suus76 Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Gaat dat nog wat worden? Twee weken terug ontdekte ik nieuwe vruchtbeginsels aan mijn pompoenplanten, die hebben al die tijd niets gedaan en ineens schieten ze nu alsnog in de bloei ( en de hoogte in) . Bestaat er nog een kans dat ik er een rijpe pompoen aan over kan houden? Mijn pompoenoogst is me tot nu toe enorm tegengevallen dus het zou fijn zijn als het lukte. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet echt specifiek iets vinden. Ook weet ik niet om welke soort het gaat, ik had diverse soorten pompoen door elkaar gezet en weet niet meer wat wat is. Alvast bedankt! Quote
RobO Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 een rijp pompoentje zou wel kunnen, gewoon afwachten wat het weer doet, rijptijd is minimaal 6 wekenblad boven de vruchten weghalen levert wat tijdwinst op evt meeldauw op de bladeren proberen te bestrijden om de plant zoveel mogelijk voedsel te laten maken en verder verwennen met voldoende voeding en water (maar dat valt er wel...) Quote
suus76 Posted August 19, 2014 Author Posted August 19, 2014 Ow zes weken! Ik dacht echt minstens 100 dagen! Ik hoop maar van het beste dan Quote
geedee Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Stengels over de grond laten liggen, die schieten overal wortel t.b.v. de vruchten. Evt toppen eraf halen alsook nieuwe bloemen, maar dat doe ik pas begin oktober bij planten die nog "bijna klaar" vruchten eraan hebben zitten. Als er meeldauw op een paar bladeren zit, haal ik die weg. Bestrijden is evt. een keuze inderdaad. Quote
suus76 Posted August 19, 2014 Author Posted August 19, 2014 De plant ligt niet op de grond, maar hoog aan een hek Quote
geedee Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 O, ja okee dat heb ik met de kalebassen ook gedaan...geen vergelijk wellicht, maar die produceren nog steeds mooie witte bloemen en vruchten en de plant staat in een bak ; we gaan het dan maar eens afwachten hoever ze komen. Foto van vandaag: Quote
Kibas Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Volgens mij kun je pompoen ook eten als het niet rijp is. Ik heb het niet nagezocht, maar het staat me wel bij. Quote
suus76 Posted August 19, 2014 Author Posted August 19, 2014 Oh Geedee wat zijn ze leuk! Ik zag bij ons op de tuin een boel mensen met Surinaamse komkommers, geen idee wat het zijn maar volgens mij zijn het ook een soort kalebassen. Allemaal van die prachtige afdakjes hebben ze gemaakt, en daar hangen die buitenaards ogende enorme groene gevallen dan. Ik wil ze ook! Quote
RobO Posted August 27, 2014 Posted August 27, 2014 Volgens mij kun je pompoen ook eten als het niet rijp is. Ik heb het niet nagezocht, maar het staat me wel bij. soms, afhankelijk van de soort, linkje Quote
Kibas Posted August 27, 2014 Posted August 27, 2014 Dank je voor de link RobO. Hum...ik heb weleens winterpompoenen onrijp gegeten en het smaakte prima. Ze zullen er niet voor bedoeld zijn. Quote
kiekenboerinneke Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Volgens mij kun je pompoen ook eten als het niet rijp is. Ik heb het niet nagezocht, maar het staat me wel bij. soms, afhankelijk van de soort, linkjeEr staat niet bij hoe groot de spaghettipompoen moet zijn om te oogsten.... Mijn buurvrouwtje heeft - ze weet niet beter - m'n spaghettipompoenen afgedaan toen ze een 15-20 tal cm lang waren.... Zijn deze dan ook nog eetbaar?Ook m'n butternutjes heeft ze afgedaan toen ze ter grootte waren van een appel. Kan ik hier ook nog wat mee doen of gaan ze moeten dienen als versiering? Quote
Kibas Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Mijn spagettipompoen was ook heel groot. Ik heb hem geheel opgegeten (op de zaden en de schil na). Hij was wel wat meelderiger, maar ook zoet. De slierten waren wat meer aan elkaar geplakt. Ik heb hem gewoon als groente gegeten, net als courgette bijvoorbeeld. Maar soep zou een heel goed idee zijn. Omdat het teveel groente was voor een keer, heb ik de rest ingevroren. Qua smaak kan het prima, ik heb al weer een stukje ontdooid en geproefd. Maar het nadeel was dat alle vocht er nog uit liep in de vriezer en dat was niet zo'n succes. Goed dichtbinden dus. Quote
geedee Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Daar zijn de bakjes van de chinees ideaal voor, kibas De spaghettipompoen is eerst een beetje groen-wit/groen-geel en als hij rijp is , is hij meer geler.....maar dat verschil is natuurlijk pas te zien als je weet dat er eentje rijp is (omdat je hem al 2 maanden hebt zien groeien) en eentje nog niet helemaal(omdat die pas 1 maand eraan zit maar door temperatuur groter is dan die oudere, maar wel nog groen/wit) Quote
Kibas Posted August 30, 2014 Posted August 30, 2014 Dat ik daar zelf nou niet opgekomen ben. Wat een goed idee Geedee! Quote
Recommended Posts