Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Suikermais smaakt niet zoet


kleinvrouwtje

Aanbevolen berichten

Normaal zaai ik altijd tasty sweet F1, een hybride ras. Die zaaide ik dit jaar ook maar helaas was er een muis die het hele zaaibakje leeg at in de vensterbank.

Ik was eigenlijk van plan om steeds minder hybride te zaaien en wat vaker te kiezen voor biologische zaden dus zaaide ik opnieuw maïs, maar nu van Denieuwetuin.be.

De planten doen het goed, maar vandaag kookte ik kort een paar kolfjes om lekker op te eten, maar het is echt niet te eten. Er zit helemaal geen smaak aan, niks zoets , het lijkt wel voedermais.

Zo jammer, ik verheug me altijd zo op de maïs maar dit was zo vies dat we het niet eens hebben opgegeten.

Volgend jaar toch maar weer het ras wat ik altijd had zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit eerdere topics hierover begreep ik, dat wanneer mais bevrucht wordt door een andere mais in de omgeving , dat dat de smaak sterk kan beinvloeden. Kan ook op redelijk grote afstand staan.

 

Off-topic, maar omdat je het noemt: Je nam je voor minder hybriderassen te zaaien. Ik weet niet of je je er van bewust bent, maar ook de biologische teelt kent hybride rassen hoor. Er is niks, werkelijk niks mis met een F1 ras hoor. Wil gewoon zeggen: 1e lijns zaadecht, geen invloeden van andere soortjes: je weet precies wat je zaait. Meer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedermais beinvloed eetmais. Klinkt vreemd want bij courgetten die bevrucht worden via een pompoen krijg je toch een courgette aan de plant, pas wannneer je dat courgettezaad zou oogsten en herzaait krijg je iets vreemd. Maar bij mais eet je eigenlijk het zaad en dat is (net zoals het courgettezaad uit het voorbeeld) veranderd door de kruisbestuiving.

 

Wel vreemd dat je er bij de hibride F1 geen last van hebt. Misschien was ie nog niet rijp of is het gewoon geen lekker ras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat geen voedermais in de buurt, normaal heb ik altijd hele lekkere maïs.

Ik heb al antwoord terug van De Nieuwe tuin en ze denken dat de kolven te laat zijn geoogst, maar ik betwijfel dat, er zit echt helemaal geen smaak aan. Ik mag wat nieuws van ze uitkiezen, dat is wel netjes.

Maar volgend jaar ga ik toch weer voor tastysweet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het juiste tijdstip van oogsten is ook heel belangrijk: te vroeg en het smaakt naar niets, te laat en je eet zetmeel.

Dit jaar voor de 1e x suikermais earlybird f1 gezaaid en dit was zeer zoet en lekker. De tip van melk hielp hier goed: vanaf de stuifmeeldraden goed bruin zijn

eens pitsen in een mais, is het transparant dan zijn ze nog niet goed. Is het melkachtig dan is het goed. Is het al een papperige witte vloeistof dan zijn ze al te ver.

Na de oogst ook echt snel verwerken, ofwel koken zodat de suikers niet omgezet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

We kookten en aten de maïs die ik van de markt kocht, maar het smaakte walgelijk.  Het waren net suikerwaterballonnen.  Ik at krachtig.  Omdat het suikerachtig was.  Ik denk dat dit walgelijk is.  omdat maïs suikervrij is.  Gegeten met zout.  Dit is echte maïs.  dat is wat gezond is.  Ik ben Turks .  Maïs in Turkije is over het algemeen ongezoet.  Het vervangt maaltijden en wordt op straat verkocht.  De hele straat is bang voor mooie maïs.  je zult moeten kopen.  op de stranden en op straat... het voedt zich als brood.  hier noemen ze het suikervrij maïsvoer.  Wat jammer.  omdat suikermaïs een ongezonde mutant is.  Het rook niet naar maïs en smaakte naar snoep.  Het had geen maïssmaak.  Normaal gesproken ruikt mais, dat ze hier voedermaïs noemen, erg lekker en geeft het voldoening.  wekt eetlust op.  Het vult je mond.  verzadigt.  Dit is de maïs waar we van houden, die we gewend zijn.  Ik wil hier voedermaïs eten.  We stoppen het in de vriezer en koken het het hele jaar door.  maar ik kan het niet vinden.  Wat jammer .  In Nederland voeren mensen dieren gezonder en kwalitatief beter dan mensen.  Ik ben op zoek naar dierlijke maïs om te eten.  Ik ben serieus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je wat zaad uit Turkije laten komen voor de juiste soort?
Voedermais kan je hier met Google vinden, bijv: 

 

Zoekresultaat "VOEDERMAIS" - zaden bestellen online bij Het Vlaams Zaadhuis - online bloemenzaden, groentenzaden, kruidenzaden, planten kopen

 

Maar ook bij voedermais zal je veel varianten hebben. Van oude soorten tot de nieuwe genetisch gemodificeerde soorten.

Ook hier geld dat je bij deze mais op moet letten voor bestuiving met andere soorten zodat de kolven het gewenste zaad krijgen.

 

Hier wordt een Turkse maissoort aangeboden met verzending naar Nederland:

 

Koop natuurlijke Turkse maïs | Sultan Of Bazaar - Grote Bazaar van Istanbul

 

Afiyet olsun.

 

4_d.jpg.26b8368395f6b657e01a05017afb7a4e.jpg

 

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...