Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oude fruitbomen verhuizen


Jane Doe

Aanbevolen berichten

Bit bij deze maak ik even nieuw topic met de vraag, die je hebt gekregen van Loraine. Omdat de vraag eigelijk van mij komt.

Er gaat een moestuincomplex weg, omdat er huizen gebouwd worden. En nu kunnen we oude laagstam fruitbomen een nieuw thuis geven, omdat die gewoon worden weg gegooid. Ze hebben niet veel vruchten gegeven, maar dat zou kunnen komen omdat ze masr 30 tot 50 cm zwarte grond hebben en daaronder zeer slechte bodem. Het gaat om een laagstam peer en appel, mooie kromme kronkelige bomen met karakter.

Dacht kunnen vast nog wel een kans krijgen in de kippenweide, is het niet voor de vruchten dan voor beschutting voor de kipjes.

Nu in de vraag, of het zin heeft deze bomen uit te graven, verhuizen en nieuw te planten? En zo ja hoe dan het beste, veel tijd hebben we niet helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter niet nu al. Misschien vanaf begin oktober. Zo ruim mogelijk uitsteken. Het best ook gelijk een deel uit de kruin wegsnoeien. Delen het liefst die tóch slecht geplaatst zijn, als ziek of erg oud / afgedragen er uit zien. Op gelijke diepte planten hoe de boom ook stond. Misschien zelfs de boom wat helpen door ook de stand naar het licht aan te houden , hoe de boom stond.

Worden ze anders toch weggegooid, heb je niet veel te verliezen he ? Volgend voorjaar zie je wel of de actie geslaagd is. Late winter de boomspiegel lekker verwennen. en in de zomer mulchen en af en toe rijkelijk water geven.

 

Moet het echt nu al, omdat ze anders gewoon weg zijn, doe je dat, maar neemt de slagingskans navenant dus af. Zou ik of al meer snoeien. Of zelfs deel van het blad wegnemen al. Gewoon wegplukken.

Moet het echt nu, kun je het dus wel alsnog proberen, maar zal mogelijk de bloei beinvloed worden volgend seizoen. Dat neem je dan voor lief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt wat raar maar als je ze echt wil hebben en er is een shovel om de boel plat te gooien ? laat dan de grond om boom ruim buiten de kruin(1,5 meter) vast weg halen door de bouwers als ze dat zouden willen doen. Dan kan je de boom netjes vrijgraven maar ik denk dat e.e.a best nog wel wat zal wegen danwel onhandelbaar kan zijn en niet echt gemakkelijk te vervoeren.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het als brandhout gebruiken.laagstam fruitbomen wordt maar 10/15 jaar oud.

Kan je beter in Buurse of bij jouw nieuwe kopen.

 

Tuurlijk. Beter een jonge nieuwe boom kopen. Weet je ook gelijk wel soortje je wil en krijgt. Tuurlijk.

10 jaar is wel wat aan de korte kant hoor voor een laagstam of struik. 15 halen die heus wel. Maar ze zijn vlot uitgeput ja, das waar.

 

Aan de andere kant. Dat is de vraag ook helemaal niet toch ? Ze kan ze gratis krijgen , en wil het uitproberen. Is niet echt veel mis mee lijkt mij. Gewoon doen. Niet te veel van verwachten.

Tja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...