koenpoging Geplaatst: 20 augustus 2014 Share Geplaatst: 20 augustus 2014 M'n vrouw heeft eens wat pepers gezaaid: deze hebben buiten gestaan, de laatste tijd veel geregend..maar geen fraai zicht : valt er hier nog iets mee te doen? Zet ik deze misschien best in een veel warmere en drogere omgeving onder glas of is dit voor de vuilbak? Trouwens : het moeten rode pepers voorstellen : is het normaal dat ze eerst zwart worden??? We zijn leek op dit vlak en is ons eerste jaar dat we aan het tuinieren zijn Alle tips/ opmerkingen : pos of neg zijn welkom Groeten Koen Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 20 augustus 2014 Share Geplaatst: 20 augustus 2014 Niet zo ingewikkeld gelukkig. Meerdere dingen. 1. Er staan 14 planten in 1 ( te kleine ) bak.2. De bak is maar half gevuld met aarde ( maar dan nog , zijn 14 planten wel erg veel in zo'n bak als hij voller gevuld zou zijn )3. Het is nu wat nattig ja, maar niet de hoofdoorzaak4. Ik denk te zien ( denk hoor ), dat je de bak half gevuld hebt met tuinaarde uit een zak. Dat is niet het meest geschikte spul voor zulke planten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
koenpoging Geplaatst: 20 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 20 augustus 2014 Dank!Ok noteer ik al voor volgend jaar Aarde was wel speciaal voor groeten Maakt het nog iets uit om nu nog aktie te ondernemen en te verplanten, minder met meer aarde of ben ik te laat? Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 20 augustus 2014 Share Geplaatst: 20 augustus 2014 Kwestie van afwegen of dat de moeite is ?Kán wel ja. Een paar planten er uit nemen, herpoten in ruimere pot, schone nieuwe aarde ( potgrond ) en verder opkweken. De planten op zich zijn meerjarig en kan je overhouden de winter door: wel veel gedoe ( vind ik ). Daar is een topic over: paprika-en-peper-overwinteren-t131.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
koenpoging Geplaatst: 20 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 20 augustus 2014 Ok I got the picture : gezien ze er nu bijstaan, kan ik even goed herbeginnen volgend jaar. Dank voor de link. Ik weet dat er veel info beschikbaar is op jullie forum. Ga er mijne tijd eens moeten insteken! Groeten Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 20 augustus 2014 Share Geplaatst: 20 augustus 2014 Nu ik wil Bit niet afvallen maar, het nattig is echt wel de grootste ramp die je kan hebben bij paprika en peper. Die willen erg graag met grote regelmaat droge voeten hebben(niet verdrogen ) anders vallen de bloempjes en beginnende vruchten er echt vanaf . De 14 planten in een bak. Ja dat is wel erg veel mits je heel erg veel voeding geeft(er zijn mensen die hebben pepers in een pingpong bal weten te telen). Ook tuinaarde of potgrond gaat heel erg goed met pepers enkel moet het luchtig blijven en je moet eens per week/veertiendagen wat voeding(orchidee voeding of tomaten voeding (extra verdunnen kan ook goed)) extra geven en denk ook aan sporen als magnesium. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
koenpoging Geplaatst: 20 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 20 augustus 2014 Dat vanzelf afvallen was inderdaad ook het geval...Maar de paprika in mijn vierkante meter doet het dan weer heel goed, die kan er wat beter tegen... Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 20 augustus 2014 Share Geplaatst: 20 augustus 2014 Die staat dus ook ruimer en krijgt dus meer voeding dan de 14 in een bak met idd ook nog erg weing aarde in de bak. Een peper wil rustig tien tallen liters voor zichzelf(kleiner gaat ook heel goed hoor maar, een paar liter per plant is niet zo heel gek). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
koenpoging Geplaatst: 20 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 20 augustus 2014 Dank Stan Heb ik genoteerd in mijne boek : dat gaat volgend jaar niet meer het geval zijn! Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 21 augustus 2014 Share Geplaatst: 21 augustus 2014 Volgend jaar beginnen met zaaien in een tray (warm en licht neerzetten), dan als ze hun eerste échte blaadjes (niet de kiemblaadjes) hebben verspenen naar een klein potje (P6), vervolgens als ze weer wat groter zijn naar weer een wat groter potje (P9) en zo verder tot ze in bijvoorbeeld 4 tot 10 liter potten staan.Door het verpotten voeg je steeds ook weer nieuwe potgrond toe waar ook weer voor een aantal weken voeding inzit.En zoals Stan zegt: op een gegeven moment beginnen met bijvoeren. Niet teveel in 1x! Je kan bijvoorbeeld ook al in januari/februari beginnen met zaaien, op een warme plek met bijvoorbeeld (Gamma) TL'letjes erboven (oid). Zijn meerdere topics over te vinden op dit forum.En warmtematje eronder, bv deze: http://www.repshop.nl/verwarming/verwarmingsmatten/p-1a/10001--terra-heatmat.html (of een waterbedverwarmingselement werkt ook goed). Bevalt mij in ieder geval uitstékend. Via de zoekfunctie rechtsboven zoeken op bv: pepers lampen - of - warmtemat - levert wel een aantal interessante topics op. Dit was afgelopen jaar mijn "setup". Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
koenpoging Geplaatst: 21 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 21 augustus 2014 Dank Erny Amaiiiiii wat een fantastische opstelling : jij moet een maag hebben van rubber Wat doe je trouwens met heel je opbrengst : dit kan toch niet voor eigen consumptie zijn? Dit moet een mooie kleur geven nadien aan de moestuin zie ik zo al voor me! Mercikes van Koen de Belg Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Nynkef Geplaatst: 21 augustus 2014 Share Geplaatst: 21 augustus 2014 Mijn pepers staan buiten in de volle grond en daar zijn ook pepers bij die van groen naar zwart gaan, kan dat voedingstekort zijn dan ?? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 21 augustus 2014 Share Geplaatst: 21 augustus 2014 Paars/zwart achtig kan ook door te koud komen(het was ook niet echt zomers de afgelopen dagen/weken). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 21 augustus 2014 Share Geplaatst: 21 augustus 2014 De opbrengst wordt óf direct geconsumeerd (oa in heerlijk hete salsa's) óf tot sausje verwerkt óf in de vriezer gemikt óf gedroogd voor later gebruik.En natuurlijk worden er zaden gewonnen voor een volgend jaar en om te vergeven. En deze troetelkindjes staan níet in de moestuin, helaas veel te veel slakkendreiging. Ze staan achter mn woonhuis en achter mn huisje op de Piccardthof. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
koenpoging Geplaatst: 24 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 24 augustus 2014 Dag Erny Ik heb 3 plantje overgehouden en elk van hen verplant in een pot van 15cm diameter en in de veranda gezet. Op twee van de drie hangt nog een peper of twee. De andere heeft nog een klein bloempje. Gaat dit nog iets opleveren, kan hierdoor de plant nog wat extra voorbrengen of wat meer uitgroeien denk je ? groeten Koen Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 24 augustus 2014 Share Geplaatst: 24 augustus 2014 Eh... moeilijk te zeggen. Het is nu ook rotweer... (pepers houden niet van kou, helemaal niet beneden de 15 graden) mocht er nog een mooie zonnige periode komen dan kunnen ze nog wel bijtrekken en dan later binnenshuis nog doorleven en eventueel nog weer gaan bloeien.Eventueel zou je ze ook eerder binnen kunnen zetten op een goede warme lichte plek.Is trouwens geen garantie dat ze blijven leven e.d.Het is in ieder geval een poging waard en denk dat de plantjes wel wat blijer zijn nu. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.