Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen tijdens de winter


BartV

Aanbevolen berichten

Kippen kunnen zichzelf prima warm houden in de winter, zorg wel voor een tochtvrij hok. Wij leggen altijd extra stro neer in de winter, halen het er niet uit met verschonen maar doen de nieuwe laag er weer bovenop zodat er een goede isolatie komt. ( en heb je in het voorjaar onderop in de laag al een mooie hoeveelheid compost)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kip kan veel beter tegen de koude dan tegen de hitte.

1. Let er op dat je hok niet tocht. Ventilatie daarentegen is altijd aangewezen maar

dit is niet hetzelfde als tocht.

 

2. Geef nooit warm water. Dit condenseert nl tegen hun kinlellen en kan vervolgens bevriezen.

Altijd lauw of koud water geven. Ook geen zout aan toevoegen!

 

Voor de rest is de gewoonlijke verzorging voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kippen krijgen wat extra strooisel in het nachthok en extra stro in de legnesten.

Verder zorg ik ervoor dat ik vanaf september ongeveer iets meer dierlijke eiwitten ga voeren.

Zo nu en dan erns een handje meelwormen ofzo.

Kunnen ze een beetje opsparen voor de winter.

Een stukje of de gehele ren overdekt is wel fijn voor ze.

Mijn kippen lopen niet door de sneeuw, dat weigeren ze echt.

Dus mijn ren is geheel overdekt.

Geen warm water geven bij vorst.

Liever iets vaker per dag vers water aanbieden.

Verder zullen ze het prima redden.

Oja, bij erg strenge winters regelmatig eieren rapen.

Bij die winter van een paar jaar terug (-18) had ik soms stuk gevroren eieren.

Oja, als je kippen hebt met redelijke lellen en kam bij erge vorst insmeren met vaseline tegen bevriezing.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom uit Estland en bij ons heb je wat strengere winters. We hebben bijna elke winter paar weken met -20, maar zelfs als het niet zo koud wordt is er heel veel sneeuw. Wat mijn grootouders altijd deeden: ze hebben het kas in de winter niet gebruikt, dus mijn opa deed het weg, van kippenhok naar de kas, sneeuwvrij en in de kas gooide hij heel veel hooi. De kippen hadden op elke zonnige dag lekkere warm feestje in de kas, want zelfs in de winter wordt het in de kas warm als de zon schijnt. Verder was de kas van hun heel groot, dus ze konden daar lekker rondrennen en zelfs wij, met mijn broer, speelden in de hooibergen.

Maar de kippenhok moest ook gewarmd worden. Gelukkig hoef dat in Nederland niet, anders zou het best veel gaan kosten.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...