Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

`Hellfrucht-tomaten"-groep?


weknow

Aanbevolen berichten

Laat ik altijd gedacht hebben dat "Hellfrucht" een tomatenras is (en hetzelfde of ongeveer hetzelfde als het ras "Moneymaker".)

 

Maar op de (degelijke en uitgebreide) site van Reinard Kraft wordt diverse keren gesproken over de "Hellfruchten" als een aparte groep tomaten. Weet iemand hoe dit precies zit en welke tomaten waarom "Hellfrucht" genoemd worden?

 

Dit is de link: http://www.reinhard-kraft.de/

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zo ver mijn kennis rijkt is een hellfrucht geen benaming van een groep zoals roma, cocktail, datterino, .... die allemaal een groep met daarin verschillende rassen vormen.

 

Het is een erg oud buitenteelt ras, moneymaker gaat lang zo ver niet terug (dat merk je aan de naam alleen al).

 

Lijkt mij meer iets te zijn als pampers of een bureau waar iedereen vraagt naar blancoroller, prit, een bic ... ook al is het correctieroller, lijmstift en een pen. Hellfrucht is een ras dat blijkbaar verkeerdelijk gebruikt wordt om een rond rode trostomaat aan te duiden die goed gaat buiten en de moneymaker en nog wat andere lijken er wel op. Zie je bij tomaten wel vaker een 13.000 rassen maar tussen meer dan een 100 tal zie je amper een verschil als er al 1 te zien is.

 

 

Voor mij is het dus een rasaanduiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://ventmarin.free.fr/passion_tomates/tomates_h/tomates_h.htm

Als je op deze site met een imposante tomaten database hellfrucht opzoekt zie je dat bij de omschrijving een gemeenschappelijke rassenlijst voor groenten van de europese unie wordt aangehaald. Daar zou beschreven staan dat de hellfrucht dezelfde tomaat is als de moneymaker.

 

Klinkt toch allemaal vrij betrouwbaar denk ik.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien interessant om een link te plaatsen naar die catalogue commun des variétés des espèces de légumes de l’Union européenne. Hier een link naar de engelse versie . Ik heb er overigens nog niet in gezocht.

 

http://ec.europa.eu/food/plant/propagation/catalogues/database/public/index.cfm?event=homepage

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook daar komt het weer terug dat het echt een ras is

Wat je bij groenten wel vaker ziet (check de site van Vreeken er maar is op na) is dat 1 groente soms 3 of 4 verschillende namen heeft, vaak per regio/land.

 

Ik vraag me dan ook af of de moneymaker echt dezelfde is tomaat (en dus gewoon een commerciële naam is die er later aan gegeven werd) of dat het een vrij gelijkaardige maar toch andere tomaat is. Ik heb van beiden rassen/naamgeving zaden, ik zou het volgend jaar nog is kunnen testen. Ik weet alleen dat in de moestuin geen enkele moneymaker meer staat maar wel nog een Hellfrucht na het opduiken van de aardappelziekte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gebruiken blijkbaar allemaal ongeveer dezelfde bronnen. Daarom maar een mailtje gestuurd naar Reinhard Kraft en het hem gewoon eens gevraagd. Vanwege zijn Duitse achtergrond en de Duitse naamgeving, weet hij vast meer hierover. Als ik antwoord krijg, zal ik het hier doorgeven.

 

Dear Reinhard, Herr Kraft,

 

I write you in English language. You might answer in German, which I can read much better than writing it.

 

On the (Dutch) “Moestuinforum” we are in a discussion about what exactly “Hellfrucht”-tomatoes are. This is because you on your website speak of them as a certain group of tomatoes. As far as I and others did know before, the Hellfrucht is a certain variety: the same as or very simular to the one which is known as “Moneymaker” which is very common in The Netherlands and Belgium.

 

We hope you can tell us a bit more about which tomatoes are known as “Hellfruchts” and why they are given this exciting name “Fruits from Hell” and/or recommend us some sources where we can find more about them.

 

Thank you in advance for your answer.

 

With kind regards,

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je eigenlijk wel gelijk hebt, Geert.

 

Anders zou het Hölle geweest zijn, he.

 

(Ik hou niet van fouten maken )

 

Bedankt!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ja, goed dat je me er aan herinnert! Mijn vakantie zat er tussen.

 

Hellfrucht is geen groep, volgens het antwoord Reinhart Kraft, maar een ras dat lijkt op Moneymakers. Mijn vraag was dus overbodig.

 

Hier zijn bijna alle tomaten in de open volle grond intussen ook dood of bijna dood.

Ook in de polytunnel is een deel flink aangetast...vooral achterin (waar de wind minder zijn gang kan gaan?). Andere staan er daar wel nog goed op.

De planten onder de overkapping in de volle grond, echter, zijn nog gezond en daarvan kan ik nog even verder oogsten. De vruchtzetting en ontwikkeling van die planten lijkt wel wat minder dan van de tomaten die gewoon buiten stonden. (Minder licht onder het zeil?) Maar omdat de planten gezond blijven is de uiteindelijke opbrengst aan goede tomaten toch beter, want buiten is een groot deel van de halfrijpe en groene vruchten samen met de planten aangetast vanaf half augustus.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...