Ga naar inhoud

Bergbasilicum, hoe overwinter ik die goed? Snoeien? Stekken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Late reactie, sorry :) Ik heb daar verder geen problemen mee, hij is wel wat steviger maar als hij in de kas staat is het ook al zo anders dan buiten in de tuin. Tenminste, dat merk ik nu. De planten in mijn kas sloegen niet aan en dus heb ik die bossige planten in de moestuin waar we van eten. En dan zijn de blaadjes wel wat stevig ja. Maar ik gooi ze nog steeds over en door gerechten en eet het ook rauw dus, door sla of bij tomaat. Heb er nog geen pesto van gemaakt dit jaar. 

• Like 1
  • 6 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Dat ziet er lekker groen uit. Top jij de plantjes eigenlijk? Ik heb drie stekjes kunnen overwinteren die zijn eigenlijk net goed aan de groei. Zal ik ze toppen, hoe doe jij dat?

image.jpg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zet er geregeld een paar in het water om te wortelen, om te vernieuwen.

We hebben een keer gehad dat ze het de hele winter goed deden, maar in het voorjaar alsnog het loodje legden.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 3 maanden later ...
  • 1 maand later ...
  • 10 maanden later ...
Geplaatst:

Hoe eet je die gedroogde berg basilicum gewoon al gewone? Ik ben nooit te vreden met de gedroogde basilicum. Het droogt gewoon niet goed. Maar die berg misschien beter?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Nou spannend dat drogen, maar dat wordt volgend jaar.

Vorig najaar ontving ik per post van Jorieke een aantal stekken van haar bergbasilicum. Ze deden het goed, ik had zelfs een led groeilamp op een kledingrek gemonteerd, tot in de loop van de winter een invasie van witte vlieg mij tot wanhoop dreef. Uiteindelijk kon ik het met gele vangplaatjes min of meer binnen de perken houden. Ze gingen redelijk vroeg in Mei naar buiten en stalen de show op de plantjesruilmarkt.

Zelf hield ik twee grote potten, een voor op het terras bij het tuinhuis, een voor een van mijn dochters wier gezin ook tamelijk dol op pesto is.

Die op mijn terras doorstaat glansrijk een soort wekelijkse plundering vanuit de keuken

20220928_140828.jpg

Ik pluk de blaadjes van de stelen, laat het topje heel en plaats daarna de stekjes in het water. En ziedaar

20220928_154516.jpg

de garantie voor volgend jaar.

Ik ga ook proberen of de pot in een lichte ruimte bij ongeveer 7 graden goed blijft.

En de smaak? De lekkerste.

aangepast door annaelizabeth
indeling
  • Like 3
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Nou dan wil ik wel een stek van je hebben op de MTFD.  Mijn zoon vindt het leuk om pesto te maken, dus dat mag ie dan komende zomer doen met superverse ingredienten.

Geplaatst:

Dat is wel erg slim van je! Ik heb door de aanwezigheid van Pepino en de nodige tropische planten toch al genoeg problemen met luis en spint op zolder, dus als ik er eentje in april/mei kan afnemen is dat natuurlijk wel zo handig!  

• Like 1
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Na járen (7?) heb ik mijn planten de winter niet meer door gekregen. Te koud en te nat gestaan, verwaarloosd 😏

Voor mezelf vind ik dat niet erg, maar het zou jammer zijn als dit unieke soortje niet behouden blijft.

Dus nu is de vraag of de planten - behalve bij Jorieke - op meer adressen goed overwinteren.

Want anders wil ik nog wel weer een paar stekken, om de lijn in stand te houden.

Kunnen we weer ruilen als ze onverhoopt bij jou een keer de pijp uit gaan, Jorieke...

Of is dat niet meer nodig en groeien ze intussen al in het hele land 's winters gewoon door?

• Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

oh interessant topic, ik eet heel graag basilicum dus ik ga eens op zoek naar dit plantje denk ik!

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Afgelopen oktober een stekje (eigenlijk 2, in 1 potje) van @Jorieke123 gekregen. Had ze in het begin nog buiten staan, eentje sneuvelde al binnen een week door botrytis. De andere had ik later naar binnen gehaald, groeide gestaag door in de winter, tussen de andere overwinterende planten. Wegens overvloedige bladluizen deze wel ik denk 2 maanden terug in het raamkozijn gezet. Rond die tijd ook 3 lieveheersbeestjes mee naar binnen genomen, die hebben eitjes gelegd en de larfjes hebben het grootste deel van de bladluizen opgegeten. Na een maand gingen ze verpoppen (en een deel met de honingverbena en wat andere planten buiten gezet). De overgebleven lieveheersbeestjes eten niet zo veel, dus de bladluizen populatie is weer aan het groeien.

Ik heb ook mini sluipwespen in huis, maar die houden de bladluizen populatie ook niet onder controle.

Enfin, de bergbasilicum leeft nog, en eindelijk tijd om stekken te knippen.IMG_20230502_152931.thumb.jpg.9f5ae3881beded3687331ad9f0c716a0.jpg

Sommige stekken (oudere stukken) hebben al wortel aanleg (de bobbeltjes).

IMG_20230502_153158.thumb.jpg.5b7e3198594b49750b909f453102e409.jpg

Ik heb ze nu even in water gedaan, of zal ik ze meteen oppotten?

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...