Ga naar inhoud

Bergbasilicum, hoe overwinter ik die goed? Snoeien? Stekken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey,

Toevallig was ik bij de Kruidhof en zag daar basilicum staan waarbij op het label stond dat deze beter tegen koude bestand was. Dus ik heb hem maar meegenomen. Het blad is rood en de geur is peperiger/ krachtiger dan de gewone basiel. Ik heb net gekeken en het is de magic mountain. Zal ik een stek voor je nemen?...

Geplaatst:

@ Ciska

Ik heb basilicum magic mountain ook bij de Kruidhof gekocht eind juni. Leuk in de kruidentuin gezet en na een paar dagen was er niets meer van over helaas.

De rest van de kruiden, allemaal ok, ook een andere soort rode basilicum, daar was niks mis mee. Maar deze magic mountain was foetsie. Ik ben nieuwsgierig of jij 'm kunt overhouden. Ik hoop het maar. Dan valt er misschien ook nog wat te stekken.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

@ Jorieke : hahahaha , ja dat dacht al en heb een uur geleden al wat takken op water gezet.....komt dus in orde :R

@koolrabi: ik heb de basiel nog niet in de tuin gezet, juist omdat ik weet zowel cavia's als slakken de basiel ook erg lekker vinden, ik had wat uit zaad opgekweekt en in de kas in polletjes uitgezet...maar van een polletje bleef weinig over. Daarom vroeg ik Jorieke ook om een stek van de berg basiel. Die schijnt wat minder fragiel te zijn....

Ik hoop dat de stekken aan slaan...

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Oei! Bijna vergeten de basiel van J. (en dus van O.R.) te stekken

Gister in het donker nog snel even wat afgeknipt, maar hij is al aardig bruin.

Duimen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik kreeg een tip van C., die ook een plant van Jorieke heeft gekregen. C. heeft een paar weken geleden stekken met een hieltje rechtstreeks in de aarde gezet. Daarvan zijn er een paar aangeslagen, dus dat gaat misschien in het najaar beter dan stekken in water.

Laat jij hem in de kas overwinteren Jorieke, of heb je hem ook gestekt?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Mijn stekje van Jorieke doet het goed! Staat binnen op de vensterbank, alleen heb nu al luizen gesignaleerd... Hoe voorkomen/verhelpen jullie dat?

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik had de mijne gestekt en ze doen het alle drie prima, dus je gaat zeker een stekje krijgen (help me herinneren).

Heb er zelfs al een weggedaan omdat het te veel werd: soms gaan de zaken té goed

Ze staan voor een zuidraam boven de radiator, en ze fileren nu wel een beetje...

Hier ook luizen, net als in de struikbasiel, die trouwens niets doet, behalve in leven blijven.

Ik behandel ze ongeveer elke twee weken met milieuvriendelijk spul, dus ik eet er niet van.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Intussen is de oude plant (een stek van Jorieke van vorig jaar) er slecht aan toe.

De stekken die ik in het najaar heb genomen, doen het wel goed en ook de nieuwe stekken van dit jaar komen denk ik wel aan de praat.

In de herfst doe ik het weer zo: verse stekken nemen om te overwinteren voor het raam. Gaat beter dan de oude plant overhouden.

Hoe gaat het bij jullie?

• Thanks 1

• 4 weeks later...
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ja dat moet een stek zijn van die van mij-Jorieke-Old Rose

Kalisto is Grieks voor 'heel mooi', en dat is 'ie ook

Geplaatst:

@Appelvrouw. Als je helemaal terug gaat naar het begin van dit topic, zie je dat de 'beloofde grotere winterhardheid' van deze, niet heel veel voorstelt. Ik begin er in ieder geval niet meer aan. Proberen stekken over te houden kan je proberen.

Geplaatst:

Het is me 1 x gelukt basilicum over te houden in de achtertuin .

Moet zeggen hele zachte winter (geen benoemenswaardig veel vorst , het strengste in de achtertuin -1 en dat in december 1 nacht de hele winter) en het zag er in het voorjaar niet meer uit hahaha maar na een maandje zon en regen en boven de 10 C ging het weer op een basilicum te lijken , welk merk het was weet ik niet

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...