Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bergbasilicum, hoe overwinter ik die goed? Snoeien? Stekken?


Old Rose

Aanbevolen berichten

  • 8 maanden later ...

de stekjes die je hebt geknipt, is dat nog steeds van de bergbasilicum die je toen van mij hebt gekregen?

Zou wel echt gaaf zijn. Die waren zoo lekker en apart

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Link naar reactie
Delen op andere sites

oohh, een plantje gekocht in de zomer van 2014 in Oostenrijk die gewoon overal is verspreid. geweldig!

Mocht je ooit weer een stekje hebben , kom ik hem graag halen..

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Mijn planten zijn weer erg goed door de winter gekomen, ik geef ze af en toe wat voeding (ik heb een hele oude fles pokon staan, voor groene (kamer?)planten) en kan er af en toe wat van oogsten. Helaas is er in de laatste weken wat dopluis in gekomen, maar ze groeien er niet minder om! Toch moeten ze dan iig naar buiten of op de composthoop, want die beestjes geven een pikkerig goedje af. 

 

IMG_0846.JPGIMG_0847.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zien er mooi uit Jorieke. Het zijn best sterke planten, maar ik krijg het voor elkaar ze elke winter om zeep te helpen. Nu weer een plantje gehad van iemand die het ooit van mij kreeg..beste mazzel. Deze had ik ook trouwens bijna het hoekje om geholpen door te vergeten dat ie op t zoldertje stond onder het dakraam. Maar na een nacht in een pot lauw water is ie weer helemaal bij.

Ja die planten wil je natuurlijk niet in je kas Jorieke..op de composthoop bedoel je dan weggooien?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Hier heb ik de planten vrij laat uitgeplant, en buiten in de vollegrond in plaats van in de kas. Er staan nu ook wel wat jonge plantjes in de kas maar die gaan nog niet zo hard. Ik had er ook wat in een drijvend vijver-ding geplant, in onze IBC met vissen die in onze kas staat. Maar die plantjes deden het voor geen meter. Dat is niets geworden.

Vandaag heb ik een bosje takken geknipt en op water gezet om te stekken.  Om ze in de vensterbank de winter door te helpen. Maar daar dan ook af en toe van te kunnen oogsten. Dat ging afgelopen winter erg goed.

 

IMG_1993.JPG

 

IMG_1995.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_0663-500.thumb.jpg.db6869eb1e32278bebe4634a6c916e2f.jpg

 

Ook hier dit jaar een mooie volle bergbasilicumplant. Je kunt er lekker veel van plukken zonder de plant meteen kaal te plukken. Ik gebruik het veel voor o.a. pesto. Ik heb  al stekken genomen en ga dat binnenkort nog eens doen zodat ik met een paar stevige stekken de winter in kan gaan ook om te gebruiken. Het is geen eenvoud ze te overwinteren want je hebt zo maar luis of ander ongemak. Dus ik zorg altijd voor een reserve stek. Ze groeien goed. Ik zet ze gewoon op de vensterbank op het zuiden. Ze vragen wel regelmatig water. Ik stek ook weer van de stekken en zo komen ze de winter wel door. Hetzelfde doe ik met basilicum magic mountain met zijn prachtige blauwe bloei. Die overwintert volgens mij iets gemakkelijker. Maar zet je een paar takjes op water, ze wortelen allebei heel snel. Stekken is hierbij geen kunst. Overhouden wel.

aangepast door koolrabi

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg het altijd voor elkaar om mijn 'normale' basilicum niet meer dan een maand te laten overleven. Daarom wil ik graag deze soort gebruiken, sinds ik het echt heerlijk vind om basilicum in mijn eten te gebruiken. Iemand enig idee wat de Engelse naam is van deze soort? Ik kwam deze tegen en die lijkt er erg op: https://www.premierseedsdirect.com/product/herb-holy-basil-ocimum-sanctum/ Maar is dat hem ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen van beiden lijkt op de plant waar we het hier vanaf het 1e bericht over hebben. En waar we steeds stekjes van uitwisselen :) 

Die soort die acpronk doorgeeft gaat hier op het forum ook wel rond maar was bij mij stukken minder goed over te houden en die bloeit ook veel en vaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-9-2020 om 10:50, Jorieke123 zei:

IMG_1995.JPG

wow Jorieke, wat zien die er goed uit. ( Basilicum en hond🥰) Ik hoop echt dat volgend jaar de MFD weer door gaat, ik weer kan komen en jij dan hopelijk een stekje hebt voor mij. 😚

  • Like 1

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...