Ciska Geplaatst: 19 juli 2016 Geplaatst: 19 juli 2016 Hey,Toevallig was ik bij de Kruidhof en zag daar basilicum staan waarbij op het label stond dat deze beter tegen koude bestand was. Dus ik heb hem maar meegenomen. Het blad is rood en de geur is peperiger/ krachtiger dan de gewone basiel. Ik heb net gekeken en het is de magic mountain. Zal ik een stek voor je nemen?... Quote
koolrabi Geplaatst: 19 juli 2016 Geplaatst: 19 juli 2016 @ CiskaIk heb basilicum magic mountain ook bij de Kruidhof gekocht eind juni. Leuk in de kruidentuin gezet en na een paar dagen was er niets meer van over helaas. De rest van de kruiden, allemaal ok, ook een andere soort rode basilicum, daar was niks mis mee. Maar deze magic mountain was foetsie. Ik ben nieuwsgierig of jij 'm kunt overhouden. Ik hoop het maar. Dan valt er misschien ook nog wat te stekken. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 19 juli 2016 Geplaatst: 19 juli 2016 Das toevallig Ciska Graag! Ruilen we de ene tegen de andere Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ciska Geplaatst: 19 juli 2016 Geplaatst: 19 juli 2016 @ Jorieke : hahahaha , ja dat dacht al en heb een uur geleden al wat takken op water gezet.....komt dus in orde :R @koolrabi: ik heb de basiel nog niet in de tuin gezet, juist omdat ik weet zowel cavia's als slakken de basiel ook erg lekker vinden, ik had wat uit zaad opgekweekt en in de kas in polletjes uitgezet...maar van een polletje bleef weinig over. Daarom vroeg ik Jorieke ook om een stek van de berg basiel. Die schijnt wat minder fragiel te zijn.... Ik hoop dat de stekken aan slaan... Quote
speets Geplaatst: 24 oktober 2016 Geplaatst: 24 oktober 2016 Oei! Bijna vergeten de basiel van J. (en dus van O.R.) te stekken Gister in het donker nog snel even wat afgeknipt, maar hij is al aardig bruin.Duimen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
angela († maart 2025) Geplaatst: 24 oktober 2016 Geplaatst: 24 oktober 2016 Ik had stekjes op de mtfd mee gekregen zijn nog mooi groen maar duurt wel lang voordat ze mooie wortels krijgen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 oktober 2016 Geplaatst: 24 oktober 2016 Heeft nu misschien met temp. en licht te maken? Van de zomer hadden ze met een week al wat worteltjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 24 oktober 2016 Geplaatst: 24 oktober 2016 Hij staat voor de raam op de vensterbank?Maar ziet er goed uit en ruikt ook goed. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 oktober 2016 Geplaatst: 24 oktober 2016 Tja, de dagen zijn ook korter hè? Het komt vast wel... En anders krijg je een stukkie van mij komend voorjaar. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 25 oktober 2016 Geplaatst: 25 oktober 2016 Ik kreeg een tip van C., die ook een plant van Jorieke heeft gekregen. C. heeft een paar weken geleden stekken met een hieltje rechtstreeks in de aarde gezet. Daarvan zijn er een paar aangeslagen, dus dat gaat misschien in het najaar beter dan stekken in water. Laat jij hem in de kas overwinteren Jorieke, of heb je hem ook gestekt? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 25 oktober 2016 Geplaatst: 25 oktober 2016 Ik laat de grote plant in de kas staan, ik heb van de zomer al eens een tak laten wortelen net achter de plant en die heb ik nu uitgegraven en in de vensterbank staan. Ik had ook nog een stekje in water, maar die sloeg niet aan (de andere 4 wel, en die had ik opgepot voor de MTFD) dus die hangt er sneu bij. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 25 oktober 2016 Geplaatst: 25 oktober 2016 Mijn stekje van Jorieke doet het goed! Staat binnen op de vensterbank, alleen heb nu al luizen gesignaleerd... Hoe voorkomen/verhelpen jullie dat? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 januari 2017 Geplaatst: 10 januari 2017 Mijn plant ziet er zeer slecht uit. Ik heb hem een keer laten verdrogen, en de temp. schommelingen in onze woonkamer (die overdag niet wordt verwarmd) deden hem ook geen goed. Ik hoop dat die van jullie er beter bij staan? Dan biets ik graag een stekje Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 11 januari 2017 Geplaatst: 11 januari 2017 Ik had de mijne gestekt en ze doen het alle drie prima, dus je gaat zeker een stekje krijgen (help me herinneren). Heb er zelfs al een weggedaan omdat het te veel werd: soms gaan de zaken té goed Ze staan voor een zuidraam boven de radiator, en ze fileren nu wel een beetje... Hier ook luizen, net als in de struikbasiel, die trouwens niets doet, behalve in leven blijven. Ik behandel ze ongeveer elke twee weken met milieuvriendelijk spul, dus ik eet er niet van. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 18 maart 2017 Geplaatst: 18 maart 2017 Intussen is de oude plant (een stek van Jorieke van vorig jaar) er slecht aan toe.De stekken die ik in het najaar heb genomen, doen het wel goed en ook de nieuwe stekken van dit jaar komen denk ik wel aan de praat.In de herfst doe ik het weer zo: verse stekken nemen om te overwinteren voor het raam. Gaat beter dan de oude plant overhouden. Hoe gaat het bij jullie? 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 De mijne deed het goed nu is echter een stukje overleden.Ik had ook al wat nieuwe stekken genomen maar dat is ook niets geworden. Quote
johnkort1965 Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Heb aan harde nu stekjes buiten staan Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 augustus 2017 Geplaatst: 8 augustus 2017 Even voor de zekerheid, e sorry dat ik de foto ook al hier plaats...is dit nu de Ocimum basilicum x citrodorus 'Kalisto'? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 11 augustus 2017 Geplaatst: 11 augustus 2017 Ja dat moet een stek zijn van die van mij-Jorieke-Old Rose Kalisto is Grieks voor 'heel mooi', en dat is 'ie ook Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bit Geplaatst: 13 augustus 2017 Geplaatst: 13 augustus 2017 @Appelvrouw. Als je helemaal terug gaat naar het begin van dit topic, zie je dat de 'beloofde grotere winterhardheid' van deze, niet heel veel voorstelt. Ik begin er in ieder geval niet meer aan. Proberen stekken over te houden kan je proberen. Quote
gitanoiwan Geplaatst: 13 augustus 2017 Geplaatst: 13 augustus 2017 Het is me 1 x gelukt basilicum over te houden in de achtertuin .Moet zeggen hele zachte winter (geen benoemenswaardig veel vorst , het strengste in de achtertuin -1 en dat in december 1 nacht de hele winter) en het zag er in het voorjaar niet meer uit hahaha maar na een maandje zon en regen en boven de 10 C ging het weer op een basilicum te lijken , welk merk het was weet ik niet Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Mijn plant in de kas staat er weer prachtig bij: 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
gitanoiwan Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Was dit een nieuwe stek of heb je die weten te overwinteren?? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Dit was een nieuwe stek, gekregen van Speets die de plant wel de winter door heeft gekregen (binnen, niet buiten) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.