je kunt de planten ook inspuiten met een aftreksel van heermoes om ze minder gevoelig te maken voor meeldauw. Als ze eenmaal meeldauw hebben kun je ze inspuiten met melk of baking soda, dit vertraagd de ontwikkeling van de meeldauw. Of je neemt een ras dat niet zo gevoelig is, ook daarin zit verschil. Ik heb vorig jaar gewoon tot in september komkommers kunnen oogsten van een plant, zoveel dat ik ze zat was, zonder chemische resten op mijn plant of een lamp Quote
sanderdutchy Geplaatst: 24 februari 2015 Geplaatst: 24 februari 2015 Ow, daar was ik nog niet van op de hoogte.Maar dat het vertraagd, betekent niet dat de meeldauw geheel verdwijnt, of wel? Quote
rico Geplaatst: 12 maart 2015 Geplaatst: 12 maart 2015 je kan ook de bladeren met de ergste meeldauw weg snijden. probeer niet te veel weg te snijden, anders heb je minder fotosynthese, waardoor de productie minder wordt. Quote
koolrabi Geplaatst: 15 maart 2015 Geplaatst: 15 maart 2015 Nog een vraagje dat bij mij opkwam naar aanleiding van dit topic. Ik had vorig jaar ook deze witte vlekken op de courgette en de komkommer. Dat was aan het eind van het seizoen. Dus ik heb de planten helemaal weggehaald. Maar kun je de grond waarin ze hebben gestaan gewoon weer gebruiken? Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.