Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Snoeien perzik en pruimenboom


nick86

Aanbevolen berichten

Volgens mij moet ik mijn perzik en pruimenboom snoeien rond dit moment.

 

Echter staan ze allebei voor het eerst dit jaar. Moet ik ze snoeien? De perzik heeft vanaf de grond al erg veel takken. Moet ik de eerste tot een meter weg halen?

2014-09-12-1212141410516913.02

 

De pruimenboom betreft een duo pruimenboom en zoals je ziet op de foto komen er heel veel takken vanuit de grond. Ik heb echt geen idee wat ik hier bij moet snoeien.

2014-09-12-1250601410516936.01

2014-09-12-1257881410516945.01

Iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een paar vraagjes om geen foute tips te geven.

De Perzik staat onder een ( lichtdoorlatend ) afdak ? Zie ik dat goed ? De pruim ook ?

 

Zo ja, dan heeft de perzit uiteindelijk natuurlijk een beperkte ruimte. Niet erg, maar té veel de hoogte in moet je dus niet willen. Ik zou zeggen : dús niet opkruinen en dan de lage takken weghalen.

Laten zitten zou ik dus zeggen, al kan je eventuele de állerlaagste takken wel weg willen halen ( onder de 50 cm ). Verder ziet de boom er goed en gezond uit denk ik ? Niet te veel aan doen nu. Eerst maar eens in bloei laten komen, volgend jaar rond de nazomer nog eens bekijken.

 

De pruim is een heel ander verhaal. Waarom maakt die zo veel schot ( nieuwe takken ) van onderen ? Zijn dat takken ónder de entplek ? ( entplek is een dikke knobbel , ook nu nog te herkennen )

Zo ja, moeten die wég. Dat had dan ook al eerder gemogen wel. Maar zsm weg.

Is dat niet zo, en zijn dit takken van bóven de entplek, dan is dit nu nog niet nodig te snoeien. Misschien een echt verkeerd staande tak. Een tak die schuurt langs een andere bv, of een ziekige tak.

Staat die pruim ook onder dat afdak ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Bit,

 

Dankjewel voor je antwoorden. Ze staan niet onder een afdakje. Ze staan gewoon in de buitenlucht.

 

Ik zat te denken om de eerste paar takken weg te knippen van de perzik. De rest nog even te laten volgend jaar. Ik heb dit jaar 1 perzik kunnen oogsten, omdat de boom het verder nog niet aan kon. Ik heb hem gekocht met veel bloemen, daarvan zijn er 3 echte perzikken geworden. (twee zijn er af gevallen)

 

Op hoeveel afstand kan ik de takken van de perzik onder aan afknippen (tot de stam)

 

De pruim zal ik thuis even bekijken. Het kan heel goed dat dit voor het ent punt komt. Dan horen ze bij de entboom en dan haal ik ze direct weg.

 

edit : Nu ik de foto bekijk, snap ik dat je denkt aan een afdak. Maar als je goed kijkt zie je het raam van de buren met luxaflex en het huis van de buren. Het licht doet de rest. Het is een beetje een vertekende foto haha

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha ! Ik snap m. Zo zie je maar weer : ' It's all in the eye of the beholder '

 

Die pruim. Je zoekt de entplek. Alles daaronder moet weg. Zo strak mogelijk op de stam / wortels onder de entplek. Liefst een schoon mes / snoeimes gebruiken en een dag even bloot laten liggen ( grond wegschuiven ). Let wel : dat blijven zwakke plekken, in de zin, dat je er op bedacht moet zijn, dat de boom daar weer nieuwe takken zal willen maken. Die zo vroeg mogelijk als die verschijnen wegwrijven en dat blijven herhalen. Met name straks in het vroege voorjaar. Bij wegwrijven kun je wel de grond gelijk weer terugschuiven.

Hebben veel pruimen last van hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...