Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik probeer opnieuw de foto's toe te voegen.

Hierbij foto's van mijn perenboom die helemaal kapot is gegaan. De takken hebben allemaal een soort mos of schimmel, groen en geel.

De laagstammige perenboom heeft vele jaren veel fruit gedragen, staat in volle zon, op zandgrond. Nu beginnen er ook op mijn appelboompjes dergelijk mos of schimmel te komen. Ze staan nog vol appels maar ik ben bang dat zij ook kapot zullen gaan.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Dank u.zieke-perenboom-tak37481412694993.jpgzieke-perenboom31921412694994.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Op zichzelf is de aanwezigheid van dergelijke korstmossen op je boom geen ziekte. Korstmossen zelf zijn totaal onschuldig, zijn geen parasieten die van de boom leven ofzo.

Maar een dergelijke hoeveelheid in/op je boom is eerder een gevolg van iets anders : een slecht onderhoud van je boom. Takken worden ouder, raken afgedragen en de boom wordt minder vitaal. Pas je geen verjongingssnoei toe in het bomenleven, dan is een dergelijk boompje eigenlijk met een jaar of 15 klaar. Hoe oud schat je het boompje ?

Wil je toch van de korstmossen af ? Nu, met een niet te harde borstel de takken bewerken. Het kan echter ook zijn dat de mossen er al te lang op zitten en dan kan dat kwaad doen aan de huid van de boom om dat er allemaal echt helemaal af te halen. Zitten er dode takken tussen ( dat lijkt wel zo ) , dan tot in het gezonde hout wegsnoeien.

Nadeel van zulke korstmosplekken kan ook zijn, dat er een voedingsbodem onstaat voor wél nadelige dingen : allerlei insecten en eitjes die daar een lekker plekje vinden. Of schimmelsporen die daar makkelijk toevlucht vinden.

De boom ziet er gewoon behoorlijk afgedragen uit. Op. uitgeput.

Geplaatst:

Hartelijk dank voor de reacties. Ja, het boompje zal al wel 15 jaar zijn en heeft zo'n heerlijke peren gegeven. Een goede snoeier ben ik waarschijnlijk ook niet. Zo goed als alle takken zijn kapot. 'k Ga de appelboompjes borstelen waar er ook korstmos komt en zal dan maar een nieuw perenboompje planten. Zou ik dat wel op dezelfde plaats doen?

Het is mijn eerste kennismaking met dit forum en ben blij met de snelle antwoorden. Dankuwel.

Geplaatst:

Beter niet op dezelfde plek waar een peer stand weer een peer planten. Beter een kers of pruim of iets anders. Op de plek van een appel ook niet weer een appel, waar een kers stond geen kers enz.

Paar meter er vandaan kan dan weer wel.

• 8 years later...
Geplaatst:

mijn twee perenbomen ( ouder dan 35 jaar-hoe oud precies is onbekend, behoorlijk oud, schat ik.) hebben geen KORST-mos, maar raken steeds meer begroeid met mos. Ze staan in de schaduw. Geven elk jaar een vracht vruchten. Mijn vraag: zou het goed zijn om het mos weg te haleni.v.m. de leeftijd van de bomen ? Het ziet er mooi uit---kan ik het ook laten zitten?

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...