Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Makkelijke Moestuin, sectie Nano Garden


Aanbevolen berichten

Ja een prachtig ding en ook extreem geschikt voor een deel van onze forummers die niet gewoon kunnen wachten tot het zaadje uit de volle grond komt. Maar als zuurpruim van dit forum moet mij toch van het hart dat sommige dingen echt niets meer met moestuinieren te maken hebben. Dit ook niet bijvoorbeeld http://lifeonthebalcony.com/wine-box-turned-balcony-sized-raised-bed-garden/.

 

Nog even en de pot basilicum die je bij de groenteboer hebt gekocht heet ook een moestuin

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mij niet zozeer om dit hypersonische apparaat, maar om de creativiteit van denken.

Toen ik nog geen moestuin had, want dat is maar recentelijk, had ik wel interesse in alles wat met voedsel te maken heeft. Gedeeltelijk als werk: groente, fruit, kruiden inkopen, verkopen, op een gegeven moment bereiden (koken) en verkopen. En omdat ik eigen baas was, mocht ik lekker zelf uitmaken wat lekker genoeg was om in te kopen. Voelen, voorproeven, ervaring, wensen van klanten...

Maar daarnaast heb ik me ook verdiept in de politiek die er boven hangt. Een bedrijf als Monsanto bijvoorbeeld. Bij velen zal het alarmbelletjes wel rinkelen bij die naam. Rasboeven zijn het. Genetische manipulatie, landbouwpolitiek ten opzichte van de derde wereld. Je kan behoorlijk in paniek raken als je echt beseft waar ze mee bezig zijn. En hoe machteloos het verzet er tegen kan zijn.

 

Vanuit een ideologisch standpunt ben ik absoluut van mening dat mensen op zijn minst voor een deel hun eigen voedsel moet (kunnen) verbouwen. Op die manier weet je wat er in je voedsel zit, ben je minder afhankelijk van voedselaanvoer door derden, de soortenrijkdom van gewassen wordt via niet officiële kanalen bewaard en doorgegeven, je bent zo ook bewust van je voedsel... anders dan alleen maar je winkelkarretje volmikken... , het is trouwens ook erg ontspannend om zo bezig te zijn als tegenhanger van de dagelijkse stress... en waarschijnlijk vergeet ik vast nog argumenten, want ik zit even onvoorbereid dit op te tikken.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar een lekker lapje grond, waar je alleen of met anderen lekker bezig kunt zijn. Maar dat zit er niet voor iedereen in. Ik heb me ook verdiept in de uiteenlopende vormen van Urban Farming, dus kweken in de stad... in je tuintje, in je vensterbank, op balkon of dak.... Ik vind het absoluut niet minderwaardig om in potten en bakken te kweken. Integendeel. Dat moet juist gestimuleerd worden. Het wonder van de natuur, die oerkrachten van het openbrekende zaadje dat zich een weg naar boven worstelt... dat blijft hetzelfde... of het zaadje nou in je volle grond ligt, of dat het op je vensterbank ontkiemt. Prachtig om te zien en om mee te maken. Ook de zorg voor de ontwikkelende plant blijft hetzelfde.

Als je wilt kweken zonder volle grond moet je natuurlijk wel inventief zijn, en andere keuzes maken. Andere rassen selecteren. Aangepast aan de (on)mogelijkheden van die ene situatie. En tevens gewoon maar experimenteren (ik heb bv. 1 stamtomaat in de vensterbank gezet... afwachten hoe dat uitpakt).

 

De Nano Garden trok mijn aandacht, omdat ik dan in een flits denk: hee, zo kan je in de winter sla blijven telen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zo'n kast aan te schaffen, maar ik sla het idee op in mijn achterhoofd. Misschien dat ik in de toekomst een keer investeer in een losse lamp (die schijnen niet duur te zijn), en gewoon eens probeer ...

Als je buiten het seizoen Nederlandse groenten eet: ook geteeld mbv lamplicht en extra verwarming. Dus je kan wel zeggen dat het onnatuurlijk is... ja... mee eens... maar in de praktijk eet ik ook in de winter salade, en koop mijn ding bij AH... prachtig, smakeloos materiaal dat snel is opgekweekt onder ideale kunstmatige omstandigheden. Dus tja... dat truukje zou ik zelf ook kunnen toepassen... ik ben geen fundamentalistische bio-boer, maar gewoon een dame in de stad met voorkeur voor onbespoten voedsel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt volop onderzoek gedaan naar deze manieren van kweken, maar dan in het heel groot. Men is aan het onderzoeken of steden/supermarkten op deze manier hun groente kunnen kweken. Het zou ruimte (men voorspelt dat er te veel mensen te veel voedsel op een te kleine aarde willen) en vervoer schelen. Het onderzoek is nu vooral gericht op de kleur die de lampen moeten hebben (is bij ieder soort plant weer anders)

Ik weet niet alles ervan, hoorde het op de radio in de auto.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, vooral om in de winter sla te kunnen telen. In Amerika hadden ze dit bakbeest in het mini, en ik had er bijna 1 meegenomen. Hij zag er zo mooi uit! Maar een stemmetje in mijn achterhoofd riep net op tijd dat het met dat kleine oppervlak (iets groter dan een A4-tje) niet echt opschiet, met die grote borden sla die wij altijd wegwerken

 

Ik heb wel eens tekeningen gezien van een flat waarin alles 'rond' gaat. Zelf groenten kweken, water opvangen en hergebruiken, 'mest' gebruiken voor de planten, etc etc. Erg gaaf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er zijn prachtige projecten, voornamelijk in Noord-Amerikaanse steden. Ik zal eens in mijn 'achiefje' duiken, kijken of ik nog linken kan terugvinden. Mijn interesse is ooit begonnen door een linkje van Rick (die ik dus langer ken dan dit forum) en dat was een soort dakproject, maar heel professioneel opgezet. Ook een soort gesloten eco-systeem, want in het afvalwater werden weer een soort karpers gekweekt. Een soort kassen, bovenop bebouwing/huizen, en de planten werden via een druppelsysteem gevoed, volgens mij gestuurd door de computer. Voor mij een treetje te hoog, maar heel interessant om eens te bestuderen. Maar de Makkelijke Moestuin bakken komen ook uit deze filosofie die zich aan het ontwikkelen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een prachtig ding en ook extreem geschikt voor een deel van onze forummers die niet gewoon kunnen wachten tot het zaadje uit de volle grond komt. Maar als zuurpruim van dit forum moet mij toch van het hart dat sommige dingen echt niets meer met moestuinieren te maken hebben. Dit ook niet bijvoorbeeld http://lifeonthebalcony.com/wine-box-turned-balcony-sized-raised-bed-garden/.

 

Nog even en de pot basilicum die je bij de groenteboer hebt gekocht heet ook een moestuin

 

Er zijn nou eenmaal ook mensen die geen lap grond tot hun beschiking hebben (waaronder ik zelf dus), maar toch een beetje het moestuin gevoel willen hebben. Ik heb sinds dit jaar een grote bak staan waar in ik vanalles aan het kweken ben en ik ben er dolgelukkig mee. En ik vind het niet onder doen dan een echte moestuin. Het heeft zelfs wel wat voordelen ten opzichte van een moestuin, ik heb geen last van slakken en vogels die mn hele oogst opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, het is gewoon gebruik maken van de mogelijkheden die je hebt. Of dat nu groot of klein is. Klein daagt uit tot het vinden van oplossingen die ervoor zorgen dat je toch wat kan doen op tuin gebied. Die uitdaging om creatief te denken is leuk en gezond, en, er komt altijd wel wat oogst uit.

Ik denk dat tuinieren op grote, en op kleine schaal, gewoon altijd super is leuk is. Het is gewoon heerlijk om voor planten te zorgen.

Ook op kleine schaal, als beginner, leer je van alles, zelfs van de groenteboer basilicum valt veel te leren. En als je met tuinieren bezig kan zijn, ook al heb je alleen een balkon, dan voel je je toch minder gevangen in die leefomgeving van gebouwen en beton. Tenminste, dat is wat mijn tuintje met me doet. Ik voel me vrij door het zorgen voor planten. Lekker een beetje dicht bij de natuur, zover dat lukt in deze omgeving.

Ik geloof wel dat de volle grond altijd het beste is, maar, het kan niet altijd dus creatieve oplossingen bedenken voor het balkon of het kleine tuintje.. ik vind het alleen maar gaaf als mensen dat doen, en iets ondernemen op dat gebied.

 

Jasmin, Urban Gardening is iets wat me echt ontzettend interesseert. Er was ook een serie filmpjes op youtube van een vrouw die een flink dak tot haar beschikking heeft, en daarop kweekt ze veel groenten in de open lucht, voor zichzelf en haar familie. Ze doet het heel goed en het is er erg mooi vind ik. Ook heeft ze daar kippen en angora konijnen. Die laatste voor wol, waarmee ze stoffen maakt die ze weer verkoopt.

Ze wil zo zelf voorzienend mogelijk worden, en 'tot zover' kan dat allemaal op dat dak midden in een stad. Echt super gaaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het over Garden Girl?? Ik dacht dat die gewoon een stuk tuin had ingericht. Die angora-konijnen en die kippen heeft ze in elk geval. Op een gegeven moment gaat ze een konijn scheren, de wol kaarden, spinnen en een muts voor haar buurjongetje (baby) breien... een hele serie is daar van...

Maar die heeft wel mooie spullen ter beschikking... volgens mij gesponsored... maar ach... zou ik ook doen in haar plaats...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lollig ding... elke laag heeft zijn lampjes volgens mij...

 

Alleen de rest van de installatie begrijp ik niet helemaal (ik ben van het 3,6 sterrenstelsel... vandaar...), maar is dat nou een spoelbak om je handen te wassen, en gaat het water weer terug of zo?? Zou ik maar geen zeep gebruiken... , en die peper- en zoutstelletjes begrijp ik ook niet goed... ingebouwd in de kweek-reactor... ???

 

In gestripte versie vind ik hem wel cool... alleen dat kweekgedeelte, en de rest weg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die grote bak het spoelwater opvangt dat geef je dan weer aan je plantjes onder je aanrecht en heb je gesloten systeem.

Zonnestelsel 2 heeft maar weinig water vandaar.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...