Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat is er mis met de bloemknoppen van mijn citroenboom?

juffrouwjannie

Recommended Posts

2014080116043618781406905042.jpg

Hallo iedereen,

Zoals op het plaatje te zien is zitten er kleine groene puntjes

op de knoppen van mijn citroenboom. Weet iemand van jullie wat dit is

en wat ik eraan kan doen? Ik hoop dat iemand raad weet, ben juist zo blij

dat hij eindelijk knoppen heeft!

Alvast bedankt!

• 9 months later...

Mijn citroenboom staat in bloei mooie witte heldere knoppen en bloemen.

Er zit wel redelijk wat tijd tussen de opkomst van de knoppen en dus ook het open gaan van de bloemen.

Nu is me ook opgevallen dat sommige bloemen een stampertje in het midden hebben (ik denk een vrouwelijke bloem? )

Maar dat is dus mijn vraag hebben citroenen manlijke en vrouwelijke bloemen?

Nee. Het hele geslacht van de Citrus ( 3 soorten dacht ik ) is tweeslachtig; heeft dus in de bloem stamper en meeldraden. Dat het voorkomt dat er bloemen zijn die alleen de meeldraden heeft ( of andersom ) kan wellicht liggen aan het feit dat de struik/boom niet de energie heeft om alle bloemen volledig te ontwikkelen. Heeft dus met de kracht van de stuik te maken.

De vlekjes/ spikkels op de witten bloemknoppen is niet abnormaal. Kleur aanmaken vergt bij een plant de meeste energie, nog meer dan het maken van zaad en degelijke. Kleur is echt de top-energie-nemer. Ik zou zeggen ( is maar een idee hoor ) dat de lichtgroene 'achtergebleven-kleurvorming' daar mee te maken heeft. Wellicht. Is maar een shot ins blaue hinein.

Ik geef hem regelmatig mest zal hem nog wat geven.

Ik wil hem trouwens in een iets grotere pot zetten heb ik daar speciale potgrond voor nodig?

Ik heb iets gelezen over grond voor citrus achtige?

Nog nooit gezien zou ook niet weten waar ik het zou moeten halen?

Zal best bestaan, net als dat er speciale buxusmest , hortensiamest enzo is. Zal ook met potgrond soorten zo zijn.

Gewoon een goede potgrond en vooral geen kalk is belangrijker. Ook het liefst geen kalkrijk gietwater. Veel water in het groeiseizoen en het liefst van all: Héél veel zon.

Ik geef hem regelmatig mest zal hem nog wat geven.

Ik wil hem trouwens in een iets grotere pot zetten heb ik daar speciale potgrond voor nodig?

Ik heb iets gelezen over grond voor citrus achtige?

Nog nooit gezien zou ook niet weten waar ik het zou moeten halen?

Beste ervaring heb ik met zure potgrond je vind hem onder potgrond voor rododendron en heideachtige.

Bovendien altijd je boom gieten en besproeien met regenwater.

Citrus is er gevoelig voor ijzertekort, met deze verzorging behouden ze hun diepgroene kleur.

Mijn citroenboom staat geplant in mediterraans grond van DCM. Ook is hier speciale meststof ( ook van DCM ) voor verkrijgbaar.

Bloemknop ziet er normaal uit, die van mij is na een periode van rust ook terug volop bladeren en knoppen aan't aanmaken.

Ik mest om de 14 dagen - 3 weken bij en elke dag een beetje begieten. ( niet te veel, anders gaan de wortels rotten ) Ik heb ook hydrokorrels zowel onderin de pot - voor een goede afwatering en om wat vocht vast te houden voor dagen die wat warmer zijn - als bovenaan de aarde liggen - dit ook om te voorkomen dat de aarde te snel uitdroogt -