Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alvast voorstellen


Ylona

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben Ylona, 24 jaar en ik woon in Geldrop. Vorig jaar heb ik voor het eerst een klein stukje tuin omgespit voor een courgette, enkele boontjes en wat peperplantjes. Erg leuk vond ik dat! Nu zijn we verhuisd en hebben een redelijk grote tuin (ong 80m2) maar helaas allemaal steen... Aangezien we eerst het huis aan het verbouwen zijn wordt de tuin een project voor volgend jaar, misschien zelfs het jaar daarop pas. Er is een stukje van 6m2 waar geen tegels liggen en dit heb ik dan ook direct toegeëigend. Hier staan nu wat wortels, preien, 4 rode kolen en ik heb plaats gereserveerd voor een courgette. Helaas is er nog geen 1 courgette zaadje uitgekomen (misschien te oud zaad?). Aangezien ik dus geen grond meer overhad en wat gelezen heb over moestuinieren in potten heb ik nog een 8-tal frietemmers staan met pepers, paprika's en tomaten.

 

Nu is het probleem alleen dat ik meer wil, klinkt vast bekend. Ik ben naar de volkstuinvereniging gegaan en sta nu dus op de wachtlijst voor een tuintje van 50m2. Ik sta 4de op de wachtlijst. Ik hoop dus heel erg dat ik aan het eind van het seizoen een tuintje toegewezen krijg zodat ik volgend jaar volop aan de slag kan. Aangezien ik het liefst volledig zelfvoorzienend wil worden in groenten (fruit komt later nog wel ) ben ik alvast aan het uitzoeken hoe ik die 50m2 zo optimaal mogelijk kan benutten. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig hoe jullie dat aanpakken en inplannen. Tips zijn nu al welkom!!

 

Daarnaast heb ik afgelopen week 3 van die zakken gekregen van 9 vakken om tegen de muur te hangen. Ik ben nu dus ook aan het uitzoeken wat ik daar nog in kan zetten, zodat ik daar toch dit seizoen nog gebruik van kan maken, ook hiervoor zijn alle tips welkom!

 

Zodra ik een tuintje toegewezen krijg wil ik ook een dagboek gaan bijhouden, ik heb al met veel plezier verschillende dagboeken op dit forum gelezen dus het lijkt me leuk om dat zelf ook te gaan doen.

 

Ohw.. en nog een vraagje... Ik heb gisteren boerenkool zaailingen gekregen, iemand enige ervaring met boerenkool kweken in potten?

 

Groetjes,

Ylona

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Hallo allemaal,

 

Het is alweer een tijdje geleden dat ik van me heb laten horen hier, maar ik heb goed nieuws!

Aanstaande zondag mogen we een tuintje gaan uitzoeken!! Ik vind het echt heel erg spannend maar ik heb er echt super veel zin in!

Ik weet al dat ik mag kiezen uit een tuintje van 50m2 of 100m2 en ik weet nog niet zo goed wat ik moet doen. 50m2 is voor 2 personen best prima dacht ik, maar ik ben bang dat ik meer wil klinkt bekend zeker? Wat zouden jullie doen?

 

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik dit seizoen al in het bezit zou zijn van een tuintje dus nu moet ik natuurlijk als een gek een planning en indeling gaan maken, zaadjes bestellen enz. Uiteraard moet ik even afwachten wat voor tuin ik krijg om echt een goede indeling te maken, maar aan de plattegrond te zien zijn de tuintjes 10x5m of 10x10m.

 

Ik hoor van veel mensen dat ze in november al zaadjes hebben besteld en alle plannen gesmeed zijn voor het volgende seizoen!?! Ik heb nog wat werk in te halen dus En ik weet ook niet hoe het tuintje erbij ligt en of de voorbereidingen hier nog veel werk zijn, maar dat weten we zondag... Ik houd jullie op de hoogte!

 

Ps. Ik ben erg benieuwd hoe jullie een tuintje van 50 of 100m2 gaan indelen dit seizoen! Misschien heb ik er wat aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou voor 10x10 gaan als je tijd genoeg hebt (min 2 ochtenden per week)

als je alleen fruit/groenten wilt zou ik nu plannen en planten:

kleine boompjes op wortel nu planten

fruitstruikjes nu planten

groentenbedjes 60 cm of 120 cm breed maken en eventueel vast bemesten (kool, mais)

indeling maken met een vruchtwisselingschema, zoek ff op vruchtwisseling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ylona,

 

Ik zou voor 100m. Gaan. Deze kun je mooi in 6 vlakken verdelen. Persoonlijk zou ik voor een beetje 'gemak' gaan, zeker omdat het je eerste echte jaar word. Voor gemak kun je denken aan bieten, wortels, courgette, sla, bloemkool, rode kool, boerenkool, prei ( voor later) en spruitjes (voor later).

 

Komtcer ook een kasje? Misschien wat tomaatjes, komkommers, paprika's.

 

Je bent zeker nog niet te laat hoor, sterker nog, eigenlijk nog dik op tijd. Voor direct buiten heb je nog wel een paar maanden de tijd.

 

Succes in ieder geval!

Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

 

Fijn om te horen dat ik nog niet te laat ben

Ik heb een flinke lijst gemaakt van dingen die wij lusten en wel eens ooit zelf willen gaan verbouwen

en daar heb ik inderdaad eerst de makkelijkere soorten aangekruist voor komend seizoen.

 

Ik denk inderdaad dat we voor 100m2 gaan, maar misschien zetten we het nog niet direct vol, dat moeten we even bekijken.

We mogen geen kasje plaatsen op de tuin maar wij hebben vorig jaar al besloten dat we een kasje in onze achtertuin zetten wanneer we deze gaan aanpakken.

 

Ik ben wel benieuwd wat jullie als zaad kopen en wat als plantjes. En ik ben benieuwd waar jullie je plantjes/zaadjes/pootaardappeltjes en uitjes kopen en welk ras jullie mij zouden aanbevelen voor de volgende gewassen:

 

- Andijvie

- Rucola

- wat verschillende sla soorten

- Wortel (zowel zomer als winter)

- Prei (zowel zomer als winter)

- Radijs

- Bloemkool

- Boerenkool

- Spruitkool

- Rode kool

- Snijbonen

- Sperziebonen

- Tuinerwten

- Courgette

- Paprika

- Ui

- Knoflook

- Aardappel

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens op websites van verschillende zadenshops.

Zoals Van der Wal bijvoorbeeld.

Daar koop ik regelmatig.

Bevalt erg goed.

Rassen en voorkeur verschilt vaak per persoon heb ik gemerkt.

Ik zou gewoon de omschrijving lezen van de soort en afgaan op je eigen omstandigheden en smaak.

Bevalt dat niet, kies je volgend seizoen een ander ras.

Zo heb ik ook een paar jaar geëxperimenteerd voor ik de juiste soorten had voor ons gebruik en smaak.

Succes!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend een tuintje uitgezocht. We zijn toch maar voor een 50m2 tuintje gegaan, aangezien het allemaal nog erg nieuw is voor ons. Er komen elk jaar 3-4 perceeltjes vrij dus we kunnen volgend jaar gewoon een groter tuintje kiezen als we willen.

Leek ons dus goed om voorzichtig te beginnen, maar ik heb het vermoeden dat ik er al snel achter zal komen dat ik hem te klein vind.

Gelukkig hebben we ook onze achtertuin nog waar ik ongeveer 10m2 tot mijn beschikking heb.

Ons volkstuintje is 5x10 meter, dus wel gunstig in te delen. We gaan komende week even kijken hoe we dit het beste kunnen indelen, maar ik kan haast niet wachten!!

 

Verder ben ik van plan in de achtertuin aardappelen in zakken te telen, heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd gratis is altijd goed! Heb 'm even opgezocht op internet en ik denk dat je de mobiele versie dan krijgt? Eigenlijk "gewoon" een kliko met een schuifluik onderin? Daar kan ik me wel het nadeel van indenken dat hij geen open contactpunt heeft met de bodem en zo wormen niet in de compostcontainer kunnen komen. Ook lijkt hij mij op het eerste gezicht aardig dicht, zodat er weinig lucht bij kan komen. Kan ook een nadeel zijn.

 

Mocht hij niet ideaal werken als compostton, maar je hebt er wel de ruimte voor zal ik 'm zeker aanvragen als ik jou was. Bijvoorbeeld als opslagcontainer of iets dergelijks

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...