Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bergbasilicum, hoe overwinter ik die goed? Snoeien? Stekken?


Old Rose

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...

Ik moest noodgedwongen net al stekken maken want ik zag 1 van de planten wat slap hangen en er bleken 3 engerlingen onder te zitten. Zo ook onder de andere 2 planten. Dus alles er uit gehaald, engerlingen aan de kippen gevoerd, en de overige takken te drogen gehangen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Van de takken die ik vorige week vrijdagmiddag had geknipt (dus 6 dagen geleden) en die avond stekken had geknipt en in het water gezet, heeft na 5,5 dag, al een aantal wat worteltjes gekregen.
Van de stekken van zaterdagavond (4,5 dag) zie ik nog niks. En hier zijn er enkele wat slap gaan hangen.
In de tussentijd tussen tak knippen en stek knippen lagen de takken in een (opgerolde) plastic zak. (Hulde aan de plastic zakken, want straks zijn ze nergens meer te krijgen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

 Mijn zomerplant waar ik steeds van knipte heb ik afgevoerd.  6 nieuwe stekken heb ik genomen, daarvan wilden drie het echt niet doen. De drie die wel wortels kregen had ik het dichtst onder een bladknoop afgeknipt, op Max een halve centimeter. En ze waren iets langer dan de andere twee. Nu opgepot, de wortels waren niet erg lang maar ik dacht ze hebben nu graag aarde 🤓

 

image.thumb.jpg.d05dd4d6e28750015d24ffe0ba084f8a.jpg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stekken in water kregen schimmel, dus die heb ik weggedaan.

Een week of 3 geleden heb ik stekken van de buitenplanten geknipt, deze rechtstreeks in aarde opgepot. Er zat wat botrytis op, maar elke dag controleren en verdachte bladeren verwijderen heeft geholpen. Meeste stekken hebben het overleefd. Groei is er ook een beetje in gekomen.
Echter, nu zit er thrips in van de ernaast staande rozemarijn... kleine zwarte jonkies en grijsgroene ouderdieren.
Het valt nog mee, maar en zijn geen roofdieren om ze onder controle te houden (behalve ikzelf natuurlijk). Desnoods kan ik ze eind winter nog helemaal kaal knippen / toppen, zodat ze later weer schoon uitlopen. Tenminste, als ze niet te erg aangetast worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...