Jump to content
Old Rose

Bergbasilicum, hoe overwinter ik die goed? Snoeien? Stekken?

Recommended Posts

Mooi Ciska, hou vol! Als het goed is heb jij op de mtfd in het voorjaar ook een stekje van mij gehad, via Angela??

(Magic mountain is een resistent tomatenras )

@ Angela: de bergbasiel van Jorieke bloeit niet. Dus geeft ook geen zaad. Vandaar de stress om ze in leven te houden.

Old Rose heeft hem destijds meegebracht uit Oostenrijk en hij heet Ocimum basilicum “Alpino”.

Dus als iemand van de zomer naar Oostenrijk of Italie gaat...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Hmmmm volgens mij is het toch echt de “magic mountain” tis een donker paarse soort....die paars bloeit..

( de website van de Kruidhof is ook op de schop gegaan zag ik.... )

nou ja volgens mij had ik hem vorige keer bij de Kruidhof vandaan en weer daarvan een stek aan jorieke gegeven en koolrabi heeft daar vorig seizoen ook twee plantjes vandaan gehaald...zij heeft ze gestekt en die stekken zijn gaan wortelen....en daarvan heb ik er nu een staan...

Ze doen het beide prima, zowel de Bergbasilicum als de paarse soort......lekker warm...onder de lamp...en ik zag dat ze zelfs al opnieuw uitliepen.

@ Speets: Angela heeft in het voorjaar inderdaad een flinke stek gekregen, daar heb ik een takje afgeknipt en op water gezet....die is wel geworteld, ik heb hem in mijn kas gezet. Maar ben hem in oktober vergeten te stekken....

Stom...stom , stom

Dus vingers crossed, maar stekken zien er blij uit...dus ben ik het ook...

Bladeren zijn ook iets sappiger ( dikker) als de normale....en hij schijnt iets beter tegen wat koelere temperaturen te kunnen...

Als ie groot genoeg is kan ik hem voor de liefhebber eventueel stekken....maar hij mag nu lekker groot worden.

Hahaha ja dat dood krijgen is hier het probleem ook niet

@ Angela, als ie het zo blijft doen...ja natuurlijk kun je dan een stek krijgen....maar van welke? De paarse?

Ja die wil ook een poging doen om hem niet te vermoorden

(krijg zin om ruillijstje te gaan maken)

Zowel de bergbasilicum als de magic mountain doen het hier tot nu toe goed. Ze staan gezellig in de kamer voor het raam. Ik denk dat ze warmte en licht kunnen waarderen. Af en toe zet ik ze ook onder LED lampjes als daar een plaatsje vrij is. De planten blijven wat iel tot nu. Ik pluk er regelmatig van en dat geeft geleidelijk aan een iets vollere plant. En ik kan blijven stekken. Dat gaat gemakkelijk tot nu. Maar het is nog een poos tot eind mei als ze eindelijk naar buiten kunnen. Ik hoop dat ze dat redden. Dat zou leuk zijn. Dan heb je steeds basilicum gehad en in het voorjaar is je tuin ook meteen voorzien van deze fraaie planten. Dan kunnen ze lekker gaan groeien. Eerder zaaide ik wel andere basilicumsoorten binnen onder lampjes, maar dit bevalt me beter, al heb ik zo niet steeds grote hoeveelheden om te plukken.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Ik heb dit weekend 2 kleine stekjes opgepot, ze staan nu naast mijn grotere plantje in diezelfde vensterbank. Omdat het bij Speets niet zo goed ging met het oppotten van stekken, heb ik even foto's gemaakt van de lengte en hoeveelheid van de worteltjes aan elke stek. Normaal zou ik ze nog een tijd in het potje met water hebben laten staan, om nog wat meer wortels te krijgen. Maar ik wou wat nieuwe stekjes in het potje water stoppen en het werd er te vol. De stekken die ik van de zomer heb opgepot die nu in de vensterbank staan, hadden veel meer wortels.

Photo011777111516631524.jpg

De opgepotte stekken van de Bergbasilicum en de magic mountain van koolrabi doe het super goed onder de lamp. Het is gemiddeld 15 graden op de kamer. Omdat ze zo goed groeien heb Ik vandaag stekken genomen en op water gezet om te gaan wortelen. Even afwachten of het ook lukt...

Mijn opgepotte stekjes gaan ook super (Ja Speets... geen oesterzwammen maar wel basilicum.. je kunt blijkbaar niet alles hebben ) dus ik pot er binnenkort nog een paar op die nu al mooi wat worteltjes hebben in het water.

Hier staan ze niet onder een lamp trouwens, maar gewoon nog steeds in de lichte keuken in de vensterbank.

Hoe lang duurt het trouwens voordat de wortels zich ontwikkelen?

Hier in de vensterbank niet veel plek en ik heb een teckelpup die mijn planten sloopt.. Dus alles wat niet in hoge potten staat heeft gaatjes of gaat eraan....ook buiten. Laat zijn tandenwisseling nu alsjeblieft snel voorbij zijn.. dan zijn onder andere mijn handen en planten weer veilig...

schreef Jorieke123:
je kunt blijkbaar niet alles hebben

Maar zo kun je elkaar wel mooi de winter doorhelpen

Ik zat al op je berichtje te wachten. Heb vandaag de laatste stek van jou ook opgepot.

Hij is finaal wit weggetrokken, maar heeft ook mooie frisse worteltjes gemaakt. Dus ik heb nog een klein beetje hoop

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Mochten je basiel stekken het niet overleven Speets....de stekken hier op water doen het ook goed...dus zowel joriek en ik hebben wel een voorraadje en ik vermoeid dat koolrabi ook wel wat heeft...er is dus echt wel hoop.

Ik heb twee a drie weken geleden stekken genomen van de berg basiel en de magic mountain....nu zag ik het afgelopen weekend dat er al wortels zichtbaar waren....dus het wortelen op water gaat sneller dan ik dacht onder de lamp. dus na oppotten straks heb ik er 3 van elk

Aiiiii

Heb je ze nu niet té nat? Die plekjes zien er een beetje uit als schimmel.

Maar laat ik mijn mond maar houden : vandaag heb ik jouw laatste stukje stek uit de lichtkas gehaald.

Wordt écht niets meer

DSCF702522381520000030.JPG

Er is hoop voor de bergbasilicum en de magic mountain.

IMG2695bew400-26750401520004179.jpg

Ze zagen er een tijdje geleden maar wat miezerig uit. Kleine blaadjes ook. Toen heb ik ze een grotere pot en nieuwe potgrond gegeven en dat heeft ze weer op de been geholpen denk ik. Het blad is nu weer groter en de stelen zijn steviger. Je kunt er nu ook weer heel goed stekken van nemen.

Je ziet als je goed kijkt een stekje dat ik vorige week in het water heb gezet. Nu zijn er al worteltjes.

Op de foto 3 basilicumplanten (1 bergbasilicum (rechts) en 2x magic mountain (in het midden) en een stekje op water. Wat je verder ziet is een overgebleven peper die al weer rode pepers geeft. En links van de bergbasilicum een peper Grandpa's home pepper die ik begin november zaaide. Hij staat in bloei en geeft al vrucht. Mooi he? Maar dat terzijde.

Volgens mij moet het mogelijk zijn iedereen te voorzien van een uit de overwintering afkomstig basilicumstekje. Ik kan genoeg stekken leveren met name van de magic mountain, als Ciska ze mee kan brengen naar de MTFD, want ik kan er niet zijn. Ik stem wel af met Ciska.

Een vraagje nog:

Ik las dat je basilicum goed moet bemesten. Zo'n hele winter op de vensterbank vraagt natuurlijk ook wel wat. Wat gebruiken jullie daar voor?

met groene groet,

koolrabi

Ik heb er een in de kas staan en een in een pot achter het huis.

Die in de pot doet het duidelijk het beste.

Die in de kas heeft nog maar 2 steeltje en ze zijn toch tegelijk geplant.

Ik heb overal stekken staan in pot....van beide soorten. Doen het allemaal goed....momenteel maak ik stekken van stekken. Ben van plan er een stek van de Bergbasilicum in de kas te zetten...

Ik heb de stekken van de bergbasilicum en de magic mountain in de tuin gezet. Mooi dat ik zo deze basilicumsoorten heb kunnen overhouden. Beide soorten stekken gemakkelijk. De planten groeien goed, dus dat belooft wat. Ongetwijfeld ook mooie paarse bloei binnenkort.

met groene groet,

koolrabi