Geplaatst: 6 februari 201510 j Er zal vast ook zaad inzitten dat voor volgend jaar te oud is, dus dat lijkt me sowieso geen probleem als mensen tijdens de MTFD eruit halen, dan wordt het tenminste nog gebruikt. Voor het zaad dat nog een ronde mee kan, klinkt het op zich wel redelijk dat wie wat eruit haalt, ook wat erin doet. Just my 2 cents.
Geplaatst: 6 februari 201510 j Auteur Bedankt voor je reactie, Bio-fee. Ik leg er even mijn gedachten bij! Sowieso wordt de doos weer "opgeruimd" en bijgevuld voor volgend jaar. Onduidelijke of twijfelachtige zaden gaan er uit...dat is iets anders dan "in de vuilnisbak". Misschien inderdaad een goed idee om die dan ook weer op de zadentafel te leggen. Misschien wil iemand het ermee proberen, nog steeds kans op succes! En groente zaden die zijn afgeschreven" kan Jorieke ook nog wel gebruiken. Naast het "bewaken" van wat deelnemers er ( ik denk "met zorg") in deden, denk ik ook even terug aan de "kritiek" die er was op de BZD na het vorige seizoen. Dat er weinig aparts in zat, vaak te oude zaden of zonder goede informatie. Als coördinator heb ik zeer serieus geprobeerd om dat te verbeteren: door vrij streng te selecteren, door duidelijke regels hierover te formuleren en wie mee deed was hiermee "akkoord" + door aan de start te proberen voor een behoorlijk, vrij bijzonder en interessant assortiment te zorgen dat ook redelijk geordend is in categorieën. Als ik weet dat iemand, geen deelnemer, iets zoekt dat in de doos zit, zou ik hem/haar zeker verder helpen (en er zelf evt. wel wat voor in de plaats doen). Toch vind ik dat wat heel anders dan de doos op de MTFD ergens op een tafel zetten en het is vrij grabbelen en uitzoeken. Dus ik blijf toch even bij mijn standpunt: Prima om de doos 2 mei mee te nemen en mensen die niet deelnamen de kans geven om ze door te nemen, maar dan toch op dezelfde voorwaarden als voor de andere deelnemers van dit jaar. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 februari 201510 j oude zaden op de zadentafel leggen lijkt me een goed idee, zonde als dat ongebruikt blijft. wat daarvan overblijft in de emmer van jorieke een graaibak is de doos niet, maar dat lijkt me vanzelfsprekend. ik kan niet inschatten of het echt nodig is om bij de MTDF daarop te controleren(geen ervaring met de MTDF). bij de mensen thuis kan je ook niet controleren of iedereen wel netjes zaden terug stopt.
Geplaatst: 6 februari 201510 j Auteur Ik wil niet controleren. Ben je gek, heb wel wat beters te doen! Ik vertrouw op dat wie meedoet, dat ook "van harte" doet naar andere deelnemers. Daarom de - niet eens zo veel - regels/afspraken in de 2e post van dit topic, die deelnemers onderschrijven als voorwaarde om mee te doen. Het gaat dus om het engagement dat je aangaat. Volgens mij heb ik niet meer gedaan dan dat aangegeven naar de 2 mensen die het vroegen, dat dat ook geldt voor wie op de MTFD een soort deelnemer wil zijn (en uitgelegd waarom). Dat dat vrij vanzelfsprekend is, vind ik ook. Dat is precies mijn punt hier. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 februari 201510 j ik doelde hierop: Maar als jullie er een half uurtje of zo ergens apart mee willen gaan zitten om wat zaden door te nemen...net als andere deelnemers en op dezelfde basis - dan denk ik niet dat daartegen bezwaar is......? ik weet niet hoe je dit dan bedoeld maar dit komt op mij controlerend over. tegenovergestelde van je laatste post. (en tja de eerste 2 posten van dit topic vind ik nog steeds behoorlijk lang. voor de uitleg van "de - niet eens zo veel - regels/afspraken" zijn meer dan 1500 woorden nodig. dat is een speech van 10 tot 15 min.)
Geplaatst: 6 februari 201510 j Auteur @ Loes. Stel dat er op de MTFD een 50 mensen komen... Ik kan 2 dingen doen: De doos geven aan wie er om vroeg als een soort deelnemer daar ter plekke ofwel de doos ergens neerzetten, zodat iedereen er in kan grabbelen. Voor dat laatste voel ik niets. Ik snap je reactie over controleren helemaal niet. Over die begintekst die volgens jou te lang is heb je al meerdere keren iets geschreven in deze draad. Ja, ik heb geprobeerd om de uitleg compleet en duidelijk te maken...daar wordt hij lang van. Overigens ook omdat er verleden jaar nogal wat gezegd is over wat er anders zou moeten. Ik heb daarover op en buiten het forum uitgebreid overlegd met mensen. Jouw opmerkingen over dat de zaden uit de doos zo slecht waren, niet kiemden, bijvoorbeeld, hebben geresulteerd in nogal wat aanwijzingen over waar het zaad aan moet voldoen, de informatie erbij en dat we een zekere kwaliteit verwachten (niet je restjes dumpen in de doos, zeg maar). Lang en zo duidelijk mogelijk (en toch vriendelijk) zijn dus het gevolg van het goed proberen te regelen voor iedereen. Nu moeten we het met deze regels doen. Dat er soms mensen zijn die de begintekst niet lezen, niet goed lezen of weer vergeten is me ook duidelijk geworden. (Ik heb zelfs enkele mensen niet ingeschreven die zich wel aangemeld hebben maar, ondanks diverse keren vragen , hun gegevens niet doorgegeven hebben). Sommigen lezen het niet of niet goed. Dat kan. Te veel moeite? Te lange tekst? Of een meer vrijblijvende houding om deel te nemen? Te veel vrijblijvendheid is niet gewenst....dan wordt de doos niet vlot verder gestuurd (erg vervelende ervaringen in voorgaande jaren heb ik hierover gezien/gehoord) of vullen mensen de doos misschien niet aan met goede, bijzondere zaden, verzorgd en met de nodige informatie. Als ik goed naar alle kritiek geluisterd heb, was dat allemaal een groot probleem.Nu moeten we het hiermee doen. Ik wil best voor volgend jaar allerlei veranderingen en bijschavingen overwegen, als de doos rond is. Ik heb moeite gedaan om de tekst duidelijk en compleet te maken. Dat is mijn manier, het compromis dat ik ervan kon maken om het toch zo goed mogelijk te regelen...voor de een te lang of te moeilijk geschreven...voor de ander wel prettig....onmogelijk om het iedereen in alles naar de zin te maken... Wil je minder "op papier", minder duidelijkheid, minder afspraken, dan is de kans groot dat er meer misgaat en de kwaliteit van de doos minder interessant, minder goed, wordt en dat er meer problemen en misverstanden ontstaan over het hoe en wat. Als je denkt een betere, duidelijkere tekst te kunnen maken met ongeveer dezelfde inhoud...graag..."be my guest"...! Dit is wat ik er nu van kon maken. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 februari 201510 j howhow deze verwijten zijn niet eerlijk. ik heb nooit gezegd dat de doos slecht was(dat was ik niet). ik had wel zaden die niet kiemden, daar heb ik toen wat pech mee gehad.maar nu betrek je het weer op mij echter kwamen die opmerkingen niet enkel van mij. ik ben geen boeman. Lang en zo duidelijk mogelijk zo lang mogelijk betekend niet zo duidelijk mogelijk. kort en krachtig kan ook heel duidelijk zijn. daarvoor hoef je niet te schrappen in de afspraken waardoor de doos kwalitatief minder wordt en er meer mis gaat.de afspraken die er nu zijn gemaakt zijn namelijk prima. de doos gaat vlot en de inhoud zag er prima uit. toch zie ik veel vragen, misverstanden en onduidelijkheden in dit topic terugkomen. dan vraag ik mij af, hoe komt dit? daarbij meerder reacties dat de tekst lang is. ik wil best een poging doen met de tekst, mits jij daar ook achter staat en nu niet roept om van 'gezeur' af te zijn. want ik krijg het idee dat je mijn opmerkingen als gezeur ziet... dat ik er iets over zeg is bedoeld als feedback. niet als kritiek en zeker niet persoonlijk! 6 februari 201510 j aangepast door Gast
Geplaatst: 6 februari 201510 j maar wat ik nu bedoelde is dat het mij niet duidelijk is wat je nu met de doos wil doen op de MTDF. aan de ene kant zeg je met een groepje dat een half uurtje de doos doorkijkt en dat teveel vrijblijvendheid niet is gewenst. aan de andere kant zeg je dat je niets wilt controleren want je hebt wel wat beters te doen...
Geplaatst: 6 februari 201510 j De doos komt eigenlijk vrijwel altijd mee naar de mtfd en wisselt dáár over het algemeen van coördinator/trice..Begrijp ik het goed dat je de rondgang van de doos nog een jaartje onder je hoede wilt nemen Weknow? Dat is mooi, zo niet neem ik het weer een jaartje over. Er is naar mijn weten nog nooit "gegrabbeld" in de doos hoor..zeker niet op de mtfd ( én zeker niet door mij!)..en volgens mij vind iedereen het fijn dat de zaden zo snel mogelijk gebruikt worden en niet zitten te verouderen in de doos. Het seizoen is ten einde, volgend jaar komen er weer heel veel verse zaden bij. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 februari 201510 j Auteur Tijd om dit gespreksdeel af te sluiten, Loes! Jij krijgt nog het laatste woord, na mij (Als je dat wenst) howhow deze verwijten zijn niet eerlijk. ik heb nooit gezegd dat de doos slecht was(dat was ik niet). ik had wel zaden die niet kiemden, daar heb ik toen wat pech mee gehad.maar nu betrek je het weer op mij echter kwamen die opmerkingen niet enkel van mij. ik ben geen boeman. Geen verwijten. Ik heb begrepen indertijd uit wat je schreef, dat je het vervelend vond dat allerlei zaden niet opkwamen en je daardoor geen oogst had. En dat je dat graag anders zag. Daar heb ik op 3 manieren op gereageerd: 1. Aangeven dat dat niet helemaal te voorkomen is, je er veiliger aan doet om niet van de kwaliteit van wat in de doos zit afhankelijk te zijn voor wat je echt belangrijk vindt om te kweken, dat het altijd mensenwerk blijft wat mensen in die doos doen. 2. Een aantal aanwijzingen in de "regels" om minder goed zaad te voorkomen en vrij streng de inhoud van de doos nagekeken en bij twijfelachtige zaden die me toch te jammer leken om er uit te halen, dit erbij vermeld.Anderen hadden ook kritiek en die heb ik op soortgelijke manier zo goed mogelijk proberen op te vangen. Kritiek op wat je in de doos aantreft is toch geen verwijt! Als ik die kritiek serieus neem en zeg dat het invloed heeft gehad op de "regels", maak ik toch geen boevrouw van je? Voor mij is dit niet zo emotioneel en er zitten geen dubbele bodems achter. zo lang mogelijk betekend niet zo duidelijk mogelijk. kort en krachtig kan ook heel duidelijk zijn. daarvoor hoef je niet te schrappen in de afspraken waardoor de doos kwalitatief minder wordt en er meer mis gaat.de afspraken die er nu zijn gemaakt zijn namelijk prima. de doos gaat vlot en de inhoud zag er prima uit. toch zie ik veel vragen, misverstanden en onduidelijkheden in dit topic terugkomen. dan vraag ik mij af, hoe komt dit? daarbij meerder reacties dat de tekst lang is. Nogmaals...je boodschap heb ik helemaal begrepen. Ik deed het zo goed als ik kon. Als jij of iemand anders hetzelfde korter en krachtiger onder woorden kunnen brengen, waardoor het makkelijker te lezen is....graag. Verder geen gevoelens van mij hierbij. Voel me niet gepasseerd. Krijg er geen identiteitscrisis van. (Ga alleen nu nog niet herschrijven, want misschien blijkt als de ronde klaar is en ik vraag een (kleine!) evaluatie, dat aanpassingen gewenst zijn voor volgend jaar. ik wil best een poging doen met de tekst, mits jij daar ook achter staat en nu niet roept om van 'gezeur' af te zijn. want ik krijg het idee dat je mijn opmerkingen als gezeur ziet... dat ik er iets over zeg is bedoeld als feedback. niet als kritiek en zeker niet persoonlijk! Ik kan prima tegen kritiek, ook persoonlijke. (Maar beoordeel ze wel naar wat ik ze zelf waard vind Liever geen indrukken afleiden die er niet staan. Ik vind het geen gezeur. (Had het wel al lang opgepikt). Is voor mij vrij zakelijke afweging: Wat werkt het beste? Maar als meerdere mensen iets roepen en ik zie ook andere kanten er aan, dan luister ik naar wat ze zeggen en zal er rekening mee houden, maar ook die andere kanten blijven meewegen. maar wat ik nu bedoelde is dat het mij niet duidelijk is wat je nu met de doos wil doen op de MTDF. aan de ene kant zeg je met een groepje dat een half uurtje de doos doorkijkt en dat teveel vrijblijvendheid niet is gewenst. aan de andere kant zeg je dat je niets wilt controleren want je hebt wel wat beters te doen... Normaal gesproken heb ik de doos voordien al ruim terug en nagekeken op wat beter weg kan voor volgend seizoen. Zoals ik het nu zie wil Appelvrouw graag in de doos kijken. Die neem ik dus mee. Anderen die dat aangeven mogen dat ook. Op dezelfde manier als andere deelnemers aan de doos (dat heb ik aangegeven,). Maar de doos gaat daar niet ergens staan of rond voor "iedereen" om eens te kijken of er wat leuks voor hen inzit. Wat ik dus controleer/bewaak door het zo te doen, is dat er in die doos spullen van de deelnemers zitten die geen vrij-goed zijn. Maar ik ga echt niet tellen bijvoorbeeld hoeveel een deelnemer (thuis of op de MTFD) er uit neemt en of hij/zij er genoeg weer indoet. Door de doos aan te vragen (deelnemer te zijn) heb je toegezegd om mee te werken met de afspraken. (Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik dit nog duidelijker kan uitleggen..?) Als je dit geen goede opstelling vindt voor het beheer van de doos, moet je het maar zeggen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 februari 201510 j Auteur Ah...Appelvrouw. Als jij het graag weer wilt doen, vind ik dat best natuurlijk. Had ik alleen nooit begrepen dat het voor een jaar was, dus ik ging er stilzwijgend van uit dat ik het zou doen totdat er iemand anders opstaat of ik het niet meer zie zitten. Blijkbaar is mijn manier (en betrokkenheid bij het forum?) toch wat anders dan voor jou vanzelfsprekend is...en dat zal zich vertalen in wat andere aanpak? Als jij niet had gevraagd om de doos mee te nemen naar de MTFD, zou ik niet eens op het idee gekomen zijn om dat te doen. Zie het dus losstaan van elkaar. Wat aan goed spul over is van de doos van dit jaar, zag ik als een basis voor het volgende. Zou proberen nieuwe zaden te ruilen, krijgen en kopen om van de doos weer een "goed geheel "te maken voor het volgende seizoen tussen mei en oktober.....en de inhoud zie ik als eigendom van de deelnemers. Vanuit mijn beleving ben jij dus ook gewoon een deelnemer aan de doos, en toen Geedee ook aangaf dat de doos - weliswaar niet voor haar - mee zou moeten komen naar de MTFD voor "iedereen", heb ik vanuit wat ik denk dat mijn verantwoordelijkheid is als coördinator, aangegeven dat ik denk dat dan voor iedere "deelnemer" dezelfde afspraken gelden. Het is voor mij dus niet zo dat deze doos voor iedereen is, maar voor deelnemers die een bepaald engagement naar elkaar aangaan. Dat heeft dus niets te maken met dat jij of anderen er onheus mee om zouden gaan. Waarom zou ik dat denken? Er is naar mijn weten nog nooit "gegrabbeld" in de doos hoor..zeker niet op de mtfd ( én zeker niet door mij!)..en volgens mij vind iedereen het fijn dat de zaden zo snel mogelijk gebruikt worden en niet zitten te verouderen in de doos. Het seizoen is ten einde, volgend jaar komen er weer heel veel verse zaden bijVoel ik het nu goed aan dat je de doos toch nog als iets van jou voelt en dat je verzoek van verleden jaar of iemand de coördinatie wilde overnemen inhield dat het dan toch nog op een of andere manier onder jouw hoede zou gebeuren? Dan is er een misverstand, want ik ben er van uit gegaan dat ik het op mijn manier zo goed mogelijk moest organiseren en regelen. Verklaart ook meteen wat van het misverstand aan het begin, dat net toen de doos door mij was voorbereid en aangekondigd, ik het vervelend vond, dat jij op dat moment juist aangaf wat er niet zo goed aan was. Voor jou een evaluatie in het verlengde van de jaren dat jij coördinator was. Voor mij slechte reclame juist toen ik het weer nieuw leven had proberen in te blazen. Het liefste heb ik dat duidelijk aangeeft hoe jij ten opzichte van de doos staat. Als ik in jouw beleving "stand-in" was voor "jouw" doos, dan lijkt het me het beste als jij de coördinatie weer overneemt. Als ik het blijf doen, dan op mijn manier. Niet uit principe, maar omdat ik ik ben en niet jou en het niet goed anders kan dan op mijn manier. Ik was in de veronderstelling dat jij het niet meer wilde en dat ik er door het van je over te nemen aan bijdroeg dat dit initiatief doorging, wat een dienst is naar anderen en voor het forum een verbindende werking. Daar deed ik het voor. Voel het dan dus niet als opzij gezet worden of zo als jij de doos "terug wilt". ...gewoon een baantje dat iemand moet doen om het goed te laten lopen. Onduidelijkheid vind ik veel moeilijker om mee om te gaan. Dus daarom vraag ik om duidelijkheid. Als je dat prettiger vindt, kan verder overleg hierover ook ia PB. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 februari 201510 j Het liefste heb ik dat duidelijk aangeeft hoe jij ten opzichte van de doos staat. Daar kan ik kort en duidelijk over zijn: De doos is niet van mij en niet van jou, de doos en zijn inhoud is van ons allen deelnemers. Ik ben niet meer betrokken bij de doos dan anderen, ik reageer misschien wat gemakkelijker vanwege mijn eerdere betrokkenheid. als jij de doos "terug wilt" Ik wil de doos niet "terug" want ik "had" hem niet..ik gaf je de gelegenheid je na een jaar terug te trekken als jij dat zou willen. Stom natuurlijk. Weknow ik gaf deze en voorgaande reaktie tegen beter weten in. Mijn ervaring van ons gesprek in het najaar is dat jij en ik elkaar (in schrift in ieder geval) niet begrijpen, ik spreek gewoon een andere taal dan jij. Persoonlijk ben ik al weer klaar met de discussie rond de doos. Ik laat het hier dan ook bij. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 februari 201510 j Geen verwijten. Ik heb begrepen indertijd uit wat je schreef, dat je het vervelend vond dat allerlei zaden niet opkwamen en je daardoor geen oogst had. misschien moet je nog eens lezen wat ik schrijf. jij verwijt mij dat ik de doos slecht vond. dat is niet de eerste keer en ik vind het vervelend dat je dat steeds moet benoemen terwijl het niet waar is. ik vond de doos juist super maar had alleen wat pech met zaden die niet opkwamen. waarbij ik eerst dacht dat het aan mij lag maar las later dat anderen met dezelfde zaden problemen hadden. Nogmaals...je boodschap heb ik helemaal begrepen. Ik deed het zo goed als ik kon. Als jij of iemand anders hetzelfde korter en krachtiger onder woorden kunnen brengen, waardoor het makkelijker te lezen is....graag. Verder geen gevoelens van mij hierbij. Voel me niet gepasseerd. Krijg er geen identiteitscrisis van. (Ga alleen nu nog niet herschrijven, want misschien blijkt als de ronde klaar is en ik vraag een (kleine!) evaluatie, dat aanpassingen gewenst zijn voor volgend jaar. Ik kan prima tegen kritiek, ook persoonlijke. (Maar beoordeel ze wel naar wat ik ze zelf waard vind Liever geen indrukken afleiden die er niet staan. Ik vind het geen gezeur. (Had het wel al lang opgepikt). Is voor mij vrij zakelijke afweging: Wat werkt het beste? Maar als meerdere mensen iets roepen en ik zie ook andere kanten er aan, dan luister ik naar wat ze zeggen en zal er rekening mee houden, maar ook die andere kanten blijven meewegen. als je dit nu eerder had gezegd of op zijn minst had laten merken dat je het hebt opgepikt. uit de voorgaande keren dat ik of iemand anders melde dat de tekst onduidelijk is wordt het genegeerd of verweten dat het ligt aan de inzet en gemotiveerdheid van deelnemers. wanneer je zei dat de tekst zo lang en duidelijk mogelijk is dan heb je het blijkbaar nog niet begrepen dus meld ik het nog maar een keer. Normaal gesproken heb ik de doos voordien al ruim terug en nagekeken op wat beter weg kan voor volgend seizoen. Zoals ik het nu zie wil Appelvrouw graag in de doos kijken. Die neem ik dus mee. Anderen die dat aangeven mogen dat ook. Op dezelfde manier als andere deelnemers aan de doos (dat heb ik aangegeven,). Maar de doos gaat daar niet ergens staan of rond voor "iedereen" om eens te kijken of er wat leuks voor hen inzit. Wat ik dus controleer/bewaak door het zo te doen, is dat er in die doos spullen van de deelnemers zitten die geen vrij-goed zijn. Maar ik ga echt niet tellen bijvoorbeeld hoeveel een deelnemer (thuis of op de MTFD) er uit neemt en of hij/zij er genoeg weer indoet. Door de doos aan te vragen (deelnemer te zijn) heb je toegezegd om mee te werken met de afspraken. (Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik dit nog duidelijker kan uitleggen..?) Als je dit geen goede opstelling vindt voor het beheer van de doos, moet je het maar zeggen.dus wel controleren wie wel en niet in de doos mag kijken... dit is dus die tegenstrijdigheid die ik bedoel. aan de ene kant schrijf je dat je niets wilt controleren, maar de andere post weer van wel. zoals eerder gezegd ik heb geen ervaring met de MTDF dus geen idee in hoeverre controle noodzakelijk is. 11 februari 201510 j aangepast door Gast
Geplaatst: 7 februari 201510 j Het liefste heb ik dat duidelijk aangeeft hoe jij ten opzichte van de doos staat. Daar kan ik kort en duidelijk over zijn: De doos is niet van mij en niet van jou, de doos en zijn inhoud is van ons allen deelnemers. Ik ben niet meer betrokken bij de doos dan anderen, ik reageer misschien wat gemakkelijker vanwege mijn eerdere betrokkenheid. deelnemers kan je ook op meerdere manieren uitleggen.de deelnemers van de doos(= lijstje uit post 3) of van de deelnemers van dit forum(= alle leden)? is er de voorgaande jaren iets mis gegaan met de doos omdat MTDF bezoekers (= leden) in de doos mogen kijken waarom dat nu opeens aan banden gelegd moet worden? meer mensen betekend toch ook meer diversiteit in doos. vooral als mensen zoals Geedee zaden toevoegen en niets nodig hebben.
Geplaatst: 7 februari 201510 j Blij. Net de doos opgehaald, ga er dit weekend eens lekker doorheen spitten. Ik stuur Zaaizee een pb'tje voor adresgegevens.Goed weekend allemaal. Karin
Geplaatst: 7 februari 201510 j deelnemers kan je ook op meerdere manieren uitleggen.de deelnemers van de doos(= lijstje uit post 3) of van de deelnemers van dit forum(= alle leden)? is er de voorgaande jaren iets mis gegaan met de doos omdat MTDF bezoekers (= leden) in de doos mogen kijken waarom dat nu opeens aan banden gelegd moet worden? meer mensen betekend toch ook meer diversiteit in doos. vooral als mensen zoals Geedee zaden toevoegen en niets nodig hebben. Hè Loes nou moet ik nog nog ff reageren Met deelnemers bedoel ik iedereen die de laatste jaren meegedaan heeft aan de doos, niet alleen het afgelopen jaar, maar alle jaren. Ik bedoelde niet het hele forumledenbestand nee.En nee, voor zover ik het kan bekijken is er nooit echt iets verkeerd gegaan met de doos, ook niet op de MTFD. ( Er is wel een enkeling trouwens die vrijwel alleen op het forum komt om mee te doen met de BD en andere enveloppen..dat vind ik wel op t randje) Meestal heeft maar een enkel persoon tijd op de MTFD om in de doos te kijken. De laatste keer zijn we zelfs die hele doos vergeten. Met het eerste zadentafeljaar stond er ook wat uit de doos op de zadentafel..vooral waar zoveel van in de zoos zat ( vaak veel bonen..die schijnen mensen nu eenmaal in grote hoeveelheden over te hebben ) Het is een goede manier om de doos een beetje op te schonen.. Moi persoonlijk heb het nooit erg gevonden als mensen op de MTFD zaden uit de doos haalden en er niets voor terug stopten..(Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan..ik had niks bij me) over het algemeen betaalde zich dat weer terug in de doos door een nazending of door mee te doen in de volgende ronde en er wat extra`s in te doen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 februari 201510 j Blij. Net de doos opgehaald, ga er dit weekend eens lekker doorheen spitten. Ik stuur Zaaizee een pb'tje voor adresgegevens.Goed weekend allemaal. KarinDat is snel gegaan met verzenden veel plezier
Geplaatst: 8 februari 201510 j Hoi Ik heb een beetje de berichten gevolgd.. Maar als appelvrouw nog in de doos wil kijken. Is het een idee om de doos aan Jorieke of aan mij te sturen zo dat wij hem in het weekend van de kgh mee kunnen nemen. zo dat zij tijd heeft om in de doos te kijken. En de zaden die dan nog in maart gebruikt kunnen worden. dan heeft appel vrouw er nog wat aan.Om b. V. Tomaten te zaaien. en dan kan de doos naar waar hij heen moet.
Geplaatst: 8 februari 201510 j Heel lief meegedacht Simke Maar dat is niet nodig, dank je wel. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 februari 201510 j Auteur Mededeling: De oplossing is heel eenvoudig. Ik stop met de coördinatie, als de doos dit jaar zijn ronde gedaan heeft. Wil er uiteraard zelf nog graag even als deelnemer ook in kunnen kijken (en weer aanvullen) mede omdat ik er zelf in het begin best veel ingedaan heb en ook speciaal voor gekocht om de doos inhoudelijk aantrekkelijk te maken. De doos ruim ik daarna niet meer op met het oog op volgend jaar en neem ik mee naar de MTFD waar Appelvrouw ze weer krijgt en het verder weer op haar manier kan organiseren en er mee doen wat zij goed acht. Ga ik me niet meer mee bemoeien. Het "probleem" dat ik het anders doe en dat het zo moeilijk is om dat te respecteren of daarop te vertrouwen, om mij totaal onbekende en onbegrijpelijke redenen die ik probeer te begrijpen, maar die niet ter sprake gebracht mogen worden blijkt uit voorgaande stukjes, is daarmee ook van de baan. Iedereen blij! Ik heb gewoon de stand opgemaakt. De redenen waarom ik het deed: een uitwisseling van goede en bijzondere zaden als een service van deelnemers aan elkaar en een stukje verbinding tussen mensen, komen nu toch niet uit de verf of worden ondergesneeuwd door persoonlijke verwachtingen en veronderstelde rechten. Waar ik probeer goed te overleggen of er door gesprek uit te komen, goed te luisteren en mijn beslissingen om het goed te laten lopen te verantwoorden wordt dat niet geaccepteerd. Blijkbaar liggen daar allerlei gevoeligheden en aanspraken, waar je een speciale radar voor moet hebben. Ik vind het verspilde energie om steeds te moeten pleiten voor de ruimte om het - in goed overleg - gewoon prettig te kunnen organiseren. En de onderliggende gevoeligheden hebben dan bovendien hun weerslag op plezierige relaties met andere mensen op het forum en die vind ik te belangrijk. Daarmee is mijn coördinatie meer een soort wespennest geworden, dan een leuke bijdrage aan het forum. Dan zet ik er nu liever, sans rancune, een punt achter. Uit waar de deelnemers van dit jaar blij waren met wat ze in de doos vonden, haal ik een stukje voldoening. Ik ga verder niet meer reageren. "Dit is mijn beslissing en daar moet je het mee doen". In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 8 februari 201510 j Ik ga me niet mengen tussen wat er verder persoonlijk speelt, maar ik moet zeggen dat het vanuit mijn oogpunt toch prima ging? Ik snapte ook dat vervoer per DHL niet, maar dat was snel bijgeleerd. Vorige keren met Jet ging het ook goed. Die zat er ook bovenop, met goed resultaat. En of er nou een zaadje wel of niet of langzaam ontkiemt: de BZD is een extraatje, niet je basis inkomen wat zaad betreft. Wat leuke dingetjes erbij. Jet en Weknow kan ik me herinneren, vergeet ik iemand? Heeft Jorg het nou ook een keer gedaan?Anyway, pluimpje voor iedereen Meen ik echt. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 11 februari 201510 j Hallo,Ik heb zojuist de doos doorgestuurd, ik vond het een hele leuke doos en heb er leuke dingen uitgehaald en hopelijk voor de volgende ook weer leuke dingen in terug gestopt.Ik wil even laten weten dat ik heel blij ben met hoe de doos verzorgd was en ook over dhl ben ik zeer tevreden. Complimeneten aan de personen die dit geregeld hebben.Groetjes Karin
Geplaatst: 11 februari 201510 j Auteur Bedankt Karin! Zaaizee is de voorlaatste van de lijst. Wat mij betreft niet erg als ze wat extra tijd neemt om de doos door te nemen. Spreek maar even af via PB, Zaaizee, dan geef ik meteen mijn gegevens door voor opsturen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 11 februari 201510 j Waar ik probeer goed te overleggen of er door gesprek uit te komen, goed te luisteren en mijn beslissingen om het goed te laten lopen te verantwoorden wordt dat niet geaccepteerd. Hier wil ik dan nog even op terug komen. jammer dat je het gevoel krijgt dat je beslissingen niet worden geaccepteerd.
Geplaatst: 12 februari 201510 j Dat is aardig van je weknow ik zal er wat zaadjes instoppen speciaal voor jou als dank
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.