Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke komkommer met gladde schil voor buitenteelt?


Caatjeh

Aanbevolen berichten

Ik heb nu van enkele komkommer planten komkommers geoogst. Smaken op zich prima, maar ze hebben allen een schil met veel scherpe spikkels of een prikkelende schil. Ik heb Marketmore, white wonder, Konsa, spacemaster en pioneer. Ik kan natuurlijk de schil eraf halen, maar als er een komkommersoort is die lekker is, buiten geteelt kan worden en een (redelijk) gladde schil heeft, dan wil ik die ook wel een keer proberen. Het liefst een soort met (voornamelijk) vrouwelijke bloemen. Want sommige soorten geven bijna alleen mannelijke bloemen en de opbrengst toe nu toe is beperkt. Iemand een suggestie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer en augurk zijn hetzelfde gewas. Die gestekelde schil hebben augurken ook...en dat is een selectie van "cucumus sativus" (zo heten ze allemaal) die meer voor buiten is. Zelf eet ik (buiten-)komkommers of augurken gewoon met schil en al. Die puntjes (zijn niet echt stekels) wrijf je er zo af bij het wassen en dan is ie glad. Probeer maar eens! Vind zelf die wat stevigere buitenvruchten lekkerder, meer smaak, dan de vaak nog meer waterige komkommers uit de kas.

 

Ik ken zelf uit ervaring maar een soort buitenkomkommer die geen ruwere huid heeft: de ronde citroen- of appel-komkommer. Kreeg verleden week van een buur ook een (in uitzien) tussenvorm tussen citroenkomkommer en gewone komkommer: Dikker, groengeel gevlekte schil en ovaal van vorm...20 a 25 cm. Die was ook glad. Maar hij kende het ras niet.

Ik vermoed dat ook het oude ras "Chinese slangen" geen stekels zal hebben, maar heb die zelf nooit gekweekt. Kan me dus vergissen.

 

Hier wat info over de appelkomkommer: http://nl.enc.tfode.com/Appelkomkommer

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow, die komkommer van je buur heb ik denk ik ook, bij mij is het de Khivakomkommer uit India, je eet hem liefst wat eerder dan dat hij helemaal gevlekt is en dan heeft hij WEL stekels...( en is dan groen)

 

Mijn snackkomkommer is de enige in de tuin zonder stekels, ik weet helaas zijn naam niet want hij stond op de plantentafel op de MTFD en niemand heeft gereageerd op mijn vraag wel ras het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede link idd naar het overzicht van komkommer soorten! Ik zal het proberen om de stekels wat te verminderen tijdens het wassen. Maar ik vind die stekels scherper dan verwacht. Ik kan de komkommer niet in mijn hand nemen zonder dat dit pijn doet, moet ze dus voorzichtig oppakken. Hebben jullie dat dan niet?

Ben ook benieuwd naar de naam van de snack komkommer piroska...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je iets aan deze site?

 

http://www.efdb.be/komkommersoort.html

 

omg ik heb mijn eigen komkommer!! die ga ik zo op mijn verlanglijstje zetten!

 

Ot: ik vond mijn marketmore stekels ook best stevig, niet zo prikkelig als de courgettes. Mijn overbuuf heeft dezelfde stekelloze snackkomkommers als Erny overigens dus das zeker een aanrader.

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Beth Alpha heeft bij mij wel puntjes, stekeltjes op de schil........

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat ook het oude ras "Chinese slangen" geen stekels zal hebben, maar heb die zelf nooit gekweekt. Kan me dus vergissen.

Ik heb Chinese slangen (van Hortitops), maar die zijn behoorlijk stekelig. Ik wrijf de stekels er meteen af met een doek, klaar

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de marketmore, ik heb hem afgewassen onder de kraan met een geel doekje en zo alle stekels er af gekregen , hij blijft natuurlijk wel stekelig met oogsten maar zo hoef je hem om te eten niet meer te schillen.

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe nu met een aardappelschilmesje even heen en weer bewegen over de stekeltjes tijdens het wassen.... en probleem opgelost (hoe simpel kan het zijn...) ; hoef dan ook niet meer te schillen. Maar als ik dan nog even mag mopperen... bij de meeste komkommer soorten die ik heb zijn er voornamelijk mannelijke bloemen... waardoor tot nu toe een niet zo grote oogst. Heeft dat nog ergens mee te maken, temperatuur, grond etc, of zit dat gewoon in het soort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar super komkommers. goede productie,gladde schil, een was 740 gram heb er een foto van gemaakt zal ik van de week even er op zetten.

De zaadjes heb ik gekocht bij zaadhandel van der wal de naam is:wist ik het maar kan het zakje niet vinden. ik wil wel een paar zaden uit die komkommer halen,drogen en opsturen. moet ik voor mijzelf dan ook maar doen. Ik hoor het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou ik deze vraag over mannelijke bloemen naar een eigen topic moeten zetten maar : Je zou de komkomer op een pompoen(onderstam) kunnen enten dan krijg je minder mannelijke en meer vrouwelijke bloemen aan de planten. Dat gaat op voor zowel de snack als de gewone komkommer. Ik ent ze zelf niet ik koop meestal mijn komkommerplanten(geent en wel).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...